2 weken de moeite?

Dag iedereen,

wij willen tijdens de paasvakantie van 30/04/2013 tot 14/04/2013 op reis gaan. Wij vinden dit een leuke periode omdat het dan dikwijls wat rustiger is en ook een beetje voor de prijs van de vluchten en ook bvb. autohuur.

We twijfelen tussen Maleisië, IJsland en Costa Rica. Aangezien we nog nooit in Zuid-Amerika zijn geweest zien we Costa Rica wel zitten. We vragen ons echter af of dit de moeite is voor zo’n korte periode.

We kunnen ook langer gaan (3 of 4 weken) maar dan in de zomervakantie.

De vraag is nu of het in juli-augustus echt veel drukker en duurder is om met een huurauto Costa Rica te verkennen? We zijn ook niet zo voor alle overnachtingen op voorhand te boeken, kan dit in deze periode.

Hebben jullie voor beide periodes richtprijzen voor een simpele tweepersoonskamer (A/C indien nodig)?

Is er ook een verschil in het weer?

Bedankt!

Juli-augustus is regenseizoen = in principe goedkoper. Rond pasen gaan de locals zelf veel op reis dacht ik, dus dan kan de prijs wel eens hoger liggen, maar dat weet ik niet zeker. De tweepersoonskamers die aangeboden werden door de hostels waar ik verbleef kwamen gewoonlijk op een 24 à 40$ per kamer als ik het me goed herinner. Die laagste prijs geeft u natuurlijk geen privé badkamer. Ik had trouwens de indruk dat geen enkele plaats volgeboekt was in juli en behalve in de populairste nationale parken had ik ook nooit echt een “overcrowded” gevoel.
Ik ben zelf 3 weken geweest, en dat vond ik eigenlijk maar juist genoeg (heb wel alles met de bus gedaan). Op 2 weken kan je ook al veel zien, maar je zal dan toch een beetje moeten selecteren.

Ijsland heb ik wel op 2 weken gedaan en dat was eigenlijk perfect. Ik zou voor de paasvakantie eerder Ijsland kiezen dus. 't Zal daar wel nog niet zo warm zijn.

Nee, 2 weken is veel te kort. Je bent al bijna 24 uur aan het reizen, hebt een paar dagen nodig om bij te komen. Met pasen hebben de Ticos ( Costaricanen ) ook vakantie en is het met name aan de kusten veel drukker en ook duurder. Het weer kan wel beter zijn en maart / april maar ook dan kan er een bui vallen. In de zomermaanden heb je meer kans op regen, met name na 3 uur in de middag, overdag is het prachtig weer. Je moet keuzes maken, in 3 weken kun je ook niet alles gezien hebben, maar wel de hoogte punten. Standaard rondje is beginnen aan de caribische kant, Tortuguero, Sarapiqui, La Fortuna ( arenal ) Rincon de la vieja, monte verde, afzakken naar het zuiden, naar Corcovado met tussen stops. Terug van Corcovado via San gerardo de Dota naar San Jose’. Eventueel kun je ook naar de golf van Nicoya gaan.
Verblijfplaatsen, je kunt het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt.
prijzen vanaf $20 tot $ 300 p/n gemiddeld rond de $70 p/n. Uitstapjes zijn prijzig in Costa Rica en ook de boodschappen zijn niet goedkoop. In een soda kun je voor een paar dollar goed eten.

Henk en Carolien
Heliconia Island

Pasen en dan wel de week voor Pasen, de Semana Santa, is met de periode tussen Kerst en Nieuwjaar de meest drukke tijd in Costa Rica. Het is dan superhoogseizoen. Ook de prijzen zijn daaraan aangepast. Dit betreft vooral de hotels aan de kust. Deze hanteren in deze periode ook vaak een minimum verblijf van 4 of 5 nachten.
In 14 dagen kun je een aantal van de hoogtepunten van het land bezoeken.
Bijvoorbeeld: Tortuguero, La Fortuna, Monteverde en Rincon de la Vieja.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Bedankt voor de antwoorden.