Hallo allemaal,
Nadat ik vorig jaar 2 weken ben wezen backpacken door Thailand begint het dit jaar ook weer te kriebelen.
Echter wil ik het dit jaar iets dichter bij huis houden. Op het moment ben ik me dan ook aan het oriënteren op het backpacken door Europa.
Ik vroeg mij af wat nou de leuke plekken zijn om in Europa als backpacker te bezoeken. Voor overnachtingen ben ik na Thailand wel wat gewend en vind ik het dus prima om te overnachten bij bijvoorbeeld hostels.
Wat zijn volgens jullie de aanraders om relatief goedkoop 2 weken lang door Europa te reizen? Ik heb op het moment nog geen vast budget, maar het liefst natuurlijk zo goedkoop mogelijk.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Als je de reis nog niet hebt gehad, dan zijn er in Groot Brittannië en Ierland veel Bed and Breakfasts. Ook zijn er hostels, niet alleen officiële jeugdherbergen, maar ook andere herbergen. Officiële jeugdherbergen zijn er over het algemeen wat strenger dan andere herbergen. Toen ik in Engeland was vele jaren geleden, moest men vanaf een bepaald tijdstip naar de kamers (zoiets als 22 of 23 uur). In Ierland inclusief Noord-Ierland hoefde dat niet. Verder, ik was eens in Doolin, county Claire, Ierland. Eerst ging ik naar een officiële Jeugdherberg. Daar was niets meer vrij. Ik besloot maar een stoel te pakken in de conversatiezaal. Dat ging even goed, totdat de beheerster eraan kwam einde avond begin nacht. Zij zei, dat ik er uit moest. Later zei ze, dat er wel eens controles komen. Men doet dat wel i.v.m. brandgevaar. Als er nog iemand in de conversatiezaal verbleef, dan kon de jeugdherberg de licentie verliezen. Maar ze zei, dat verderop nog een herberg is, die geen officiële jeugdherberg is. Daar kon ik in de conversatiezaal gaan zitten. Zo gezegd zo gedaan. Ik had een lekkere stoel. Ik hoefde niets te betalen. De kamers waren daar ook vol.
Verder zijn er nachttreinen in Europa, waar je een lig- of slaapplaats kunt huren. Maar je kunt er vaak ook voor kiezen om een zitplaats te nemen in een zitrijtuig. Dat kost niets, afgezien van eventuele reserveringskosten. Verder adviseer ik je Interrail voor Europa te kopen. Dat moet je in je woonland kopen. Je mag door veel landen in Europa reizen buiten je woonland. Misschien heb je korting op bepaalde boot- en busverbindingen.
Ik heb veel in Skandinaviè gereisd. Er zijn jeugdherbergen, kampeerhutten op o.m. campings, enz.