3,5 week CR en Nicaragua

Goedendag!

Wij (jong stel) gaan volgende week voor onze vakantie naar Costa Rica en Nicaragua. Op de eerste 3 dagen (1 nacht San Jose en 2 nachten Tortuguero) en de laatste week (6 nachten Corn Island, Nicaragua) hebben we onze vakantie nog niet geboekt.

Hebben jullie nog tips voor onze reis? Die in 12 dagen van Tortuguero naar Managua (Nicaragua) moet leiden?

Tnx alvast!

Groeten Joost

Hoi Joost,

Je kunt bijvoorbeeld vanaf Tortuguero naar het gebied Sarapiqui gaan,
een bezoek aan het biologisch reservaat La Selva of Tirimbina.
Je kunt hier ook raften.
Naar La Fortuna, de oude lavavelden van de Arenal vulkaan en de waterval zijn de moeite waard.
Naar Monteverde om het nevelwoud te bezoeken.
Naar Rincon de La Vieja, borrelende modderpoelen en mooie watervallen.
(Let op het park is op maandag gesloten.
Naar Granada om wat koloniale cultuur op te snuiven.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Beste Joost,

nog niet zo toeristisch en een prachtig gebied is de omgeving rond de Rio Celeste (de blauwe rivier) en de Tenorio vulkaan.
Hetzelfde geldt voor Playa Coyote en Playa San Miguel ten zuiden van Samara op het schiereiland Nicoya.
Maar ook de stranden aan de Caribische kust tussen Puerto Viejo de Talamanca en Manzanillo zijn schitterend.

Vulkaan Turrialba is nu behoorlijk actief, elke -onbewolkte- dag zien we hem roken.
Ik neem aan dat jullie vanaf Managua naar de Corn Islands vliegen maar het is zeker de moeite waard
om Granada in Nicaragua nog even te bezoeken, een oud statig stadje vol cultuur.

Tortequero is sowieso een hoogtepunt! De excursies daar per bootje door de mangroves zijn super. Je waant je echt in de middle of nowhere (ben je eigenlijk ook). De schildpadden tour 's avonds is erg toeristisch maar toch echt wel de moeite waard! Het is heel bijzonder om mee te maken hoe die schildpadden de strand op komen. Hmm…wij waren in juli, dus dat zal nu wel niet zijn haha…
Wij zaten trouwens in de Mawamba Lodge, nog een hoogtepunt!

Verder kan ik de Canopy Tour in Monte Verde van harte aanbevelen! Best spannend maar zo super om tientallen meters boven de grond door het regenwoud te sjeesen!

Manuel Antonio is een grote trekpleister, maar als het niet uitkomt in je route zou ik daar niet erg om treuren. Bij ons was het er SUPERdruk, echt een beetje Artis-gevoel…

De wegen zijn trouwens allemaal prima te doen en de afstanden te overzien! Echt een topland voor een mooie rondreis vakantie!

Heel veel plezier!!

Hai Johan, Annette en Lieke,

Bedankt voor jullie reacties!
We hadden het ongeveer zo in gedachten als Johan zei. Maar we zullen jullie tips eens rustig overwegen en misschien wel gaan doen!
Vraagje: na Tortuguero willen we graag en auto huren en verder reizen (richting La Fortuna). Hoe kunnen we dat het best doen? Waar een auto huren, via wat rijden, en gaat dat makkelijk?

Nogmaals thanks!

Groetjes Joost

Hoi Joost,

Je kunt de auto af laten leveren op het lunchadres van je tour naar Tortuguero. Let op dat je met een huurauto niet de grens met Nicaragua over kunt.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Oh dat zou mooi zijn! Bij welk bedrijf raad jij aan de auto te huren? En 4w-drive is noodzakelijk? Nog 1 vraag: hebben auto’s navigatie daar? Nicaragua ben ik van op de hoogte!

Tnx, groet

Hoi Joost,

O.a. ANC heeft ook een kantoor aan de grens met Nicaragua, waar je dan de auto kunt afleveren. Een navigatie kun je erbij huren.
Indien je een 3G telefoon hebt kun je ook waze.com downloaden, dan heb je ook een navigatiesysteem.
Een 4WD is toch wel verstandig als je een keer van de geijkte paden afraakt.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Wij hebben ons vanuit Tortequero af laten zetten bij Sarapiqiue de nogwat… Op de kaart links van Tortequero, we zijn daar twee dagen gebleven in een lodge genaamd La Quinta, ook heel fijn!! We hadden in Sarapiqie wel veel regen, waardoor ons raftuitje niet door kon gaan. Van daaruit was onze volgende stop La Fortuna.
4WD hebben wij 1keer nodig gehad, maar vond de wetenschap dat we het hadden wel erg prettig. Over het algemeen zijn de wegen echt heel goed! Alleen in het zuiden zijn we niet geweest, dus of dat daar ook het geval is weet ik niet, maar dat denk ik eigenlijk wel.

