(origineel bericht op be-more.nl)
22 januari
Hi allemaal,
Gisteren hebben we het ‘safe house’ schoongemaakt, omdat
Rianne (mede vrijwilliger) en ik daar een tienermoeder project willen doen.
Eerst zal ik jullie vertellen wat het safe house is; dit is een compleet ingericht huis bestemd voor moeders met kinderen die een veilig onderkomen nodig hebben, dit kan te maken hebben met en lopende zaak of gewoon omdat ze nergens anders heen kunnen… Nu is er 1 heel groot probleem en dat is dat er geen geld is om iemand in het huis te laten werken (een huismoeder). Het huis is dus niet open terwijl het helemaal is ingericht en er maar liefst 16 mensen kunnen slapen. Ik kan er niet bij met mijn hoofd, en weet je wat nog het ergste is, ze hebben maar ongeveer €1500 per jaar nodig om een huismoeder te betalen.
Het tienermoeder project
Rianne en ik zijn bezig met het opstellen van een plan om langs de scholen te gaan om voorlichting te geven over een zwangerschap, wat er bij komt kijken(qua kosten en verzorging), hoe je het kunt voorkomen, wat je vooral wel en niet moet doen als je zwanger bent en ga zo maar door. Aan de hand daarvan willen wij de tienermoeders van de scholen uitnodigen voor een avond in het ‘safe house’. Hier kan iedereen in een vertrouwelijke omgeving haar verhaal doen en ervaringen delen. Ook willen wij een verloskundige uitnodigen om de meisjes alles te vertellen over wat hen te wachten staat tijdens de bevalling er erna (hier hebben ze vaak geen weet van). Ook willen wij hun alle informatie geven die er maar is over een zwangerschap en ideeen geven over hun toekomst. Vaak gaan deze meisjes namelijk niet meer naar school als zij zijn bevallen. Kortom wij willen er dus een leuke, leerzame, sfeervolle en gezellige avond van maken waar we ook lekker gaan koken voor de meisjes.
Vandaag
Ook heeft de traumaroom een resourch centre, dit is helemaal ingericht en heeft zelfs een computer kamer, speelkamer en een bibliotheek voor de kinderen. Wederom is hier geen geld voor om iemand in te laten werken. Vandaag hebben we het helemaal schoongemaakt en ben ik bezig met het opstellen van een schema voor de vrijwilligers die na mij komen om in ieder geval 2 uur per dag open te zijn als de kinderen uit school komen. Ik vind het namelijk echt schandalig dat het klaar voor gebruik is maar er geen gebruik van gemaakt kan worden wegens ‘personeelstekort’, ook wel gezegd geen personeel at all…
Ik ben wel blij dat we iets kunnen betekenen (d.m.v. deze plannen) voor de community door ook echt de vrijwilligers in te zetten op plekken waar het nodig is.
Nog 1 case wil ik met jullie delen, van vandaag.
Een mevrouw (A) kwam met een klein jongetje het kantoor binnen met de vraag of wij haar konden helpen met ‘dit kind’zo noemde ze het jongetje. De vriendin van A en tevens de moeder van de 7 jarige jongen was in de nacht weggegaan en heeft haar zoon achtergelaten bij A. Nu kwam zij met het verhaal dat ze niet voor deze jongen wilde zorgen maar de moeder van de jongen ook niet te pakken kon krijgen omdat zij haar telefoon steeds niet opnam. Tijdens dat A aan het vertellen was dat ze geen zin had om voor iemand anders zijn kind te zorgen en dat ze haar vriendin haat en allemaal van dit soort uitspraken stond de 7 jarige jongen er verloren naast. Ik heb de jongen aan zijn hand meegenomen naar de speelkamer omdat ik niet wilde da hij zou horen dat hij niet gewenst was en dat zijn moeder van alles en nog wat is. In de speelkamer heb ik met het jongetje gepraat over van alles en nog wat en hebben we met de knuffels gespeeld. Jenny (één van de aunties) heeft de moeder gebeld en heeft haar gelukkig gesproken en gedreigd terug te komen anders zou haar kind in een opvanghuis geplaatst worden. Het jongetje kreeg zijn oeder aan de telefoon en zei ‘please mammie come back home’. Je hart breekt geloof me! Iemand die haar kind achterlaat bij iemand die er totaal geen omkijken naar heeft, vreselijk!
We hebben met A afgesproken dat zij morgenochtend met het jongetje bij ons terug komt en ook de moeder verteld dat zij morgenochtend naar de traumaroom moet komen… Zo niet wordt het jongetje uit huis geplaatst. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt, ik hoop voor omwille van het jongetje heel goed. En als hij toch het liefst zijn mama bij zich heeft dan hoop ik echt met heel mijn hart dat zij morgenochtend op de stoep staat!
Dit was het weer voor vandaag, ik ga proberen te slapen en morgen beginnen we weer met frisse moed!
Liefs, Zanah