(origineel bericht op be-more.nl)
22 tot 26 december
22-12-12
Na het ontbijt zijn Marjan en ik naar Ubud gegaan met de bemo. Vanuit Ubud hebben we de perama bus naar Lovina gepakt. Om drie uur waren we in Lovina. Bungalow geboekt bij Puri bali. Bij Astina gegeten. Wezen winkelen de was weg gebracht Marjan is naar de kapper geweest. Kwam bekende tegen in lovina. Sari, Marco, Darin, David, Made, en de man die kettingen aan ons verkocht afgelopen zomer. Na het avond eten zijn we een stukje gaan lopen. Bij de dolphin state was een soort loterij met Balinese dans. De lokale bevolking kon een scooter of fietsen winnen.
23-12-12
Vanmorgen begonnen met een massage van Sari. 1 uur voor €4,- . Hierna lekker op het strand gelegen. Marjan nam ook een massage en haar nagels werden gelakt. Van de menneer die afgelopen zomer kettingen aan ons verkocht, kreeg ik een ketting cadeau omdat ik op Bali vrijwilligerswerk doe en zo vaak in Lovina ben geweest. Gezwommen bij ons hotel. Een trip voor morgen geregeld bij de zoon van Sari.
24-12-12
Om 10 uur werden wij opgehaald door de zoon van Sari en zijn dochter. Op de scooter zijn wij eerst naar de boeddhistische tempel geweest en daarna naar Banjar naar de hot springs. Op de terug weg begon het heel hard te regen. Bij het hotel gewacht tot het droog was. Wezen winkelen. Een handgemaakte tas laten maken van sarong doek en een rokje, samen voor 7,50 euro. Marjan heeft er een broek laten maken. Stukje over het strand gaan wandelen. We kwamen bij een nieuw hotel ‘‘the lovina’’ een super duur 5 sterren hotel. We deden net als of wij gasten waren en gingen daar in de stoelen liggen en bestelde iets. Toen we moesten afrekenen wou hij ons kamer nummer weten, we zijden dat we meteen wouden betalen. De ober vond het een beetje raar. Wij zijn door het hotel gelopen, super mooi! We hebben zo gelachen! 'S avonds bij Astina gegeten en een wijntje gedronken bij Bintang Bali. Darin speelde daar in een bandje.
25 en 26 -12
Wij zijn vrij ivm kerst. eerste kerst dag zijn wij met alle vrijwilligers uit eten geweest bij Nomat. Wel heel gek om hier kerst te vieren. Lokale bevolking viert geen kerst omdat zij niet christelijk zijn. Veel restaurants hebben wel kerstbomen staan en kerstversiering op gehangen. Zelf had ik helemaal geen kerst gevoel omdat het hier zo warm is! Tweede kerstdag zijn wij uitgenodigd voor een grote ceremonie hier in het drop. Rond 2 uur begon de ceremonie. Er werd live muziek gespeeld, de Balinese dans werd gedanst door de kinderen uit de buurt. Hierna werd er veel geofferd. Gister nacht kon ik niet slapen omdat de kippen veel lawaai maakte (raar gekakel, zielig gekakel). Van morgen was er geen kip in de tuin te vinden. Ik vroeg waar de kippen waren omdat ze vannacht zo veel herrie maakte. Bleek dat de kippen vannacht zijn geslacht voor de offering. Er waren onwijs veel mensen bij de ceremonie. Er werd thee en koffie met Balinese hapjes uitgedeeld. Toen de ceremonie bijna was afgelopen begon het ontzettend hard te regenen. de padjes leken wel sloten geworden. Tot je enkels stond je in het water en de teenslippers dreven allemaal naar de hoofdweg. Toen de ceremonie was afgelopen kreeg je een kartonnen doos mee met eten er in. Het was erg bijzonder om een ceremonie mee te maken.