hallo allemaal,
kan iemand me vertellen hoe het werkt om een tweedehands boot in te voeren uit de usa?
wat voor kosten zijn hier aanverbonden?
alvast bedankt,
groetjes,
leroy
hallo allemaal,
kan iemand me vertellen hoe het werkt om een tweedehands boot in te voeren uit de usa?
wat voor kosten zijn hier aanverbonden?
alvast bedankt,
groetjes,
leroy
Kosten zullen afhangen van de maat van de boot.
Ga je boot overvaren of wil je hem laten vervoeren op een schip ?
Zou je hem bv op een container schip laden dan betaal je per container positie. Kan het ding in een container dan is dat meegenomen, maar wanneer de boot te breed is betaal je dus 2 posities, wordt het al een kostbare zaak. Er zijn ook tankers en andere schepen waar je zaken aan dek kunt laten meenemen, maar dan ben je wel even bezig met organiseren.
Daarna betaal je dan invoerrechten (10,5 %) en dan natuurlijk nog de OB. En dit gaat dan over de aanschafprijs plus de transportkosten.
Ik weet dat je nu in de VS op veilingen heel goedkoop aan boten kunt komen, maar ik zou wel eerst even goed narekenen of het na al die transportkosten wel zo interessant is.
Eenmaal geïmporteerd moet je de boot laten keuren en registreren en dan uiteraard nog ergens een ligplaats vinden.
Koop je een boot met inboard motor dan moet je heel goed checken of de ‘risers’ niet inmiddels zijn weggeroest. Per stuk kosten die rond de 500 USD en je hebt er twee in iedere motor. Zou je dan een boot met 2 motoren hebben dan kost het je zoiezo al 2000 USD extra.
Even nakijken dus.
Hallo Papaya,
vraagje: weet je zeker dat de invoerrechten 10,5% zijn? Ik ben daarop aan het zoeken maar krijg daar tot nu toe nog geen officiële gegevens van gevonden. Ik heb wel e.e.a. gevonden over motorvoertuigen, maar dan lijkt het meer (32% te zijn). Of verschilt het ook nog per land van waaruit je het produkt invoert!
De TARIC code is 8903 9210 en verder (hangt een beetje van de boot af welke je wilt importeren)
Invoerrechten 10,5 % en OB 6 %.
Ik woon momenteel op de Dominicaanse Republiek (ben NL) en ga in USA een wat oudere 2e hands boot (trawler 14 meter)kopen die ca 700.000 USD kost.
bijna traditioneel, lijkt het, kan niemand me hier vertellen wat dat gaat betekenen bij de Douane en dat wil ik toch echt van te voren weten.
Belasting betalen is normaal als je ergens woont maar het moet wel redelijk blijven.
Ik heb ook al gedacht om hem in Curacao neer te leggen en hem dan event daar maar in te voeren maar kom er in dat geval ook niet achter hoe het zit.
Dit lijkt een wereldwijd fenomeen te zijn.
Je hoort allerlei gruwelverhalen en dat wil ik graag voorkomen. Het is zeker niet zo dat ik de handige Harrie wil gaan uithangen om op een koopje rond te kunnen varen.
Wie heeft dergelijke dingen al moeten doen of kent iemand?
Groeten,
Cees