Ik ga volgend jaar in de zomervakantie 6 weken reizen door Cambodja:biggrin:
Maaar ik heb 2 vragen;
Ik ga in het regenseizoen (wat van mei tot okt is volgens mij) en mijn vraag is of iemand ervaring heeft met reizen in het regenseizoen, is het heel erg of is het prima te doen? verder vroeg ik me ook af of iemand enig idee heeft hoe veel geld het kost om 6 weken te reizen door cambodja.
alvast bedankt!
xx
Reisboek Laos en Cambodja
:dag:. Over onze reis door Laos en Cambodja heb ik een boek boordevol reisbelevenissen en tips geschreven. Ik kwam je oproep tegen en ietwat aarzelend besloten om maar te reageren…
Tempels en Tuk-Tuks
op reis door Laos & Cambodja
136 pag. 10 euro
mocht je interesse hebben, mail je adres en ik stuur zo snel mogelijk een gesigneerd boek op, je betaalt pas na ontvangst, omdat Wombat reisboeken 15 jaar bestaat, betaal je geen portokosten…
wij zijn afgelopen jaar in september door Cambodja gegaan, maar niet echt last van het regenseizoen gehad. Kan natuurlijk ook mazzel zijn geweest;) Siem Reap - Poipet bijvoorbeeld hebben we in de gebruikelijke 4 uur gedaan.
Prijs die je aangeeft moet kunnen. Wij zaten ergens rond de 20,00 euro per dag, met twee personen, voor slapen en 1x warm eten. In bv PP en SR betaalden we iets van 15 dollar voor een tweepersoons kamer met ontbijt.
Succes!
ps: Het boekje van Ada is idd leuk om te lezen, maar niet teveel reclame maken he Ada:p
Je vraagt over de regentijd in Cambodja dit valt wel mee het kan inderdaad soms een paar uur regenen. Daarna trekt het weer open en is het supermooi weer.
Het kan ook gewoon dagen mooi weer blijven.
Soms zijn de wegen wel wat lastig begaanbaar door de regen maar dat is ook wisselvallig en ligt eraan welke route je met de bus zou doen.
Kwa geld ik denk niet dat je superveel kwijt zult zijn tussen de 500 en 1000 dollaar denk ik. Ze betalen daar alles in dollar die jaar gewoon kunt pinnen. Wij kregen 500 dollaar per keer eruit.
We zijn met z’n vieren (ons gezin bestaande uit paps en mams en hun twee tienerdochters) na Vietnam 5 dagen doorgereisd naar Cambodja.
We zijn alleen in Phnom Penh en Siem Reap geweest en wil kort wat tips geven, omdat de lonely planet niet altijd de juiste informatie geeft.
Ga van Chau Doc naar Phnom Penh niet met de boot, want die is klein met nauwelijks zitruimte. Erg oncomfortabel voor 6 uur. Je moet bij grens eerst voor de Thai er uit voor passen controle en na 10 minuten varen moet je er met alle bagage eruit voor de Cambodjaanse douane. Regel geen visum van te voren, maar gewoon aan de grens. (kosten 20$ pp)
Neem van Van Phnom Penh naar Siem Reap ook niet de boot om de zelfde reden. Daarnaast betaal je 35$ terwijl met de bus je tussen de 5$ en 10$ kost en veel comfortabeler is.
De vertrekbelasting vanuit het vliegveld is flink verhoogd en moest nu vanaf Siem Reap 25$ pp betalen ipv 15$.
We waren stomverbaasd dat je alleen dollars kon pinnen. Alle prijzen staan alleen in dollars en je gebruikt riel alleen voor wisselgeld. 4000 riel is ongeveer 1 dollar. Kost iets 1,50$ en je geeft 2 $ krijg je 2000 riel terug.
Doordat alles met dollars werd betaald, was het land duidelijk duurder dan Vietnam ook al is het land veel armer.
