Hallo,
Van 20 september tot 15 oktober 2014 willen we voor de eerste keer naar Australië.
De plannen tot nu toe zijn eerst een aantal dagen Sydney, vliegen naar Ayers Rock in 5 dagen reizen naar Alice Springs.
Vanuit Alice Springs vliegen naar Cairns. Met een auto naar Brisbane en van daaruit terugvliegen naar Amsterdam.
Maar twijfel blijft. :nadenken::nadenken::nadenken:
Er is zoveel te zien en we willen ook niet alleen maar rennend van plek naar plek.
Belangrijk voor ons zijn een goede eerste indruk van dit voor ons nieuwe werelddeel, natuur (kangoeroes!), enigszins kennismaken met de cultuur van de Aboriginals en ook genieten van lekker weer in een mooie omgeving.(zee)
Lees graag tips. Alvast dankjewel!![]()
Lea
Lea, je kunt vast niet langer, anders had je dat wel gedaan. Ik zou zeggen, probeer een dagplanning te maken. Ik neem aan dat Sydney ook betekent Blue Mountains. Gezien de beschikbare tijd zou ik vanuit Sydney een (dag)excursie Blue Mountains boeken, twee dagen Sydney stad. Dan de vlucht naar Cairns, veel hangt af van welke tijd je vliegt. Doe je rond Ayers Rock een excursie? In vijf dagen heb je de tijd voor Ayers Rock en Olga’s alsook Kings Canyon en en kijkje in Alice Springs al valt dat tegen. Desert Park is wel erg de moeite waard en wellicht een enkele aboriginal galery.
Dan Cairns, snorkelen op het rif, neem ik aan, dagje trein en kabelbaan Kuranda. eventueel naar Daintree NP om krokodillen te zien. Maar ook voor een dag aboriginal cultuur, te vinden via:
www.australian.culturextourism.com en dan even zoeken in Queensland.
Dan als de wiedeweerga terug via de Waterfall Way in Atherton Tablelands, net daarvoor mogelijk bezoekje aan Paronella Park.
Dan beslissen hoe je de Whitsundays en Fraser Island doet. Whitsundays kan op dagtrip maar ook 2- en 3-daagse trip. Fraser Island zou ik een dagtrip boeken. Dichter naar Brisbane Glasshouse Mountains. En mocht je per se alle Australische dieren willen zien kun je de Australia Zoo nog een bezoek brengen.
Kom gerust nog eens terug hier als je het voor jezelf een beetje op een rij hebt. Dan kunnen we het nog wat aanvullen of er op schieten. Maar het blijft een kwestie van keuzes maken.
Veel plezier met de voorpret en sterkte bij het plannen
Hallo Willem,
Dank je wel alvast voor je tips. Maar een wellicht domme vraag, gaan we op de door mij aangegeven route ook kangoeroes tegenkomen (en dan niet in de Zoo
)? Dit is iets wat ik heel graag wil :redface:
En is de route vanuit Cairns naar Brisbane aantrekkelijker dan bijvoorbeeld vanuit Cairns richting Noorden?
Een andere vraag is wat een goede kennismaking is Great Barrier Reef, ook als je niet meteen wilt snorkelen.
En ja idd, als we meer tijd hadden zouden we voor deze reis beslist een langere periode gekozen hebben. Dus we hopen dan ook in de beperking de beste keuze te maken.
Wildlife
Ai, 3,5 week is niet erg lang. Je zegt dat je niet rennend van plek naar plek wilt, maar als ik je planning zie, ga je behoorlijk rennen. Zeker met ‘even’ op-en-neer naar Alice en Uluru. Ik moet eerlijk zeggen dat ik voor die 3,5 week voor alleen de oostkust (Sydney-Cairns) zou kiezen. Dan heb je de tijd, kun je mooie wandelingen maken en het land (en wildlife) echt beleven en zien. Maar, aan jullie de keuze, natuurlijk! Ik heb zelf een grondige hekel aan binnenlandse vluchten met saaie vliegveldterminals en wachttijden…
Qua weer zou ik van Cairns naar Sydney reizen.
Mocht je er voor kiezen om alleen de oostkust te doen, dan zou je, voor de nodige outbackervaring, naar Undara kunnen gaan. Dit vulkanische gebied ligt midden tussen de rode aarde en op de camping (en wandelingen rondom) zijn kangoeroe’s (en possums en grote hagedissen en veel vogels en en en).
