4x4 en wildkamperen Kroatië

In mei ga ik met mijn als camper ingerichte Landcruiser een paar weken naar Kroatië. Nooit geweest, ook niet met rugzak of zo, dus ik kan wel wat tips gebruiken, voor zowel interessant gebied als kamperen.

Het plan is om een weekje Istrië te doen om cultuur te snuiven en een weekje tussen Krk, Plitvicka en Zadar in de natuur. Kan ook een uitstapje naar Bosnië of Slovenië betekenen. Iemand leuke tips in die buurt?

Kijkend naar de campings in het land, dan word ik niet vrolijk: allemaal mega-campings met zwembad en kinderparadijs. Ik zoek verlaten bospaadjes of veldjes bij de boer.

De camper is zelfvoorzienend qua water en stroom, dus ik heb niets nodig, ik kan dus ook wildkamperen (hoewel dat niet mag). Wie heeft er ervaring met kleinschalig camperen in Kroatië?

Groet en dank!
Leon

Hoi Leon,

Ik ga met mijn vriendin precies hetzelfde doen :slight_smile:
Wij hebben een verlengde nissan teranno met daktent.
Wij willen ook het liefst de grote campings vermijden en hebben ook geen vast reisplan.
Wel willen we graag ook Korcula aandoen.
Op zoek naar mooie off road routes.
Ik heb een tom tom met de betreffende landen dus de route naar Kroatie volg ik die maar gewoon.
Wij vertrekken woensdag avond 18 Mei en willen ongeveer een maand rond trekken.
Misschien is het leuk om telefoon nummers uit te wisselen, misschien dat we een keer in de buurt van elkaar zijn en dan wat te drinken en onze ervaringen uit te wisselen.

Groetjes Martin en Lianne (ijsselstijn Utr.)

Jullie kunnen het er wel op wagen maar vrij kamperen is jammergenoeg in Kroatië niet toegestaan.

Hoi, wij zijn een jong koppeltje met dezelfde vragen omtrent kleinschalig kamperen in Kroatië en/of Slovenië. Hoe is jullie reis verlopen?

Onze reis is prima verlopen! Mooie landen, zeker Slovenië heeft ons positief verrast!
Backpacken lijkt moeilijker, moet je denk ik veel tijd hebben om buiten de steden te komen, maar we zagen veel bushaltes.
Wildcamperen is goed gegaan, al zeggen ze dat erin het seizoen wordt gecontroleerd. We hebben om en om wild en camping gestaan om ook te kunnen douchen. Vijf nachten in het veld al met al. Gewoon een overwoekerd zijpad pakken op een afgelegen route en niks aan de hand.
Ook een tip om geen vignet te nemen. Dan kom je door hele leuke dorpen en mooie landschappen. Moet je af en toe wel een sterke auto hebben (voor offroad), maar het moet ook met een gewone auto kunnen.

Veel plezier!!
Leon