Ook in Cambodja zijn de mensen zeeeeeeer vriendelijk en we hebben genoten.
ik ben het niet helemaal met je eens over de reis van phnom phen naar chau doc.
ik zou deze zeker wel aanraden, wij vonden het een erg mooie reis en heerlijk om daar te varen en erg leuk om te zien hoe de mensen van de rivier leven, ze doen hier alles in, afwassen,haren wassen, auto’s wassen, koeien wassen, eten koken/schoonmaken.
dat je er 1 keer met je bagage uitmoet vonden wij niet zo’n probleem.
en ruimte op de boot heb je idd van chau doc naar de grens niet veel maar het was wel heerlijk relaxt op een klapstoel op de boot zitten. en de boot van pp naar grens had je voldoende ruimte.
ben het eens met karin over dat boottripje, vond het ook prachtig
dat van de bus naar Siem Reap is idd een goede tip
ons daggemiddelde in C. was 32 euro met 2 personen
wat ga je allemaal doen in C. wat 6 weken is wel heel lang? zoveel is er niet te zien en zo groot is het niet?
vlieg je op Bangkok?
ZO ja. Waarom dan niet via zuid Laos weer die kant op?
het is maar een ideetje
oja en regenseizoen is niet zo’n punt hoor. af en toe een plensbui maar niet wekenlang regen zoals hier in nederland wel eens gebeurd
Blijkbaar varen er verschillende boten van Chau Doc naar Phnom Penh. Onze boot was echt klein (max 20 personen en er was zeker geen mogelijkheid om buiten te zitten. De omschrijving die jij gaf, klinkt prima. Ik denk dat we de tip moeten aanpassen en moeten zeggen probeer er achter te komen met welke boot gevaren wordt. Wij zagen op 29 juli jl 2 kleine bootjes aan de kade liggen. Wanneer heb je die overtocht gemaakt? Misschien maakt dat ook wat uit.
wij zaten ook niet buiten hoor, dat waren klapstoelen die in de boot werden gezet zodat je niet op houten bankjes hoefde te zitten. maar wij vonden het geen probleem dat het klein was. voor ons was er voldoende ruimte om te zitten en was toch wat je deed om alles te bekijken.
en in de eerste boot kon je gewoon lopen en naar toilet gaan op de tweede was geen toilet aanwezig, dat was een kleiner bootje.
maar we hebben in die 6 maanden echt wel eens minder comfortabel in een bus ofzo gezeten dan op deze boot.
wij hebben deze tocht in december gemaakt.
en van siem reap naar pp idd gewoon met de bus gaan, anders kom je in een speedboot en zie je nog niets, want dat gaat zo hard dat iedereen met zijn hoofd omlaag zit. wij hadden een ticket voor 4 $ met capitol tours.
Wij zijn zelf in januari 2008 de grens overgegaan met de boot van Chau Doc naar Phom Phenh.
Dit was in een hele snelle boot hydrofoil met ongeveer 30 toeristen.
Veel mensen hebben de hele tocht buiten gezeten zaten gewoon vaste banken in de boot. Ik heb zelf binnen gezeten en binnen was het niet vol veel ruimte. Veel beter dan met de bus gaan.
Bij Cambodja hoefde onze bagage niet van de boot en bleef ook gewoon op de boot. Het werd niet gecontrolleerd.
Ik kan niet anders zeggen dat het een supermooie tocht is met veel activiteit op de mekong rivier.
Ik ben net terug van 3 weken Cambodja in 't regenseizoen (half juli - begin aug). Eerste week veel zon met meestal 1 flinke bui per dag (niet erg, gewoon even schuilen). Tweede week veel regen (vooral vervelend als je aan 't stand bent zoals ik). Derde week was 't weer mooi. Je moet een beetje geluk hebben denk ik en voorbereid zijn op veel regen. Koud is 't zeker niet alleen soms dus nogal nat. Maar de natuur is dan ook wel weer heel mooi groen enzo.