Al eerder een post geplaatst met een dilemma over de reistijd. Uiteindelijk hebben wij gekozen om eind april en de eerste twee weken van mei naar het mooie Sri Lanka af te reizen.
Vandaag zijn wij begonnen met het uitpluizen van het eerste concept van ons reisschema, maar wij lopen (na wat flink wat uurtjes) vast op 1 punt:
Wij willen graag de culturele driehoek bezoeken, maar onze focus ligt vooral op Sigirya en de grottempels in Dambula. Waar kunnen we dan het beste verblijven om vervolgens door te reizen naar een kustplaats, want aan het einde van onze reis willen we genieten van de noord/oostkust. Wat raden jullie aan? We hebben nog een flink aantal dagen open staan (zie ook hieronder). Is trincomalee een must of zijn er ander mooie kustgebieden? Wij houden van snorkelen/ natuur / wandelen / mogelijk walvis spotten / mag toeristisch zijn maar wel traditioneel.
Zoals jullie hieronder in het eerste conceptschema kunnen zien zijn wij erg enthousiast en vinden wij het niet vervelend om te reizen.
Zondag 26 april Vertrek Brussel
Maandag 27 april 05.00 uur Colombo – Colombo stad
Dinsdag 28 april TREIN 06.00 Colombo Fort – Galle aankomst 11.00
Woensdag 29 april TREIN 09.30 Galle – Matara aankomst 11.00
Donderdag 30 april Matara (Walvis spotten – dondra)
Vrijdag 1 mei Matara (mirissa)
Zaterdag 2 mei Matara (rainforest)
Zondag 3 mei BUS/TAXI Matara - Tangalle
Maandag 4 mei Tangalle ( Yala National park)
Dinsdag 5 mei BUS/TAXI Tangalle naar Ella (scooter – watervallen/ella rock/nine arth bridge)
Woensdag 6 mei Ella (scooter )
Donderdag 7 mei TREIN 07.00 Ella – Nuwara Eliya
Vrijdag 8 mei Nuwara Eliya (Horton plains wandeling)
Zaterdag 9 mei TREIN 05.30 uur Nuwara Eliya – Kandy aankomst 10.00 –doorreis naar……
Zondag 10 mei
Maandag 11 mei
Dinsdag 12 mei
Woensdag 13 mei
Donderdag 14 mei
Vrijdag 15 mei
Zaterdag 16 mei TREIN 07.00 Trincomalee – Colombo 16.00
Zondag 17 mei Colombo – 21.35 uur vliegen
Nog een aantal praktische vragen:
Is het een juiste keuze om tegen de klok in te reizen ivm het weer?
Klopt het dat we het beste walvissen kunnen spotten in de buurt van Dondra eind april? (meeste kans)
Wat kost een chauffeur gemiddeld per dag?
Op welke website kun je het beste treintickets aanschaffen? Of is dit vantevoren niet mogelijk en kan dat pas in Sri Lanka? (we vinden erg veel websites mbt het boeken van treintickets)
Hotels boeken wij graag vantevoren en eigenlijk altijd via booking.com mits ze vaak beoordeeld zijn. Is dit een goede manier of raden jullie iets anders aan in Sri Lanka?
Alvast ontzettend bedankt voor jullie tijd en moeite om te antwoorden.
Aardig op weg hoor! Ja tegen de klok in is prima, want het wordt langzaamaan slechter weer aan ZW kant en beter weer (met name zee) aan oostkant.
Dambulla is beste basis qua OV in Driehoek. En qua zee kun je kiezen tussen Trinco (Uppuveli-Nilaveli stranden) en Passikudah; de laatste heeft zelfs direkte trein terug naar Colombo (vanuit Trinco stap je in Gal Oya over op de trein uit Passi/Batti).
Chauffeur voor rondritten kost rond de USD 50-60/dag, de basis is Rs 45/km maar je hebt in geval van rondreizen een dagelijks minimum van 100-150 km (niet igv van huur voor 1 dag).
Over trein vantevoren boeken zie
en voor voor/nadeel van boeken via pakweg Bookingcom zie
Wederom dank je wel voor je snelle reactie! Super.
Wat is jouw ervaring met het boeken/vinden van een accomodatie in trincomalee of omgeving en in Passikudah? Het artikel op tripadvisor heb ik gelezen (dank je wel voor het doorsturen). Ik hoop dat we die perikelen aardig omzeilen door alleen accomodaties te boeken die door minimaal 20 mensen zijn beoordeeld en een hoge beoordeling hebben. Maar in trincomalee en omgeving / passikudah gaat die strategie niet op als je niet bereid bent minimaal 100 euro per nacht te betalen. Heb jij advies?
Nogmaals dank je wel voor de moeite. Ik ben nu toch wel erg nieuwsgierig geworden hoe jij aan al deze kennis komt? Woon jij in Sri Lanka?
Tja de duurdere accomodatie heeft meer budget om op websites boekbaar te zijn dan de goedkopere, 't is niet anders. In Passi ziet Passi Bay hotel er prima uit, we liepen er dit voorjaar langs. En op Agoda zijn ook een paar guesthouses boekbaar die waar voor 't geld lijken te hebben maar okay dan krijg je ook minder, bijv. geen zwembad. Voor Uppuveli-Nilaveli geldt net zoiets.
