Hallo allemaal,
Deze zomer ga ik met 4 vriendinnen op reis. We zijn nog erg aan het twijfelen over de juiste locatie. Wie kan mij overtuigen om naar Colombia te gaan in plaats van Peru/Bolivia 
Mijn vraag is eigenlijk wat een goede reisroute is om te doen in ongeveer 4 weken. Aangezien we vooral ook willen kijken naar het aantal reisuren en dat we zeker ook wel lekker rustig aan kunnen doen. Wat ik sowieso graag zou willen zien is de jungle, de woestijn en het strand. Maar misschien is dat al te veel reizen voor de hele periode? Hopelijk heeft iemand een mooie route voor ons!
Groetjes Shanti
Voor 4 weken Colombia zou je globaal de volgende route kunnen volgen: Bogota - San Gil - Santa Marta (van daaruit trips naar NP Tayrona met mooie strandjes, en 5 daagse trektocht naar La Ciudad Perdida, erg mooi en avontuurlijk), daarna Cartagena - Medellin - Manizales/Salento (koffieregio) - als je tijd over hebt nog verder zuidwaarts, en dan terug naar Bogota.
Uiteraard zijn er verschillende varianten en uitwijkmogelijkheden, afhankelijk van wat jullie leuk vinden, dat kun je altijd ter plekke bekijken. Woestijn is er niet echt in Colombia, of je moet naar het uiterste noordpuntje reizen, dat schijnt erg mooi te zijn maar is lang reizen en niet heel goed toegankelijk. Echt regenwoud heb ik niet bezocht in Colombia, de trip naar Ciudad Perdida is wel door de jungle, maar dit is geen regenwoud omdat het in een gebergte ligt.
Colombia is gemiddeld genomen veel natter dan Peru en Bolivia, zeker die tijd. Persoonlijk vind ik de Andes in Peru en Bolivia indrukwekkender. In Colombia is het in de bergen meestal bewolkt. Het landschap is wel overal groen. In de Peru en Bolivia is het ten oosten van de Andes groen, en ten westen woestijn, dus de variatie in landschappen is groter. Colombia is moderner, en minder toeristisch (alhoewel dit ook snel verandert).
Voor feestjes en uitgaan is Colombia prima, maar dit heb je in Peru ook zeker. In Colombia is ook vervoer en verblijf anderhalf a 2 keer duurder dan in Peru. Enfin, je hoort het al, ik kan je niet overtuigen om naar Colombia te gaan i.p.v. Peru/Bolivia. Ik heb het super naar m’n zin gehad in Colombia, maar dat kwam zeker ook door de gezellig medereizigers en de vele feestjes… Als je voor het eerst naar Zuid Amerika gaat, zou ik toch voor Peru (in combi met Bolivia) kiezen. Of Ecuador…
Succes met de voorbereiding!
Bedankt voor je reactie! Ondertussen hebben we echter toch al geboekt voor Colombia
Voornamelijk omdat we daar ook lekker aan het strand kunnen liggen. Wie weet volgend jaar Peru 
In ieder geval bedankt voor de tip qua route.
Ben je niet bij Tatacoa geweest? In de buurt van Neiva. Wat ik hoor ook een mooie woestijn. Maar er is te veel wat mooi is, dus dat wordt nog een heel gedoe om uit te zoeken wat we precies willen!!
Tatacoa ben ik niet geweest, schijnt erg mooi te zijn! Overigens valt er daar meer regen dan in Nederland, dus helemaal woestijn woestijn is het ook niet. Jullie gaan jullie zeker vermaken in Colombia. Het feit dat je gewoon ‘op vakantie naar Colombia’ gaat is op zich al leuk om te vertellen toch (tenminste, dat vond ik, het klinkt alles behalve afgezaagd).
Veel plezier!
Woestijn is er wel in het zuiden.
Kijk op www.colombiafacil.com en print dat reisgidsje.
Mocht je naar de koffie regio willen komen, kom dan vooral bij ons langs! Vanuit ons hostel kan je makkelijk dagtrips maken naar o.a. Salento, Manizales en de Termales in Santa-Rosa. Alles is binnen een uur te doen met de bus. Ook koffie fincas waar ze laten zien hoe koffie wordt verbouwd en gemaakt, kan je bereiken binnen een half uur.
Verder heb je hier hele goede mountainbike-(wij verhuren ook mountainbikes), en hike-routes.
www.kolibrihostel.com
Hopelijk tot snel!
Ik ben net terug uit Colombia, en heb eerder gereisd in Peru (2x) en Bolivia.
Eerlijk gezegd zou ik Peru en Bolivia aanraden!
Bolivia heeft een van de mooiste landschappen die ik ooit ter wereld heb gezien op al mijn reizen. Peru is ook uniek en heeft zoveel historie en diverse natuur.