Daarnaast kun je op de terugweg van cape tribulation (moet je beslist heen, het is daar prachtig! Regenwoud, mooie stranden, leuke schelpen, prachtige wandelmogelijkheden, opnieuw leuke beesten op de camping mogelijk) via lake mitchell naar Mareeba en de Atherton Tablelands. Langs de kant van de weg kun je termietenheuvels zien en op lake mitchell zitten ook wel jabiru’s (australiache grote ooievaars, moet je wel een verrekijker hebben).
Voor ook nog een stukje binnenland en aboriginal art kun je terecht in carnarvon national park.
Als je gaat kamperen, heb je sowieso best veel kans op kangoeroes en wallabies. Niet in de grote plaatsen, maar zeker op iets drukker bezochte nationaal park campings wel. In de Atherton Tablelands heb je daarnaast nog kans op de kleinste soort: de musky rat kangaroo. Ga daarvoor lekker wandelen, want vanuit de auto rij je ze echt voorbij.
Ga je op de camping bij lamington staan (ten zuiden van brisbane) dan struikel je over de pademelons heen, een kleine soort roo.
Probeer in de noorden ook de pretty faced wallaby te zien. Vind ik een van de mooiste soorten. In het noorden zie je verder vooral agile wallabies. In de blue mountains zitten wel eastern greys (een van de grotere soorten). bij undara zit de mooie antilopine wallaroo (ook een favoriet van mij:-) nog net! Die kom je eigenlijk alleen maar in de northern territory tegen, dus een goede reden om te gaan!
Mocht je, behalve in kangoeroes, ook geinteresseerd zijn in andere inheemse dieren, dan kan ik in elke geval eungella np aanraden voor vogelbekdieren en noosa voor koala’s. Want ik ben het helemaal met je eens dat dieren spotten in het wild veel leuker is dan in een dierentuin! Wat ook wel helpt: eet je lunch bij een grote picknickplek onderweg. Daar zitten vaak dieren om de ‘leftovers’ op te smikkelen.
Je had ook nog een vraag over het great barrier reef zonder snorkelen. Er zijn verschillende maatschappijen die een tour met een ‘glass bottom boat’ aanbieden. Dan vaar je dus met een bootje over het rif. Snorkelen is wel mooier, maar dit is een prima alternatief. Veel van die tours hebben én snorkelen en een gbb. Als je op zo’n dag nog wat afwisseling wilt, zou je kunnen kiezen voor een tocht naar michalmaes cay, dat is een vogeleilandje het rif waar je, terwijl de rest snorkelt, prachtig naar verschillende soorten vogels kunt kijken en er heel dichtbij kunt komen.
Succes met het maken van een keuze!
Hallo Francien,
Dank voor je uitgebreide antwoord!! We gaan nog eens nadenken over het alternatief en al rijdend van Cairns naar Sydney zonder vlucht naar Uluru.
Je hebt me in elk geval gerustgesteld over de mogelijkheid voor het spotten van kangoeroes en ander wildlife.
![]()
Nou, hier heeft Francine alles wel zo’n beetje gezegd. Ik wil de pret niet drukken maar het blijft een kwestie van tijd en geluk hebben. Vooral het vogelbekdier is niet iets waar je ‘even naar gaat kijken.’ En de kans is groot dat je net als onze dochters, die vier weken met ons mee op reis waren, de eerste kangoeroes als ‘roadkill’ zult zien. En vraag onderweg bij de VVV’s waar erkende viewing spots zijn.
Yep, het blijft geluk hebben, maar af en toe vroeg opstaan en 's avonds rond wandelen kan ook erg helpen én de goede plekjes weten. Bij Eungella heb ik alle drie mijn reizen geluk gehad met vogelbekdieren:-) en kangoeroes bij undara kun je volgens mij ook niet missen, maar inderdaad zullende eersten mogelijk dode zijn. Helaas.
Helaas is het seizoen iet goed, maar normaal zeg ik altijd dat voor een korte tijd Tasmanie perfect is. Klein, maar afwisselend. Alleen geen woestijn, maar wel veel natuurparken met veel soorten dieren. Bij de Union bridge bij Mole Creek hebben we al 2x vogelbekdieren gezien. En veel pademelons en wallabies i.p.v. kangeroes. Op http://www.ic2.com/traveltipnl/oceanie/ kun je wat van onze verblijven teruglezen