Hee Johan,

Heb je ook een website van die ANC autoverhuur? Ik kan het via google niet vinden. Nogmaals dank voor al jullie reacties.

@Lieke, ik heb al naar lodge La Quinta gekeken maar is helaas vol voor de dag dat wij daar zijn!

Groet

Hoi Joost,

http://www.grupoanc.com/

Wil je een andere afleveradres dan op de site staan, moet je hen even contacten.

Johan

Hallo Joost,

Wij zijn in december 3,5 week naar CR geweest. Na onze tour in Tortuguero hebben wij onze huurauto laten afzetten bij het Selva Tropical Restaurant in Guapiles. Onze huurauto hebben we bij Europcar geboekt via holidaycars.com. Ik ben zelf reisagent en weet uit ervaring dat het niet altijd goedkoper is om bij een autoverhuurbedrijf rechtstreeks te boeken. Ook is het handig om de no risk garantie af te sluiten, hierbij heb je geen eigen risico. Dit is niet mogelijk wanneer je rechtstreeks bij Europcar boekt. We hoefden slechts 50 dollar extra te betalen om onze auto ergens anders te laten leveren. Bij sommige verhuurbedrijven vragen ze hogere toeslagen. Vanaf Guapiles naar la Fortuna is een hele ruk. Ik zou toch een stop voorzien in Sarapiqui, je komt nl. pas rond het middaguur aan in Guapiles na de tour in Tortuguero. Dan heb je echt geen zin om nog uren in de auto te zitten. Wij gingen naar Hacienda la Isla in Horquetas de Sarapiqui en hoefden maar een half uurtje te rijden vanaf Guapiles. Daardoor hadden we nog de tijd om te wandelen op het mooie landgoed van de Hacienda. Als je naar Fortuna gaat kom je pas laat in de middag of in het donker aan en heb je niets meer aan je dag.

Na Arenal gingen wij naar het Tenorio NP, ook echt een aanrader hoor supermooi en helemaal niet zo druk. Een aanrader is de Sueno Celeste B&B. Helaas zat deze vol toen wij er waren, maar ik heb zelf een bezoek gebracht en het zag er super uit en helemaal niet duur. Wij zaten in Heliconisas Lodge, geen aanrader overigens. Ze hebben hele mooie routes die je kan bewandelen, maar de lodge zelf was erg verouderd. Huisjes zijn erg donker en ongezellig. Bezoek als je naar Rincon gaat ook nog even de waterval Llano de Cortes.

Andere tip: koop zelf een Garmin GPS, huren is nl. erg duur. Wij hebben er zelf een aangeschaft en geen spijt van gehad. Wel is het handig om van tevoren van alle hotels de GPS coordinaten te vragen, want ze staan er niet allemaal in. En een goede kaart van CR (bij de ANWB) zou ik ook zeker aanraden.

Veel plezier in Costa Rica! :vak02:

Rebecca

Beste TheJoost en iedereen,

even alleen over het reizen betreffende Tortuguero; onze ecolodge ligt tussen Guapiles en Sarapique en we hebben erg veel gasten die -georganiseerd of individueel- naar en/of vanaf Tortuguero reizen.

Meestal worden ze hier door hun tourorganisatie opgehaald/afgezet of ze reizen zelf naar de publieke boot in La Pavona ($3 pp) of ze gaan naar de verzamelplek in Guapiles waar de bus van de organiserende touroperator wacht.

Ter informatie: Tortuguero is erg goed individueel te bereizen en het scheelt werkelijk enorm veel geld (denk aan gemiddeld 7 maal goedkoper). Goede gidsen en leuke hoteletjes in het dorpje Tortuguero zijn talrijk en op het internet te vinden.

De indruk bestaat hier dat reisorganisaties de reis naar Tortuguero expres ingewikkeld en vaag houden zodat ze hun dure tours kunnen verkopen- of een commissie verdienen- en dat doen ze met veel succes want hun grote bussen zitten vaak propvol (met meestal oudere Amerikanen).

In de laatste Lonely Planet wordt de reis naar Tortuguero goed en duidelijk uitgelegd en tegenwoordig reizen steeds meer mensen individueel en op een gemakkelijke, voordelige manier naar Tortuguero.

In Guapiles zijn een aantal gerenomeerde autoverhuur bedrijven (o.a. Thrifty) die de huurauto gratis bij onze ecolodge, meestal de volgende ochtend, komt afleveren.

Het is overigens ook mogelijk om een goede, leuke en goedkope dagtrip vanaf Guapiles naar Tortuguero te maken.
Meer informatie hierover staat op onze website.