1e keer Italië

Na 7 jaar achter elkaar te hebben gereisd in verschillende landen in Azië wil ik het dit jaar wat dichter bij huis zoeken. Ik heb eigenlijk nog weinig tot geen research gedaan naar Italië maar het lijkt mij een erg mooi land.

Wat zoek ik?

Ik wil graag een combi van modern en oud in steden/dorpjes. Lijkt mij beide prima te vinden in Italië. Natuur vind ik ook interessant. Kunstgalerijen ( fotografie en moderne kunst ) Strand eigenlijk niet zo. Eventueel naar een eiland.

Daarbij zal ik solo reizen en alles met het OV doen. Ik hou van treinreizen. Is het treinnetwerk goed geregeld in Italië? Bussen eventueel? ( in Azië is dit overal het algemeen altijd prima geregeld )

Ik zal denk ik 2,5 week gaan. Aan wat voor budget moet ik dan denken? ( ex vlucht ) Ik hoef geen 5 sterrenhotels. Hostels/B&B etc slaap ik liever.

Vind het zelf altijd moeilijk te bepalen om een beginroute samen te stellen, dus als iemand mij een zetje kan geven?

Alvast dank!!

Italië is idd een erg mooi land !
Treinreizen is redelijk goed georganiseerd, besef wel dat niet alle leuke plaatsen per trein te bereiken zijn en je verder moet met de bus of zelfs nog eens een overstap met een volgende bus; tijdverlies, minder quality time.
Een scooter huren is ook erg in trek in Italië.
Naargelang waar je op een bepaald moment verblijft, check vb. eens de prijzen voor het huren v.e. auto voor enkele dagen/een week.

Waar te beginnen voor een 1ste keer Italië …zoveel verscheidenheid in La Bella Italia… en welke regio chameert iemand het meest ?
Keuze uit enkele regio’s :

  • Noord-italiaanse Meren : Lago Maggiore , Como, Lugano,Iseo

  • Het Gardameer kan je combineren met Zuid-Tirol De Dolomieten of omgekeerd. Naargelang je verblijfplaats uitstap mogelijk naar Verona, Padua, Venetië. Bij een verblijf in het Pusteriadal kan je ook via San Candido/Innichen langs Lienz en Heiligenblut een daguitstap (eigen vervoer) maken naar de Grossglockner Hochalpenstrasse tot de St Josefshöhe (Oostenrijk). Noordkant Gardameer meer wind (surfersregio) t.o.v. de Zuidkant.

  • Toscane : kunst, mooie steden, natuur en kust : vb vertrekken vanaf Firenze richting Chianti-streek, Siena, San Gimignano.
    Starten vanaf Firenze, verder Chianti wijnstreek, verblijf ergens tussen Sienna en San Gimignano ?
    Of vanaf Rome naar Toscane of Umbrië

  • Cinque Terre zijn 5 dorpjes langs de kust met prachtige wandelroute en panorama. Er zijn accommodaties. Er kunnen geen auto’s in de dorpjes. Alleen te bereiken per trein of per boot. Ligging omgeving tussen Genua en La Spezia aan de kust (Ligurië) en ook niet zo ver weg van Carrara (bekend om zijn witte marmer)

  • Umbrië, groener, rustiger, mooie stadjes (o.a.Gubbio, Perugia, Assisi) en cultuur, goedkoper dan zijn buur Toscane. Verblijf omgeving +/-Perugia is ideaal om uit te waaien over Umbrië en zelfs een stukje Toscane bezoeken.

De rij met tips kan nog langer :

  • Amalfitaanse kust en Napels, Sorrento , eilandCapri(=prijzig), Vesuvius …
  • regio Lazio
  • eilanden : o.a. Sicilië
  • naargelang de gekozen regio: steden als Rome , Orvieto,Perugia, Sienna, Firenze, …

Hierover veel meer info in de hieronder vermelde WW Topics !