Sukses,
<Erik> & [Sandya]
PS We hebben 2e huisje bij Colombo en komen wel 1-2 x per jaar op het eiland ja, ook vanwege vrienden en familie
Hoi,
Ik ben vorige week terug gekomen van 2 1/2 wk sri lanka.
Het hotel waar wij sliepen in passikudah was nie denderend, maar
We hebben ergens geluncht waar de kamers echt super eruit zagen.
Een volgende keer zou ik daar gaan boeken.
Het heet roys inn.
Www. roysinnguesthouse. com
Mijn ervaring met Sri Lanka is super! We hebben 2 wk rondgereisd met een auto+. Chauffeur. We wilde eigen met ov alles gaan doen, maar we zagen al snel in dan we onmogelijk alles konden zien wat we wilde. Het leven is goedkoop en de mensen super vriendelijk.
Mocht je nog concrete vragen hebben, stel ze gerust! Ik ben nu bezig met mn fotoboek, waan me weer even in Sri Lanka.
Groetjes
Wij zijn dit jaar 3 weken in Sri Lanka geweest en hebben 2 weken daarvan rondgereisd met een prive-chauffeur die tevens gids was. Aanvankelijk wilden we rondreizen met het openbaar vervoer en dat is wel te doen maar het is ook heel tijdrovend. In feite is het altijd een beetje kiezen tussen geld en tijd. Bovendien vallen de prijzen in Sri Lanka heel goed mee als je boekt bij een lokale touroperator. Op die manier vermijd je alle tussenpersonen die er ook aan willen verdienen.
Mijn eerste indruk over je reisschema is dat het nogal vol zit, in die zin dat je jezelf weinig tijd geeft op iedere locatie die je aandoet. Je reist van Galle naar Matara om walvissen te gaan spotten. Een andere mogelijkheid zou zijn dat je in Galle vertrekt voor een walvissentocht. Iedere dag vertrekt daar een militair schip dat een beperkt aantal toeristen meeneemt om walvissen te gaan spotten. Het voordeel is dat je op een veilige boot terechtkomt en dat het financieel voordeliger is.
Als je naar Sinharaja rainforest wil gaan, dan zou ik ervoor opteren om daar in de buurt te logeren i.p.v. het als daguitstap te doen vanuit Matara. De reistijden in Sri Lanka zijn meestal langer dan je denkt. In het begin vroegen wij aan onze chauffeur hoeveel kilometer het rijden was naar onze bestemming maar na een paar dagen hadden we wel door dat we moesten vragen hoelang het zou duren voor we op onze bestemming waren.
Om dezelfde reden raad ik je aan om in de buurt van Yala NP te gaan logeren (bv. in Tissamaharama). Wij hebben ook in Tangalle gelogeerd en dat is toch echt een eindje verwijderd van Yala NP.
Als je een 2-weekse rondreis met een chauffeur boekt, dan moet je rekenen op ongeveer 35 euro per dag rekenen voor de auto (brandstof voor bepaald aantal kilometer inbegrepen). Als je logeert in hotels met een driver accommodation, dan mag je chauffeur daar meestal ook wel gratis slapen en eten), zoniet moet je de kosten daarvoor extra betalen.
Wij hebben via een lokale touroperator gereisd en dat heeft ook als voordeel dat je middenklassehotels voor een veel goedkopere prijs hebt, dan dat die worden aangeboden op booking.com. Wat je ook in je achterhoofd moet houden is dat het budget dat je nodig hebt om een bepaald traject af te leggen vaak even groot is als het huren van een auto met chauffeur voor 2 of 3 dagen.
Mijn ervaring is dat Sri Lanka heel goedkoop is maar logement en toeristische bezienswaardigheden zijn dat niet. Taxiritten op langere afstand vind ik ook redelijk prijzig.
Als je naar de culturele driehoek gaat, dan kan ik je aanraden om ook naar Polonnaruwa te gaan, dat is echt heel mooi. Sigiriya vond ik persoonlijk niet zo heel bijzonder. Een goede uitvalsbasis is Dambulla of Habarana.
Als je met de trein reist dan heb je verschillende klasses: 1ste klas, 2de klas (en misschien ook nog wel een 3de klasse) en observation car. Als je zeker in de observation car wil reizen (is mooier, gekoeld en je zit er tussen allemaal toeristen) dan is het aangeraden om je ticket op voorhand te boeken. Als je er niet mee inzit om tussen de locals te zitten, dan kan je gewoon naar het station gaan en je ticket aan het loket kopen.
Wat eventueel ook wel interessant kan zijn als je zelf al je hotels wil boeken is www.reddottours.com. De prijzen die zij aanbieden voor een hotel zijn vaak goedkoper dan die op booking.com. Mijn ervaringen met hen zijn heel goed, ook goede support als je iets vraagt.
Voor de rest hoop ik dat Sri Lanka en zijn mensen je evenveel kan bekoren als dat bij ons het geval was. Ons is het zo goed bevallen dat we binnen 3 maand opnieuw voor 25 dagen naar daar gaan.
Dank je wel voor je ontzettend uitgebreide feedback op mijn post! Super! Ik ga de informatie even op mij in laten werken Vind je het goed dat als ik mogelijk nog een vraag heb deze aan je stel? Ik wens je in ieder geval wederom weer een hele goede en fijne reis toe! Grjs Jenya