4wd nodig op traject perth - exmouth?

Hallo allen,

Na een fantastische reis langs de oostkust / red center dit jaar, hebben we de australiemicrobe helemaal te pakken en plannen we alweer een nieuwe trip down under!

We plannen onze reis eind aug / september.

We plannen een weekje Darwin en omgeving (zullen aansluiten bij kampeersafari wayoutback, waarmee we dit jaar op kampeersafari gingen in The red centre) en vliegen dan naar perth. Van daar zouden we richting noorden, tot in exmouth reizen.
Gezien we slechts een drietal weken in australie kunnen zijn, lijkt het me niet haalbaar om nog verder door te rijden.

Dit jaar hebben we een camper gehuurd voor onze trip langs de oostkust, en mijn eerste idee was om dit opnieuw te doen. Ik verneem echter dat voor de westkust een 4wd aan te raden is, gezien er veel gravelroads zijn en bvb kalbarri np niet bezocht kan worden zonder 4wd. Een 4wd camper is echter een heel stuk duurder dan een 2wd…

Wie heeft ervaring op dit traject, en wat kunnen jullie ons aanbevelen?

Hartelijk dank
Sandra

Als jij in drie weken van Perth naar Exmouth wilt (en weer terug?) heb je zeker geen 4wd nodig. Ik heb de nodige ervaring op dit traject en er is zo veel te zien dat je met 2wd kunt bereiken dat je nog zult moeten opschieten :wink:

1 like

Hallo Sandra,
Normaal kan je het met een gewone auto doen maar dan mis je toch het één en ander.
Het voordeel van een 4x4 is dat je off road gratis kan overnachten dus spaar je hier wel wat uit. Je kan wel niet gratis kamperen in het Ningagloo reef nationaal park, maar daar is het nog redelijk van prijs en een absolute aanrader. Op deze plaats ( Pilgramunna) zijn we 3 weken verbleven en hadden veel spijt om dit hemels plekje op aard te verlaten.
Ook aan Coral Bay, Monkey Mia enz doe je met een 4x4 een goede zaak
Gr Peter

Whaleshark,
realiseer je je wel dat deze mensen drie weken in Australië zijn? Ik dacht dat ze drie weken hadden voor Perth - Exmouth, maar met de week Darwin er af is het nog twee weken. Dan hebben ze helemaal geen tijd voor 4wd avonturen. Je kunt ook met 2wd prima op gratis mooie overnachtingsplekken komen. Wat te denken van Greenhead, 7 Mile Beach, Murchison River, Ellendale Pool Port Gladstone. Allemaal tussen Perth en Carnarvon. En zo weet ik er nog wel een paar. En allemaal prima met 2wd te bereiken.
En je zegt zo leuk dat je drie weken in Pilgramunna bent verbleven, dat is de tijd dat hun hele reis duurt. Wij zijn gedurende onze 5,5 jaar ook wel weken blihven hangen op hele mooie plekken maar ik blijf erbij, voor een zo korte reis is het de kosten niet waard.

Hallo Willem en ook Sandra,

T’ja Willem, ben even naar je site gaan kijken, mooie reis, maar met zo’n luxe vervoersmiddel ben je natuurlijk meer gebonden aan de goede wegen en betere dirt roads.
3 weken vakantie, ja , dan zou je de vraag kunnen stellen of je wel die richting moet gaan met meer dan 1000 km one way en meer als je via Shark Bay gaat.
Misschien is de andere richting beter richting Albany, betere wegen en meer toegankelijk.
Wij kampeerden off road , reden door de duinen en stonden heel alleen op de schitterendste plekken waar je vanuit je luie zetel in een paar uur meer dan 100 humbackwhales zag passeren
Idealiter zou dan vertrek vanuit Perth zijn en terug vliegen van Broome, mits flink rijden maar dan moet je niet heen en terug via dezelfde weg.
Kamperen is gemakkelijk 35 dollar per nacht tenzij je op de gratis parkings gaat staan maar dan heb je al een Falcon of zo nodig.
Enfin zal nog eens wat mijmeren door naar je site te gaan kijken
Nog een tip Sandra, hou de schommelingen van AUD in het oog , hij is sinds de laatste 6 maanden 20% van zijn waarde verloren.

Hallo Willem, hallo Whaleshark,

We vinden het zelf ook jammer dat we niet voor langer dan 3 weken kunnen gaan, maar we zijn beiden aan het werk en dat is het maximum dat we kunnen nemen…
Naar het zuiden rijden, heb ik ook al overwogen, maar lijkt me gezien de periode waarin we gaan ( eind augustus, begin september) minder goed qua weer. We willen ook graag naar ningaloo, aangezien we beiden houden van snorkelen en duiken.
Ook naar Broome rijden en terugvliegen heb ik bekeken, maar dan zit je met die verschrikkelijke broometaks, waarvoor je samen met de onewayfee al gauw 1000aud kan neertellen.
Afgelopen zomer hebben we in een tweetal weken het traject brisbane- Cairns gereden (incl. 2 dagen fraser en 3 dagen whitsundays), ik geef toe dat 3 weken comfortabeler geweest was, maar al bij al toch best doenbaar… De koers van de Aud was ook in de periode dat wij er waren vrij goed, het scheelt een flink stuk in het vakantiebudget!

Volgens mij heb je het goed overdacht allemaal. One way rentals maken het inderdaad fors duurder. En jullie weten waar je aan begint en blijven in de buurt van kust en water. En inderdaad kan het in de winter zuidelijk van Perth fris zijn. De pensionado’s uit Perth gaan in die tijd niet voor niets voor langere tijd ‘up North’ naar Coral Bay of Eighty Mile Beach. Gemiddelde temperatuur Albany en Esperance in augustus/september circa 18 graden …