3 weken op Bali en Lombok

Hey,
In juli 2018 gaan we 3 weken als backpackers rondtrekken op Bali en Lombok, samen met onze 14-jarige pleegzoon. We willen er een actieve reis van maken met een paar snorkeltrips, fietstochten en dies meer en vooral… off te beaten track. Heeft iemand tips voor activiteiten, goede snorkelplekjes, leuke homestays om telkens 4 dagen te verblijven?
Nemen we beter van thuis uit snorkelspullen mee of beter niet? Gaan we best naar de Gili’s is of Nusa Lembogan en Nusa Penida een goed alternatief?
Alle leuke tips zijn welkom!
Dirk, Liesbeth & Maro

Als je ‘off the beaten track’ wilt gaan moet je de Gili-eilanden vermijden. Je kan daar prima aan het strand liggen, snorkelen, een heel kort fietstochtje maken (de eilandjes zijn heel klein dus in een half uurtje ben je rond) en wat drinken bij een cafeetje, maar het is zeer toeristisch. Nusa Lembongan wordt ook steeds toeristischer; dus als je echt wat minder toeristen wilt tegenkomen is Nusa Penida een betere optie.

Op Bali is vooral het zuiden heel erg toeristisch (rond het vliegveld, Kuta, Seminyak, Sanur, Ubud). Op Lombok is het meest toeristische gedeelte de westkust bij Seminyak. Als je niet tussen veel toeristen wilt zitten kun je die plaatsen dus beter vermijden.

Gili Eilanden zijn erg druk geworden, was zo’n 8 jaar geleden al behoorlijk druk, vorig jaar op NUsa Penida geweest erg primitief en moeilijk te bereizen, je bent gebroken na al die hobbelweggetjes. Wat wel adembenemend is is het snorkelen rondom Penida, maar is ook vanuit Nusa Lembongan te regelen. andere mooie plaatsen op Bali zijn Munduk Ubud Amed

paar leuke adressen om te overnachten aldaar zijn Puri Alam in Munduk, Sunshine Bungalows in Amed en in Ubud zijn zoveel zeer uiteenlopende homestays waar uitgebreid over staat geschreven onder het kopje "ervaring met Hotels op Bali
Sanur vonden wij te toeristisch

Dag Graatje,
We zullen waarschijnlijk va Denpasar via Sanur doorsteken naar Sanur om zo de overtocht te maken naar Nusa Penida of Lembongan/Ceningan. Tips om daar te verblijven? Is het aan te raden om zelf snorkelsets mee te brengen of is het materiaal dat men verhuurt van goede kwaliteit? We zijn backpackers, dus belangrijk om te weten aangezien we ‘licht’ proberen te reizen
Nadien zouden we via Mataram richting Senaru (Gunung Rinjani verkennen, niet beklimmen!) om dan naar de overzijde te trekken, Tetebatu.
Misschien keren we dan terug naar de Secret Gili’s: Gili Asahan, Gili Nanggu of Gili Gede.
De Gili’s spreken ons minder aan… al te veel platgetreden paden…
Alvast bedankt voor de info!
Heb je hierrond info die je met ons wil delen?

Voor Nusa penida kun je veel info vinden op www.actiefindetropen.nl wij hebben destijds geslapen in Kulkul bungalows op Nusa Penida, voor ons niet voor herhaling vatbaar omdat het wij Nusa Penida net iets te moeilijk te bereizen vinden, zou volgende keer naar Nusa Lembongan gaan denk ik. Is wel prachtig snorkelen rond Nusa Penida.
In Sanur zelf zou ik niet verblijven is mij te toeristisch. Wat betreft snorkelspullen die neem ik meestal zelf meer sowieso mijn snorkel en masker, nemen niet zo gek veel plaats in beslag, wij backpacken zelf ook. De secret Gili’s hebben wij nog nooit bezocht misschien ook de moeite waard. Veel planplezier