3 weken-trip

Ook wij hebben een vakantie geboekt. 3 weken rondreis met zn 4-en (2 volwassenen, 2 pubers van 13 en 14).
Vooralsnog hebben we het volgende in gedachten qua route. Iets anders dan anderen wellicht.
Aankomst Colombo, 3 nachten in in hotel in Mount Lavinia.
Dan via Colombo doorsteken naar Trincomalee. Ik denk dat we dat in 3 etappes gaan doen, we hebben geen haast:
Colombo- Maho
Maho-Galoya
Galoya-Trinco
Dat duurt wel even, maar ik zie eigenlijk geen fatsoenlijke treinverbinding. En t is vakantie, dus rustig aan. Als iemand hier ideeën over heeft, graag.
Dan van Trinco langs de oost kust naar beneden richting Arugam Bay. Ik denk met de bus of taxi. Als iemand hier nog leuke tips heeft voor overnachting, dan graag.
Vervolgens van Arugam Bay het binnenland weer in richting Ella, daar de trein van Ella naar Kandy nemen en vanuit Kandy weer terug naar Colombo.
Volgens mij zien we dan het meest (wat wij leuk vinden).
Maar goed, wat zie ik over het hoofd?
groet,
Willem

Hoi Losjansen,

Wij hebben niet veel verstand van het openbaar vervoer in SL, Eric heeft daar betere ideeën over. Maar deze route lijkt ons niet de juiste. Mount Lavinia, dan ga je dus naar onderen, terwijl je naar Maho wil. Kan je beter Negombo kiezen. Maar we twijfelen ook aan de rest van de route.

Er ligt een flink gebergte in Central SL. Dus naar Gal Oya, (fantastisch!) en dan Trinco is volgens ons vrij pittig. De rest van de route volgens ons ook.

Ons gevoel is dat je meer in de bus/trein zit dan dat je werkelijk het land beleeft. Maar goed, jullie zijn al eerder in SL geweest.

Hoi Willem,

In je treinzoektocht verwacht je teveel van de SL Railways site. Die ‘kent’ geen transfers, dus voor Trinco moet je zelf selecteren 1] Colombo naar Gal Oya en 2] Gal Oya naar Trinco. En jawel, die overstap blijkt 10 minuten te zijn; de 2e trein wacht zelfs netjes op de 1e (welke naar Passikudah-Batti rijdt) als de vertraging niet te gortig is.
Mount is geen slechte basis maar let op, die vrijwel direkte Trinco trein rijdt maar 1 x per dag rond 7 uur 's ochtends dus het is even krap plannen; een vroege stoptrein van Mount naar Fort nemen, en de reserveringen kopen zodra je in Lanka bent (of via Internet maar dan moet de agent daarvoor 100% extra rekenen), is het beste.
Okay, er is qua dienstregeling dus geen reden tot pauzeren van de rit naar Trinco, maar qua bezienswaardigheden wel. Ik zou die Expresstrein nemen tot Habarana (vlak voor Gal Oya) en aldaar een paar nachten blijven. Basis voor safaris en voor de hele Culturele Driehoek met o.a. Sigiriya.

Voor de rest tot aan Ella is het inderdaad bus. Trinco-Arugam een uur of 7 (via Batti en soms transfer in Kalmunai), Arugam-Ella een uur of 5 (via Wellawaya en soms transfer in Monaragala).

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Ik ga er van uit dat we met deze route de tijd nemen. Mount Lavinia ligt 20 min van Colombo, daar blijven we 3 dagen (beetje acclimatiseren). Doel is wel om naar het oosten te gaan, meest logisch lijkt ons dat te doen via Colombo, Maho, Habarana, Trinco (hoeft niet in 1 dag, hoor). Goed idee om tot Habarana te gaan. Daar blijven we dan ook even voor de ‘culturele driehoek’. Dan van Trinco naar beneden (in meerdere dagen) en dan van Arugam Bay weer het land in richting Ella/Kandy. T is trouwens onze eerste keer, we laten ons daarom uitvoerig informeren! Alle tips zijn welkom, dat gebergte in Central SL is toch geen probleem? We hebben ruim 3 weken, als dit niet lukt korten we de route in. Evt slaan we Trinco over en steken meteen door naar Kalkudah?

• Updated - - -

Ik ga er van uit dat we met deze route de tijd nemen. Mount Lavinia ligt 20 min van Colombo, daar blijven we 3 dagen (beetje acclimatiseren). Doel is wel om naar het oosten te gaan, meest logisch lijkt ons dat te doen via Colombo, Maho, Habarana, Trinco (hoeft niet in 1 dag, hoor). Goed idee om tot Habarana te gaan. Daar blijven we dan ook even voor de ‘culturele driehoek’. Dan van Trinco naar beneden (in meerdere dagen) en dan van Arugam Bay weer het land in richting Ella/Kandy. T is trouwens onze eerste keer, we laten ons daarom uitvoerig informeren! Alle tips zijn welkom, dat gebergte in Central SL is toch geen probleem? We hebben ruim 3 weken, als dit niet lukt korten we de route in. Evt slaan we Trinco over en steken meteen door naar Kalkudah?
Ik zag idd dat je de trajecten van de trein los moet invoeren, dank voor de tip Erik!

Wat van de volgende route.
Colombo - Galoya (blijven we 3 dagen) - Kalkudah - Samanturi - Arugam Bay - Ella - Kandy - Colombo
We kippen dus Trinco.
Ben wel op zoek naar accomodaties langs de oostkust. Tips iemand? Ik zie veel grote hotels, maar we zoeken de wat kleinere (lees: budget-vriendelijkere) accomodaties.

Ja hoor, klinkt goed. Gal Oya zelf is zo ongeveer alleen een stationnetje, Habarana is een wat logischer basis ook voor bussen naar de andere bezienswaardigheden aldaar. Arugam heeft zat kleinere accomodaties, Sammanthurai/Kalmunai ook alleen maar een paar guesthouses (verder totaal niet ontwikkeld voor toerisme), Kalkudah/Passi inderdaad vooral grote. Kan niet helpen met namen, wij zijn in de grote resorts gebleven. Sowieso is het veilig om vantevoren wat te zoeken en boeken speciaal voor oostkust omdat het daar piekseizoen is en vaak nog relatief weinig accomodatie dus veel zal volgeboekt zijn.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

In/bij Batticaloa liggen wel wat goedkopere B&B’s/Hotels. Wij hebben daar tijdens onze vorige inspectiereis rondgekeken. Maar dan zit je niet bij het strand. Passikuda is alleen grote resorts, zo is het opgezet.

Op tripadvisor staan een aantal B&B’s/hotels bij Batticaloa: http://www.tripadvisor.nl/Hotels-g806316-c2-Batticaloa_Eastern_Province-Hotels.html

Tijdens onze inspectiereis in april hebben we nog gekeken bij http://www.riviera-online.comen dat zag er prijs/kwaliteit verhouding wel goed uit. Daarnaast zit je net buiten de stad en zitten er heel veel vogels. Kamers zijn ruim en schoon en ook nog een zwembad erbij.