Bovendien zijn Bolivia en Peru flink goedkoper dan Colombia; vooral de bussen en hotels maar ook het eten.
Colombia is ook heel mooi hoor, maar wel ontwikkelder, duurder en het eten is eentonig. In Peru kun je makkelijker divers en lekker eten vinden. In Bolivia is dat wel iets lastiger denk ik, maar probeer de Chinese restaurants als je merkt dat je groente-tekort hebt vanwege de eeuwige kip overal.
Colombia heeft ook meer lelijke steden, in Bolivia en Peru zijn wat makkelijker van die mooie koloniale steden te vinden.
In allebei die gebieden zul je soms lange reistijden hebben vanwege de bergen en grote afstanden. Ook in Colombia zat ik vaak 7-8 uur in de bus en dan heb ik nog hele streken overgeslagen.
Vliegen binnen een land kan een optie zijn; vliegen over een grens heen is meestal erg duur.
Alleen zijn Bolivia en Peru niet echt strandlanden.
Maar in Colombia moet je ook goed zoeken en wat verder reizen voor fijne stranden.
Heb je Nicaragua al eens overwogen? Daar ben ik twee jaar geleden geweest en ik kan het van harte aanbevelen.
Tig vulkanen waarvan sommige nog actief, diverse natuur van jungle tot mistbossen, koffiegebieden tot stranden, leuke behapbare koloniale steden (Leon, Granada) en andere leuke steden (bv. Esteli cowboy/koffiestad), een meer met een eiland dat uit twee vulkanen bestaat, van alles te doen qua hiking en andere sporten, en diverse prima stranden. Mijn blog en foto’s vind je via mijn site.
Oh ja en Nicaragua is qua levenskosten ongeveer half zo duur als Colombia (en te vergelijken met Bolivia).
En de afstanden tussen leuke plaatsen zijn kleiner.
Alleen weet ik niet of het klimaat geschikt is wanneer jullie willen gaan.
Succes met kiezen!
Bedankt voor jullie tips!
Zoals ik hierboven al schreef hebben we al geboekt voor Colombia, dus een keuze hoeven we niet meer te maken. En moet zeggen hoe meer ik nu over Colombia lees hoe meer zin ik er in krijg. Dus ben blij dat we hierheen gaan! Hoe krijgen jullie die reisgids van ColombiaFacil eigenlijk geprint. Bij mij zegt hij steeds dat het niet lukt… :S
Nicaragua zijn we inderdaad ook al geweest, vond het daar ook super!
Ik had gewoon al die pdf’s gedownload en toen geprint. Maar ik heb als gids meer gehad aan Lonely Planet, plus op internet onderweg Booking.com voor hotels in grote steden, en Tripadvisor voor leuke dingen te doen, en Foursquare voor lekkere restaurantjes.
Colombiafacil vond ik handig voor het algemene hoofdstukje (hoe werkt Colombia) maar er zitten geen plattegrondjes in en veel van de hotels en bezienswaardigheden die het noemt staan ook al in Lonely Planet.
Mijn blog vind je via mijn site, dan kun je ook zien waar ik overnachtte en hoe dat beviel. En wat ik mooi vond en wat tegenviel. Als je nog vragen hebt, laat maar weten.
suggesties voor reisroutes vind je ook in Lonely Planet, veel mensen doen hetzelfde rondje: Bogotá - Villa de Leyva - San Gil ( en Barichara) - Santa Marta en Tayrona NP - Cartagena - MedellÃn - koffieregio (bv Salento en Valle de Cocora) - Bogotá; of soms nog met San Agustin erbij. Of het rondje andersom, of met de start in Cartagena.
Hahaha Shanti, Jij hier ook!!!
Ik zit nu in Ecuador, volgende maand waarschijnlijk door naar Colombia, dus ik kan je tippen als ik ben geweest!!!
groetjes Marike H. uit Oosterhout 
Heyy Marike,
Wat grappig! Ben jaloers op je dat jij al lekker op reis bent! Ik hou me zeer aanbevolen voor tips!
Geniet er nog van!
x Shanti
Beste reisliefhebbers,
Als afstudeerscriptie doe ik onderzoek naar het imago van Colombia onder Nederlandse reizigers 21+. Zowel voor mijn opdrachtgever Avila Reizen als mijzelf is het van groot belang dat onderstaande enquête zo vaak mogelijk ingevuld wordt, zodat er betrouwbare en valide resultaten uit zullen komen. Onder de respondenten verloot ik het mooie boek ‘100 mooiste schatten van Latijns Amerika’, dus je kan er ook nog iets leuks mee winnen! Het invullen neemt zo’n 5 tot 10 minuten in beslag.
Alvast ontzettend bedankt!!
Met vriendelijke groet,
Jessica Trippelvitz
http://www.thesistools.com/web/?id=343057