3 dagen Red Center

Beste australie kenners.

Deze zomer gaan wij 4 weken naar Australië. Wij willen oa naar Ayers Rock en omgeving. Het liefst doen wij dat (2 volw. + 1 zoon van 15) met z’n drieën en niet in groepsverband. We hebben het idee om op de luchthaven van Alice Springs een auto te huren en dan op pad te gaan.
Mijn vraag is hoe we zo’n drie/vier daagse rondreis aanpakken qua route en qua overnachting. Ik heb al gezien dat het een vrij prijzige aangelegenheid is. Zijn er ook goedkopere alternatieven ? (cabines, cattle farm, bed and breakfast).
Een andere vraag: is er in de buurt van Alice Springs ook nog wat te beleven
Wij zijn sportief, houden van wandelen en van wildlife.

Marinka

Wil je Mereenie loop rijden dan is een 4wd een must (gravel road). Dit is de verbindingsweg tussen Kings Canyon en Hermannsburg. Dan kan je rondrijden. Hermannsburg, Kings Canyon en Uluru (Ayers Rock) zijn met een gewone auto te berijden via een asfaltweg. Anders is het dus vanuit Kings Canyon en/of Uluru terugrijden via AS naar Hermannsburg met de bezienswaardigheden aan de Larapinta Drive. Vergis je niet in de afstanden.
Het is wel 12 jr geleden dat wij in groepsverband de rondrit hebben gemaakt.

Ben nooit in Hermannsburg geweest en wel over de Mereenie loop gereden.
Ben van Glen helen naar Kings Canyon gereden.

Zie de foto
Wij hebben 5 dagen rondgebracht daar. Met 4WD over de Namatjira Drive van AS naar Glen Helen. Van glen Helen over de Mereenie Loop naar Kings Canyon. Van kings Canyon naar Uluru, daar 2 nachten en in 1 dag weer terug naar AS.
Je kunt evt niet naar Glen Helen gaan, dan sla je het bovenste deel over.
Was wel een geweldig mooi stuk, ben blij dat ik er geweest ben, Ormiston Gorge (kun je wandelen) en Glen Helen waren prachtig. :wub: Veel vogels ook, echt genieten.

Maar goed, als je moet kiezen, sla dat over en ga zeker naar Kings Canyon, dat is zó mooi. Wandeling van 3 uur, en kijk zeker even in de garden of Eden in het midden.
Kings Canyon kun je ook over de gewone weg bereiken.

Het is een duur geheel, dat is waar. Je kunt evt ook een camper huren ,in Kings Canyon en Uluru heb je een camping. Dan heb je geen tijd voor de Namatjira Drive en je kunt niet over de Mereenie Loop, je rijdt dan over gewone weg en slaat af naar Kings Canyon.

Mijn tip is om het geld er voor uit te trekken en met 4 WD daar te rijden, en de kloven te bezoeken. In Kings Canyon heb je goedkope lodges, is gewoon 1 kamer, die hebben wij ook gehad. In Uluru heb je verschillende accomodatie, er waren backpackers kamers in de outback pioneer hotel (of lodge). Je kunt daar ook zelf koken in een keuken en evt daar op besparen. Neem je boodschappen wel mee vanuit AS, want de supermarkt in Uluru en zo is heel duur.

In Uluuru hebben we de dag van aankomst de zonsondergang bekeken, de dag erna de zonsopgang en daarna Uluru op en bij Kata Tjuta (3 Olga’s) een mooie wandeling gemaakt van 7 km. Je kon nog verder, maar we vonden het wel genoeg. Was ook een hele mooie wandeling, bijzondere bergen en gesteente, veel vogels weer en mooie struiken.
Voor wandelaars is er genoeg te doen.
Bij AS heb je een desert park, daar zijn wij geweest.Ze hebben een mooi gebouw met de nachtdieren vd desert, die zie je in principe natuurlijk nooit. Dat is alle wildlive die ik gezien heb,de kinderen hebben nog een dingo zien lopen bij Ormiston Gorge.

