4WD camper

Hallo,
We willen volgend jaar 2 mnd door de outback reizen in een 4WD camper.
Nu hebben veel verhuurbedrijven nogal wat route restricties.
Bij de fa. TCC is een bush-camper te huur die aan al onze eisen voldoet.
Is er iemand die ervaring heeft met het huren van een 4WD bij de fa. TCC??

groet,
Joke en Gerrit

Welkom op het forum.
Ben je een ervaren 4wd chauffeur? Ik weet niet welke route je wil gaan rijden maar voorzichtigheid is geboden. De Outback is niet iets om licht over te denken. Weet je bv over het aanpassen van de bandenspanningen als je door zand rijdt? De aanwezigheid van reserve onderdelen is aan te bevelen net als de grote hoeveelheid water die je moet meenemen. Voor echte outbackdrives is het aan te raden om met 2 auto’s te gaan. Je kan natuurlijk bv Gibb River Road en Oodnadatta Trail gaan rijden. Daar rijden wel meer auto’s maar om echte avonturen in de outback te gaan ondernemen zou ik niet willen aanraden tenzij je ervaren bent. Voor sommige outbacktracks heb je een geschreven toestemming nodig. Ik ken die firma niet dus kan je geen advies geven.
Er zijn trouwens genoeg outback drives op verharde wegen en veel verschil in landschap zal er niet zijn. De outback is een speciale ervaring en ik ondersteun van harte dat idee maar come well prepared. Ben benieuwd naar jullie geplande route en de tijd van het jaar voor jullie reis.
Yeehaw

Bedankt voor je snelle reactie. We zijn van plan de Great Central Road of Gunbarrel hwy naar Alice Springs. Sandover Hwy via Mount Isa, Birdsville track, Oodnadatta track en via de ocean road terug naar Perth. Ons plan is april/mei. In 2004 hebben we Tanami track, Gibb river road, de Finke en Kings Canyon. Bij Nambung NP zijn we door zand duinen gegaan.
We hadden wel een compressor bij ons.
Jammer dat je geen ervaring met TCC hebt.
Groeten, Joke en Gerrit Eikelboom

Ik heb even het Australia forum van Tripadvisor geraadpleegd maar kan niets vinden over TCC. Jullie zijn nogal wat van plan. Wat bedoel je met de Ocean Road naar Perth? Wij hebben de Nullarbor Plain road (Eyre Hw) op en neer gereden maar die is gewoon verhard. Jullie plannen maken we wel een beetje angstig. Ik hoop dat je je goed ingelezen hebt over de te nemen routes…

Hallo,

je hebt gelijk met de weg langs de nullabor. die bedoelde ik.
De fa. TCC heb ik gevonden via www.travelcar.com.au.
Zij hebben een fraaie bushcamper te huur zonder veel voorwaarden.
Verder zijn we wel van plan om eerst te vragen of de weg wel begaanbaar is. We storten ons niet zonder na te denken in het ongewisse.
Groet, Gerrit en Joke.

Sommige tracks heb je inderdaad toestemming nodig. Ik ken TCC niet maar bij Britz was dit wel het geval. Betreft voornamelijk de wat zwaardere tracks. De verhuurder informeerd dan of het track er een beetje goed bij ligt. IS dit het geval krijg je toestemming.

En 4WD ervaring, tja het is natuurlijk altijd goed om eens een workshop te volgen in NL. Maar ik had het ook niet en heb heftige tracks gereden hoor (als je verdwaald kon je op de mooiste plekken uit… :wereld:)

Zorg dat je in elk geval de theorie kent (Wanneer 4WD gebruiken, Techniek van banden aflaten, wanneer dat te doen en hoeveel, waar je op moet letten met het rijden van rotsachtige of met stenen bezaaide paden) als je dat weet en je gebruikt je gezond verstand, met name dus je snelheid, dan is het goed te doen. Maar verdiep je wel even in de materie, en nogmaals, gebruik je gezond verstand. Vraag ook aan locals (Benzinestations) over de staat van tracks en aanvullende info. Aardig als de ozzies zijn zullen ze je meteen een stoomcursus 4WD geven, naar je banden kijken, etc.

Oh, en zorg dat je tank vol is. Tank als het kan, niet als het moet!

(In het zand verbruik je ineens veel meer brandstof)

Als je nog info zoekt over dit onderwerp:
http://www.aussiroo.nl/Links/Camper%20huren.html
Deze mensen (van de aussieroo site) hebben veel ervaring met reizen met een 4wd camper en kunnen je meer vertellen, doen ze met plezier.