2 maanden australie juli/augustus.. hulp voor haalbare route

Hoi allemaal,

ik ben van plan om in de zomervakantie juli/augustus 2 maanden naar Australië te gaan. Ik heb al ontdekt dat het een heel gepuzzel zal worden om in deze korte periode de dingen te willen zien die ik wil zien.
Graag zou ik de oostkust doen (liefst van Melbourne naar Cairns, wil Melbourne toch ook wel gezien hebben). Maar ik wil zeker Uluru ook niet missen. Denken jullie dat het haalbaar is om dit te doen op deze korte tijd en qua klimaat?. Ik wil toch ook even opmerken dat ik als meisje alleen zou reizen en het niet onmiddellijk zie zitten om een auto of camper te huren. Ik zou gebruik maken van Greyhound en/of binnenlandse vluchten.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,
Tinka

Je zou ook kunnen proberen te liften / met reizigers mee te rijden die je bijvoorbeeld in hostels ontmoet. Er zijn meestal wel mensen die dat gezellig vinden en die de benzinekosten willen delen. Alleen moet je dan natuurlijk flexibel zijn.

In de winter regent het veel in Melbourne maar het is wel een leuke stad.

Hou er rekening mee hoe ontzettend duur Australië is. Je hebt minstens 80 euro per dag nodig, en dan nog moet je zelf koken en kamperen of in hostels slapen (gedeelde slaapkamers). Als je uit eten wilt of meer luxe, is het nog duurder.

Als je Australië, en Uluru en Melbourne in het bijzonder, doet in juli-augustus, neem dan wel wat warme kleren. Melbourne kent een maximum temperatuur van ongeveer 14, 15 graden, en er komt net als in Uluru nachtvorst voor. Zie: http://www.weatherzone.com.au/climate/station.jsp?lt=site&lc=15635 en http://www.weatherzone.com.au/climate/station.jsp?lt=site&lc=86071
Als je wel een keer buiten de deur wilt eten onderweg, kijk dan een in kleine plaatsjes naar zogenaamde counter lunches in de pubs. Kijk voor de aardigheid eens hier: http://www.kellyshotelorange.com.au/bar/bar-counter-lunches/ , vergeet de steaks maar ga naar de kipfilet met sla en frites, fish, chips en sla of de roast of the day met aardappelen en groenten. Warme lunch en 's avonds een broodje, niks mis mee. Allemaal beneden de 10 euro en dit is nog redelijk sophisticated. Waar je ook goed terecht kunt is bij de Chinese afhaalzaakjes waar op de bar bakjes staan die je voor weinig vol kunt scheppen uit minstens een tiental gerechten. En Subway heeft wereldwijd lage prijzen voor als je een keer zonder warm eten kunt.
Maar nogmaals, wees bereid om in Melbourne een portie ‘on-Australisch’ weer tegen te komen.

Bedankt voor jullie reacties, hier ben ik al wel wat mee :slight_smile:
Hoeveel tijd denk je dat je ongeveer moet uitrekken om van Melbourne naar Cairns te trekken? Ik zou niet werken in de periode dat ik daar ben, zodat ik meer tijd heb om dingen te kunnen zien en doen. Of is dit sterk afhankelijk van bepaalde factoren? Ik ben iemand die graag van de natuur geniet en ook wel tijd wil uitrekken om iets gezien te hebben. Maar vind het enorm moeilijk om zoiets juist in te schatten als je er zelf nog niet geweest bent natuurlijk :wink:

Groetjes!

Hai Tinka,

Als je Greyhound en binnenlandse vluchten wil doen kan het allemaal. Hangt natuurlijk wel van je budget af. En waar vandaan je weer terug vliegt. Als via de oostkust naar Cairns gaat, zul je moeten vliegen naar Uluru. En daar vandaan terug naar een plaats waar je vliegtuig naar België weer vertrekt. Ik zou, als ik jong was en het idee had nog een keer naar Australië te gaan, dit keer Uluru laten schieten. Maar ik heb makkelijk praten, I’ve been there, done that.

1 like

In een Lonely Planet gids vind je voorin routesuggesties met het tijdbestek dat zij daarvoor aanraden.