1 like

Heel erg bedankt voor je duidelijk informatie. Ook het kaartje geeft een goed beeld. Mijn idee is nu als volgt:
De eerste dag de lange rit over asfalt naar Uluru. We proberen daar een cabin te huren, volgens mij iets goedkoper als een hotel.
De tweede dag van Uluru naar Kings Canyon. Is het resort aldaar de enige overnachtingsmogelijkheid ? .
De derde dag van Kings Canyon via de Mereenie Loop naar Glen Helen.
De vierde dag terug naar Alice Springs. We moeten zeker begin van de middag al in Alice zijn want 's avonds om half zes vliegen we naar Darwin.

Is dit goed te doen ?

Marinka

Dat is op zich wel goed te doen hoor, maar als je laatste dag zo kort is zou ik het eerder andersom doen, zoals wij het gedaan hebben.
Dan heb je de 1e dag alle tijd om wat kloven te bezoeken en te wandelen.
(Stanley Chasm en Ormiston Gorge worden meestal aangeprezen, waren ook prachtig)
Die tijd heb je niet als je vanuit Glen Helen naar Alice Springs rijdt en je vroeg terug moet zijn. Zonde, toch?!
Daarnaast kun je dan 's ochtends wandelen op Kings Canyon,omdat je er vlakbij zit. Het kan best warm worden in de middag.Dan wil je niet boven op een rots wandelen. Aan het eind vd dag kun je de zonsondergang van Uluru nog meepikken en evt de zonsopgang.
De 3 Olga’s (Kata Tjuta) lukt niet meer volgens mij, daar heb je te weinig tijd voor, welke route je ook kiest.

Als je 's ochtend uur of 9 uit Uluru vertrekt ben je wel vroeg in de middag in Alice Springs (uur of half 2) . En dan rij je relaxed. Kun je evt de zonsopgang nog bekijken, al vonden wij de zonondergang veel mooier.

In Kings Canyon heb je het Kings Canyon resort. met hotelkamers, budget rooms en een camping. Wij hadden een budgetdouble/ twin-room voor zijn 4-en , 1 redelijk grote kamer met 4 bedden en nog tafel en stoelen binnen en ruimte om er voor te zitten met prachtig uitzicht. Je gebruikt dan de faciliteiten van de camping (wc/douche).

http://www.kingscanyonresort.com.au/holidayVillage/camping-en.html

In ayers Rock heb je vlg mij niets anders dan het Ayers Rock resort.
Heb in ieder geval niets anders gezien.
In Uluru zaten wij in het outback pioneer lodge, vlg mij 1 vd goedkoopste hotels. Daar had je wel slaapzalen en ook budgetcabins

Zet er nog wat foto’s bij om je lekekr te maken :cheer: 1 met uitzicht vanaf kings canyon resort, zo heelrijk rustig en met vogels om je heen.
En 1 van Stanley Chasm en Ormiston Gorge

1 like

Oh, op mijn computer staat de foto van St.Chasm wel rechtop, even je hoofd draaien dan maar lol2

Prima info van Jacqdus. Als ik mij goed herinner moet je in Stanley Chasm op een bepaald moment van de dag zijn. Rond de middag dacht ik. Heel mooi. Als je niet van off road rijden houdt kan je gewoon naar King’s Canyon, Uluru en Kata Tjuta over verharde wegen. Vroeger kende NT geen maximum snelheid maar dat is nu helaas (?) veranderd. 130 op Stuart Hw en 110 op de zijwegen naar Uluru/Kings Canyon. En let er op dat je niet te hard rijdt. De bekeuringen zijn hoog. Wij maakten de tochten naar Uluru en Kings Canyon vanaf Erldunda (geen max speed nietwaar…) maar dat zou ik niet aanraden en ook niet meer doen. Dan maar wat meer betalen.
Yeehaw

Hee, Yeehaw, daar ben je!.Miste je reacties al. Dacht al dat je hier niet meer was.

