Mijn vriendin en ik willen in oktober vertrekken naar NZ om een half
jaar te genieten van het -als we de verhalen mogen geloven- prachtige
land.
We zijn op dit moment beide studenten. Ik ben inmiddels mijn bachelor
technische bedrijfskunde aan het afronden en mijn vriendin haar bachelor
industrieel ontwerp. Zij gaat daarna nog door met een master, ik ben van
plan om te gaan werken. Maar zoals gezegd: eerst een half jaar NZ.
Ons plan is om ongeveer 3 maanden te gaan werken op een vaste plaats
(het liefst iets wat aansluit op onze studies) en de overige 3 maanden
rond te reizen. En dit is ook de reden dat ik jullie om advies wil
vragen.
Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie? Ik kan me
voorstellen dat het namelijk lastig is om voor 3 maanden werk te vinden.
Meewerken aan een bepaald project zou bijvoorbeeld kunnen, maar hoe vind
ik zoiets?
En daarnaast het 2e punt: de huisvesting. Een gemeubileerd appartement
voor zo’n korte duur is waarschijnlijk ook lastig te vinden.
En het 3e punt: op welke plaats zouden we ons het beste kunnen
focussen?
Kortom: een hoop vragen, maar als jullie ervaring, ideeën of tips
hebben over de 3 punten dan hoor ik dat graag!
Top idee om naar Nieuw-Zeeland te komen. Als jullie allebei onder de 30 zijn dan is dit goed te doen via een Working Holiday Visum. Die kun je electronisch aanvragen via de website van de overheid.
Ik werkte hier het afgelopen jaar voor 6 maanden op een kwekerij en 3 maanden voor een leverancier van tuinbouwproducten. Mijn eerste baan vond ik via Trade Me (Marktplaats van NZ). Maar ook SEEK.co.nz en Monsterboard kunnen plekken zijn waar je een baan kan vinden.
Het is momenteel niet de makkelijkste periode, maar hoog opgeleide mensen zijn altijd welkom.
Organisaties als Student Down Under kunnen ook een stage/baan voor je regelen. Hier zijn vaak wel kosten aan verbonden.
Mijn advies is om je te concentreren op een grote stad. Hier is het meeste werk. Denk aan Auckland, Christchurch of Dunedin. Hier zul je ook makkelijker woningen vinden.
Kijk op Trade Me voor woningen. Je kunt hier vaak kamers vinden, maar ook apartementen die ze verhuren.
Tip: Hou rekening met World Cup Rugby in 2011. Prijzen van woningen zijn dan hoog, want iedereen verhuurt z’n huis aan buitenlanders om geld te verdienen.
Zoek verder even op dit forum door topics. Er zijn vaker vragen gesteld over huisvesting of wonen en werken. Hopelijk kun je daar ook wat uit halen.
Als je verder nog vragen hebt dan hoor ik het wel.
Daar we eind april onze tarieven zullen aanpassen zal ook de vergoeding naar boven worden bijgesteld. Als je interesse hebt kun je contact met ons opnemen: