4 weken in november: Colombia geschikt?

Hallo, nogal luxueus om te mogen stellen dat ik 4 weken congé plan maar vooral dat ik de bestemming nog niet weet. Vermoedelijk zit ik wel op het juiste forum en overkomt me dit niet alleen.

Ik ben al in Latijns Amerika geweest (Nic, BR, BOL, ARG) en wil al lang eens naar Colombia. Op mijn werk is het momenteel enkel in november en de maand mei zeer geschikt om eens 4 weken weg te gaan.Dus nov *16 en mei *17 zal ik dus in het buitenland zitten. Vermoedelijk ga ik (terug) naar Bolivia in mei 2017 (Santa Cruz naar Cuzco).

Dus nu plan ik om 28/10 tot 26/11/2016 te reizen, alleen weet ik nog niet exact waarheen. Hoewel ik dus een voorkeur heb voor Latijns-Amerika, denk ik enerzijds dat ik eens een andere kant moet opzoeken, bv. Vietnam (betere reistijd), of bv. Ghana (een vriendin verblijft er enkele maanden)…

Maar ik hoor zo vaak goede dingen over Colombia dus dit kan ik niet zomaar laten voorbijgaan :slight_smile:

Kortom, is de maand november geschikt voor een rondreis in Colombia? Om een idee te geven van mijn planning: eerder de trekpleisters , bv. Bogota > Cali > Salento > Medellin > Santa Marta en Taganga > Cartagena

met dank

Hou zouden jullie een planning opstellen voor 4 weken ?

Starten zie ik me doen in Bogota en in Catagena te eindigen.

tips zeer welkom!

De maand november is over het algemeen wel een ‘natte maand’, maar in 2015 viel dat naar verluidt best mee …

Vergeleken bij de meeste Latijns-Amerikaanse landen is reizen door Colombia vrij makkelijk. In en tussen vrijwel alle steden van Colombia is het mogelijk om per openbaar vervoer te reizen. En binnenlandse vliegtickets zijn niet zo duur.

Begin dit jaar met zijn tweeën vijf weken in Colombia rondgereisd. Heerlijk ! Indrukwekkend land, vol afwisseling. De mensen zijn er ontzettend aardig en gastvrij. We willen er beslist weer naar terug.

Enkele (vooral landelijke en grens)gebieden zijn te mijden. Maar verder zijn er naar wij hebben ervaren geen bijzondere veiligheidsrisico’s zolang je de ‘normale voorzorgsmaatregelen’ neemt.

Wij willen in november met z’n 2e zo’n 3 weken door Colombia trekken. Kun je aangeven wat we volgens jou echt niet mogen missen?!

Tja, da’s een lastige vraag !
Is erg afhankelijk van wat jullie interesses zijn en dus is daar geen panklaar antwoord voor.

Hebben jullie al een globale reisroute in gedachte ?

Beste Christa, wij hebben een beetje dezelfde plannen…Wat ik me vooral afvraag is of de maand inderdaad niet erg “nat” is…Dat is ook meteen een vraag voor LineC…Zo’n toch als Ciudad Perdida door de modder is ook weer zowat.

Verder zag ik op youtube dat het programma 3 op reis in de afgelopen maand een programma gemaakt heeft over Colombia, leuk om te zien. Mijn programma gaat waarschijnlijk inhouden De Coffee regio, Carthagena, Santa Martha incl Ciudad Perdida en 1 a 2 grote steden zoals Bogota en Cali (Medellin trok me niet zo als ik dag programma zie van 3 op reis).

Maar goed graag nog een reactie van Line C…
Trouwens Christa, lijkt me leuk om even prive te mailen…

Groeten

Marc

Ciudad Perdida
Het noorden van Colombia heeft een regenseizoen dat loopt van mei tot en met november.*Alles is relatief :
door het fenomeen El Niño viel er eind 2015 weinig regen in de Andische en Caribische streken. *

De beste periode voor de trek naar ‘Ciudad Perdida’ (minimum 4 dagen) is in de ‘droge’ periode van december tot februari of maart.

Bij regen veranderen de paden in modderpoelen en worden de twaalfhonderd steile met mos begroeide stenen traptreden die naar de verloren stad leiden, extra glibberig. Ook moet je diverse rivieren doorwaden. De ene keer staat het water tot je enkels en de andere keer tot aan je middel. Als het net heeft geregend, kunnen die stroompjes behoorlijk wild zijn.

Medellín is ons erg bevallen. Is voor wie van steden houdt een heuse aanrader. Overigens :
Begin juli vond in Lima het jaarlijkse World Travel Awards (WTA) plaats.
De stemming wordt gedaan door 800.000 professionals uit de toeristische sector.
Medellín mag zich dit jaar de winnaar noemen, in de WTA-categorie ‘Beste vakantiebestemming voor een city trip Zuid-Amerika 2016’.
Voor het tweede jaar op rij won een Colombiaanse stad deze titel. De winnaar van vorig jaar was Bogotá.

We gaan in december ipv november :). Willen graag een zo gevarieerd mogelijk reis maken. Dus steden, amazone, hiken, strand. Alle tips zijn welkom aangezien we alles nog open hebben staan.

We zijn gewend om lang in bussen te zitten en zelf rond te reizen. Vind het zelf altijd een leuke manier van reizen, omdat je wat van het land ziet en tussen de locals zit. Opfriscursus Spaans kan denk ik ook geen kwaad!

Hoor graag waar jullie geweest zijn en wat jullie ervaringen zijn. Tips voor toffe hostels, cafeetjes, touragencys etc zijn ook welkom…

Dank alvast!

Misschien kunnen jullie hier wat inspiratie uit opdoen :

Colombia 2016 - januari/februari - 5 weken
Onze route, in grote trekken :

Bogotá [INDENT=2]vlucht Bogotá - Neiva
Neiva - desierto de la Tatacoa
San Agustín - Tierradentro
Popayán - Silvia (dinsdag marktdag)
Cali
Zona Cafetera, met o.m. Valle de Cocora, Filandia, …
Medellín - Santa Fé de Antiochia - Guatape[/INDENT]
[INDENT=3]* vlucht Medellín - Bogotá*[/INDENT]
Zipaquira - Villa de Leyva en omgeving
Barichara
Mesa de los Santos - Bucaramanga
[INDENT=3]* vlucht Bucaramanga - Bogotá - Cartagena*[/INDENT]
Cartagena
Barranquilla (carnaval !)
PN Tayrona
[INDENT=3]vlucht Santa Marta - Bogotá
Bogotá[/INDENT]

Ook op ons verlanglijstje, maar ditmaal niet tot daar geraakt : Mompox, Leticia, …
Voor ons een prima reden dus om nog eens terug te gaan ;).

Vast een fijne reisvoorbereiding !

Ik ben zelf van plan om van 20oktober tot 13november te gaan reizen, is dit echt een slechte periode voor Colombia op vlak van regen? Is het soms ook zonnig en goed weer of wel overwegend bewolkt en regenachtig?
Alvast bedankt!
Groetjes Florin

Zelf heb ik 3,5 week rondgereids door Colombia. Ik heb (helaas) lang niet alles gezien, dus ik ga ongetwijfeld terug. Mijn reisschema: Bogota-Tatacoa-Bogota-Medellin-Guatapé- Santa Marta-Taganga-La Ciudad Perdida-Tayrona-Cartagena-Islas Rosario-Bogota.

Veel plezier met alle voorbereidingen!