Wij vertrekken aankomende 29 maart naar Costa Rica tot 12 april.
Nu willen we vanauit San Jose naar Tortuguero voor een toer en daarna de huurauto ophalen.
Aangezien we ongeveer 14 dagen hebben in totaal weet ik niet of ik nu een 2 dagen/1 nacht of een 3 dagen/2 nachten naar Tortuguero moet doen.
En hoe ik dat het beste kan regelen:
Vooraf in Nederland een complete toer boeken
Ter plaatse de eerste dag daar een complete toer boeken voor de dag erop (kans dat het vol is??)
Of gewoon zelf per bus en boot er naartoe en daar een lodge / hotel pakken en zelf rondkijken, eventueel een kano huren en een boottochtje huren?
Het beste kun je vooraf de tour boeken.
Je komt waarschijnlijk laat aan, en dan zijn de boekingkantoortjes dicht.
De tours vertrekken vanuit San José al om 6.30 uur.
De driedaagse is wat relaxter.
Maar je doet in de tweedaagse ongeveer hetzelfde.
Dag 1: Met bus en boot naar Tortuguero. In de middag per boot naar het dorp.
Dag 2: Een boottocht door de kanalen en kreken van het park en een wandeling met gids.
Dag 3: Terug per boot en bus.
In de tweedaaagse vervalt de wandeling en maak je een vroege boottocht.
Dan denk ik dat we voor de tweedaagse gaan, dan hebben we net wat meer tijd daarna om het wat rustiger aan te doen.
We moeten daarna ook smiddags nog de huurauto ophalen en dan willen we meteen naar Cahuita rijden.
Geen idee wat de prijzen zijn voor een georganiseerde tour er naartoe, maar ik zou je laatste optie doen en dus alles zelf regelen (dat is wat ik tenminste vorige week nog heb gedaan). Helaas zat de boot van 11 uur vol dus hadden we die van 1 uur. We waren om 14.15 in Tortuguero, hotel gezocht en daarna wat rond gewandeld. Je kunt dan een kano tocht voor de volgende ochtend regelen en dan zelf 's middags in het park gaan wandelen, gids vind ik persoonlijk niet nodig daar. Beide dingen op één dag doen is ook gunstiger ivm je entree ticket dat je moet kopen voor het NP (ja, ook voor de boot tocht). De dag daarna kan je dan om 9 uur weer de boot terug nemen naar la Pavona, of naar Moin als je daar de huurauto op kunt halen.
Veel plezier!
over een maand ga ik ook richting Costa Rica. De eerste stop (na San Jose) is voor ons Tortuguero, ik begrijp dat dat met huurauto weinig zin heeft? Die hebben we wel vanaf dag 1 geregeld…
Probeer je auto een paar dagen later te huren. Als je de auto bij iemand in Costa Rica hebt gehuurd is dat meestal geen enkel probleem. Maar of Sunnycar zo flexibel is betwijfel ik. Toch proberen!
Een dag San José is eigenlijk een verloren dag. Vooral als je maar zo kort in CR bent.
Wij hebben onze auto gehuurd via sunny cars en konden het gewoon nog wijzigen. Evenals een gratis drop off van de auto naar het restaurant na de tour bij de lunch.
Aangezien weer savonds aankomen en mijn vriendin niet de volgende dag sochtends vroeg naar tortuguero wil hebben we één dag in San José.
Wat zouden we daar kunnen gaan doen?
We hebben die dag geen huurauto dan.
Je kunt ook een dagtocht maken vanuit bijv. Sarapiqui naar Tortuguero. Deze dag tocht kan zowel privé als georganiseerd geregeld worden. Aangezien er nog geen schilpadden zijn kun je een goede indruk krijgen van het gebied Tortuguero. Een dagtocht kost vanaf Sarapiqui ongeveer $110 p/p georganiseerd en prive $125.
Georganiseerd sluit je aan bij een groep, krijg je ontbijt, bezoek aan plantage en ga je in Pavona de kanalen op, rondleiding door het dorp Tortuguero en weer terug via de kanalen naar Pavona.
Persoonlijk vinden wij wel dat Tortuguero zeer toeristisch aan het worden is en daar maken zowel de regering als de lokale bevolking dankbaar gebruik van door de prijzen flink op te schroeven. Het blijft een prachtig gebied.