(origineel bericht op be-more.nl)
18, 19, 20 en 21 december
18-12-12
Vandaag zijn er nieuwe vrijwilligers gekomen, 1 uit Duitsland en 2 Indische meisjes maar wonen in Londen. Op het project hebben we kerst liedjes gezongen, Ingrid in het Indonesisch Marjan in het Nederlands en ik in het Engels. 'S middags hebben we met de Engelse les lichaamsdelen gedaan en flash kaarten. Dat zijn kaarten met plaatjes erop en dan moeten de kinderen het Engelse woord zeggen. Het had zo hard geregend dat de straten wel rivieren leken, tot onze enkels stond het water. Met de bemo naar Ubud gegaan om formulieren voor mijn visum te halen maar de printer was stuk, moet vrijdag terug komen. Gegeten bij budha bali en met de taxi terug gegaan.
19-12-12
Vanmorgen balspelletjes met de kinderen gedaan. In de pauze kregen de kinderen een drankje wat bestond uit kokosmelk, rijst en pinda’s. 'S middags hebben we met de kinderen werkbladen gemaakt. cirkels, vierkanten, rechthoeken en driehoeken stonden op een A4 papier getekend de kinderen moesten ze tellen en inkleuren. Hierna het commando spel gespeeld. Commando touch your nose, sit down, stand up enz. Als knutsel les hebben we drie D kaarten gemaakt. Om half 4 hadden we een taxi geregeld om naar de tempel tirta empul te gaan. ‘‘volgens verweerde inscripties werd dit bronheiligdom reeds in 962 gesticht. omdat de Balinezen het hier opborrelende bronwater magische, genezende krachten toedichten. tirta empul is een van de drukst bezochte bedevaartsplaatsen van het eiland.’’ het leek op een groot bad, uit de muur kwamen stralen met water. Elke straal had een bepaalde betekenis, zoals het reiningen van je ziel, je van vloeken te doen verlossen, van je nachtmerries afhelpen en als iemand is overleden. Met een gids gingen wij het bad in en bij elke straal legde hij de betekenis uit.
20-12-12[/color]
Vanmorgen gaf 1 van de nieuwe vrijwilligers een echte yoga les, de kinderen vonden het hartstikke leuk! Nana (lerares) moest naar school. Ik moest haar klas overnemen. Eerst de dagen, maanden, vormen en het alfabed herhaald. hierna hebben we rekensommen gemaakt. Tussen de middag bij de kopie shop kopieën laten maken voor de middag groep. Mijn SD kaartje van mijn fototoestel was gebroken, gelukkig was er een klein winkeltje aan de kant van de weg die SD kaartjes verkochten. [/color]
21-12-12[/color]
Het was vrijdag dus dans ochtend vandaag. Marjan en ik mochten mee doen met de Balinese dans. We kregen sarongs om en een sjerp. Het was ontzettend moeilijk om de dans na te doen. We hebben erg gelachen. Hierna mochten de kinderen vrij dansen, zo leuk om te zien. Alle kinderen komen dan zo los en genieten volop! 'S middags bij de Engelse les hebben we de kinderen geleerd wanneer je a of an moet schrijven voor een woord. Een paar kinderen pikte dat snel op! Morgen is het Moederdag in Bali, we hebben Moederdag kaarten gemaakt. om half 4 wou ik naar Ubud voor mijn visum, maar de bemo’s kwamen niet opdagen. Om half 5 was er nog geen bemo en 5 uur sluit het kantoor dus ben ik weer terug naar huisgegaan. Dinsdag opnieuw proberen.[/color]