*Je kunt in 2 maanden best wel veel zien, maar je zal zeker wel een aantal dingen moeten ‘overslaan’ en ook van te voren redelijk goed plannen wat je wilt en je route alvast enigszins hierop aanpassen. Stel dat je in Melbourne begint…daar moet je zeker ook richting de Great Ocean Road, Phillip Island, Wilsons Prom. Je zou daarna naar Sydney of Alice Springs kunnen vliegen voor een 4/5 daagse 4wd safari. Daarna (terug) naar Sydney. Vanuit daar reis je steeds verder naar boven en eindig je in Cairns waar je nog heerlijk bij kunt komen voordat je terug naar NL moet!
Wanneer je met Cathay Pacific vliegt kun je vanuit Cairns (paar keer per week) rechtstreeks op Hong-Kong vliegen en zij bieden in combinatie met Qantas ook voordelige tarieven aan voor de binnenlandse vluchten.
Greyhound is prima te doen, zeker als je korte meerdaagse tours vanuit bijv. Sydney, Melbourne etc doet, maar er zijn ook andere mogelijkheden hoor.

Melbourne is in juli/aug niet warm…Hou er rekening mee dat het dan rond 10-15 graden is en redelijk kan stormen. Hoe verder je naar het noorden gaat, hoe aangenamer de temperaturen zullen zijn!

Wat je kunt en wat je wilt is natuurlijk ook sterk afhankelijk van je budget!

Als je vragen hebt, of wellicht kunnen wij je verder helpen met het plannen/boeken van je reis…laat het ons gerust weten!*[/COLOR]

Hey allemaal,

Eigenlijk heb ik dezelfde vraag als Tinka. Ik overweeg ook rond de periode juli/aug 2 maanden de oostkust van Australië te pakken (Melbourne-Cairns), maar heb nog wel een paar vraagjes:

  • is het verstandig om in juli/aug te gaan of is het beter om in oktober/november/december te gaan? I.v.m. het weer? Uitgaande van Melbourne als startpunt. Wat is de beste periode voor deze route?
  • is het de moeite waard om te starten in Adelaide en van daaruit langzaam naar Cairns te reizen? Of mis je eigenlijk niets aan Adelaide en wordt de reis dan wel erg lang voor het korte tijdsbestek dat ik in gedachten heb?
  • wat moet je absoluut gezien hebben aan de oostkust? en wat is realistisch om in 2 maanden te zien ivm de korte duur van de reis? Eventueel zou ik 2,5 maand kunnen blijven maar echt niet langer. Wat kan ik dus maar beter skippen?
  • ik lees overal dat het huren van een camper vrijwel net zo duur is als reizen per bus (greyhound)… maar ik neem aan dat dit niet geldt als ik in mijn eentje reis in de korte tijd die ik in gedachten heb?

hoor graag van jullie, thanks alvast.

gr

Freek

Hey Freek,

Absolute hoogtepunten aan de Oostkust zijn: Fraser Island, Noosa, Hervey Bay, Arlie Beach en de Atherton Tablelands. Daarnaast heb je verschillende mooie stranden Mission Beach en de Gold Coast. Mijn advies is om samen te reizen met andere mensen. Dit is veelal het goedkoopst en wel zo gezellig. In hostels hangen vaak wel advertenties of anders via gumtree.au. 2,5 moet voldoende zijn voor Melbourne - Cairns. Zorg ervoor dat je niet te lang in de steden blijft hangen!
Qua reistijd ik heb het zelf gedaan rond april waarbij ik goed weer heb gehad. Dan zou ik eerder kiezen voor oktober/november maar dan heb je weer te maken met het regenseizoen rondom Cairns. Heb je niet de mogelijkheid om eerder te gaan dus rond april?

Succes!!

Hé Merijn,

stel nu echt voor om back to the future te gaan? Freek vraagt in januari of juli-augustus kan (in 2013 neem ik dan aan) en jij vraagt hem in juni of hij niet eerder te gaan, dus rond april.

Als je in Juli/Augustus wilt gaan, dan kan ik je echt het Noorden aanraden. Je zit dan midden in het droge seizoen daar en het is daar niet zo heet. Dus Cairns, Darwin en Broome zijn dan echt geweldig. Die drie steden liggen wel ver van elkaar af, maar ze hebben wel alledrie een vliegveld :slight_smile:
In het Zuiden (vanaf Sydney) is het dan midden in de winter (ok, geen Nederlandse winter) en is het vrij koel. De bezienswaardigheden zijn er dan uiteraard nog wel, maar het weer is dan gewoon iets minder. Als je dan rond Oktober gaat, dan is het daar volop lente en wel lekker weer.

Het is maar wat je wilt :slight_smile: Het is gewoon een gigantisch land waar het altijd wel ergens perfect weer is, maar ook waar je geen perfect moment hebt om naartoe te gaan omdat het ook altijd wel ergens minder fijn weer is.