Bij Stanley’s Chasm moet je inderdaad rond 12 uur wel zijn.
Tegen die tijd komt de zon door de kloof heen . Punt waarop de zon er nog net niet doorheen schijnt vond ik het mooiste.
Wij waren er half 12 of zo, en de kleuren waren prachtig. En nog een leuk wandelingetje ernaar toe ook.

We zijn een week of 9 in de USA geweest. Ook heel mooi :wink:

Al ben ik niet zo’n frequente bezoeker ben ik het met Jacqdus eens. De reacties van Yeehaw waren lange tijd niet aanwezig. Yeehaw, waar ging het deze keer naar toe in Amerika?

Wat nog niet is gezegd is dat voor de Mereenie Loop een permit nodig is die alleen op de dag van uitgifte geldig is. Deze opmerking is misschien overbodig. zie:
http://www.clc.org.au/Permits/permits.html

Cross country zoals meestal. Zeg maar van New York naar Los Angeles dit keer met hele grote zigzags. Hadden nog wel langer willen blijven maar moeten nu weer een jaar wachten helaas. Spoiled Brats, ik hoor het je zeggen Christiaan :wink:

Klopt Christiaan!
Die permit kun je alleen op de dag zelf kopen, en dat kan bij de Glen Helen lodge of het oeristenburo in Alice Springs of Hermansberg.
Kost 2,50 of zo en je krijgt er een klein boekje bij

Spoiled Brats? Nee hoor, wij hebben qua leeftijd de tijd om dit soort vakanties te houden. Naast de overige middelen natuurlijk.

Zeg dat wel. Wij verreizen elk jaar toch wel een badkamer of een keuken spending our kids inheritage :wink:

Heerlijk is dat.

Ha ha ha, wij normaal ook, alleen moest in 2011 er helaas toch echt even geinversteerd worden in…

de badkamer :tear:

Maar terug ontopic:

Houd er ook even rekening mee dat het ´s middags niet alleen een kwestie is van niet WILLEN wandelen, maar dat het soms ook niet KAN (mag).De Olga´s werden 5 minuten achter ons gesloten omdat het 36+ graden werd. (Had voor ons wel als voordeel dat het heerlijk rustig was!)

Wij hebben die dagen de wekker gezet op 6 uur, de ochtend besteeds aan wandelen en ´s middags in de schaduw met een goed boek en een grote fles water. ´s avonds lekker aan de ´Barby´ en ooooh… ik krijg er al weer zin in!!!

Ik heb inderdaad begrepen dat er bij meer dan 36 graden niet gewandeld mag worden. Maar wij zijn daar in de maand juli. Is het dan niet zo dat de max. temperaturen veel lager liggen ? Ik hou stiekem rekening met een graad of 20 tot 25 en ijskoude nachten. Of zit ik er dan naast ?

Hallo Marinka

Je zit er niet zoveel naast.

Wij hebben de wandeling “links om” gedaan met onze reisleider/gids en zijn vroeg op pad gegaan en niet direct naar boven geklauterd zoals de meeste doen. Alhoewel het fact sheet aangeeft om het clockwise te doen. Blijkbaar wijst hij het “beter”. Je kan ook je zwem/badpak meenemen en in de “Garden of Eden” even een lekker koel en fris bad nemen.

http://www.nt.gov.au/nreta/parks/find/pdf/Watarrka_000.pdf

Zou de laatste tip van tegen de richting in Kings Canyon zelf niet doen. Laatste stuk was nogal saai en het is beter te lopen (ivm steile weg op het eind naar beneden en richting volgen) als je clockwise loopt.
Daarnaast lijkt het mij nogal hinderlijk als je halverwege tegen de stroom de trap afdaalt cq opmoet langs de Garden of Eden en op het laatste stuk vd normale route naar beneden (krap soms)