Schaf je een goede Italië Reisgids aan, lees veel Italië Reisverhalen op het internet, concentreer je ook eens op een Italië-landkaart en je kan alvast starten met het grondig doorbladeren van de hieronder vermelde Topics op het Italië Reiscafé met concrete info over de hierboven aangehaalde items en vermelding van een aantal interessante te exploreren Italië links : huren vespa, trenitalia, algemene websites accommodaties, …
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=149165
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=147111
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=143879
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=137018
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=136062

Doorblader ook eens het Archief van het Italië Reiscafé (meerder pagina’s). Archief =zie op WW helemaal pagina rechts onderaan.

Eens een ruw uitgetekend schema en dan nog gerichte vragen waar je niet uitkomt, stel ze gerust op het Forum dan is het minder vaag en kunnen forummers concreter antwoorden geven.

Anderen hebben wellicht weer andere voorkeuren als 1ste Italië-reis, maar hopelijk heb je hier effectief wat aan !

1 like

Geweldig! Dank voor deze berg informatie!

en ben je er al een beetje uit,welke kant je op wilt??

… ben ook wel enigszins benieuwd.
Fijn is ook wanneer na hun reis mensen een bijkomende tip(s), verhaal toevoegen als ervaring aan het door hen geopende Topic. Dit gebeurt zelden want dan zijn ze al lang dat door hen geopende Topic vergeten ! Het zou een reisforum kwalitatief beter maken als pluspunt voor elke zoekende reiziger !

sorry voor de late reactie.

Maar ik weet het eigenlijk nog niet. Ik zit nu aan de combi Parijs en Londen te denken. Maar ook dat kan weer veranderen…

haha,niets zo veranderlijk als de mens.
maar jammer hoor,italie is zo een prachtig land :slight_smile:

Hallo jelmer !

Parijs en London in plaats van Italie … ligt er natuurlijk aan hoeveel tijd je hebt . Parijs of London kun je natuurlijk ook altijd nog als City-Trip doen een lang weekend .

Als eerste reis naar Italie zou ik me ( bij 10 - 14 dagen tijd ) beperken tot een paar dagen in het gebied Trentino , een kort verblijf in een of twee steden … Bologna , Venetie , Florence en een paar dagen aan een strand aan de Middellandse zee of een van de meren . Is allemaal prima te combineren in het gebied ten noorden van Rome en de trein- en busverbindingen zijn ook goed .

Ik weet ook niet of je de taal machtig bent maar in Noord-Italie wordt toch best veel Engels , Frans en Duits gesproken .

Ben benieuwd wat je gaat doen … :slight_smile:

Groeten !

Henk

Goedemiddag,

bij ons in Puglia is het schitterend en ik kan je dat zeker aanraden.
Wij hebben een B&B op het platteland bij Noci en Alberobello.
Het vliegveld van Bari dus waar je naar toe kunt vliegen met Ryanair vanaf Dusseldorf-Weeze, Maastricht-Aachen en Brussel-Charleroi. Op het openbaar vervoer niet al te hard rekenen. Wel mogelijk fietsen te huren of eens naar de trein te brengen.
Zie onze nieuwe site www.villalavanda.nl (nog niet volledig) of de oude www.villalavanda.eu.

B&B Villa Lavanda.

Een combi van modern en oud in steden/dorpjes : De Eeuwige stad Rome bezoeken en bijvoorbeeld logeren in Montepulciano , het hoogst geleden Toscaanse stadje waar de Vino Nobile vandaan komt. Prachtige natuur, schitterend uitzicht over Val D’Orcia. Wil je naar een eiland: dan de trein naar Piombino nemen en met de boot naar Elba. Kun je het huis van Napoleon bezoeken…

Bus en trein vind ik in Italie uitstekend en je betaalt m.i.zo’n 50% minder per KM dan in Nederland.

Je zou de trein naar Rome kunnen nemen en een paar dagen in Rome kunnen rondwandelen, daarna pak je de trein naar Chiusi en daar pak je de bus naar Chianciano & Montepulciano.In Montepulciano kun je heel goedkoop logeren in het restaurant IL Cittino van Marcella. Zij verhuurt 3 kamers, maar telefonisch reserven doet zij niet… Ristorante Cittino Di Trabalzini Marcella.

Il posizionamento sulla mappa è approssimativo
Vicolo Della Via Nuova
2, 53045 Montepulciano Siena

Indicazioni stradali


0578 757335

Wie met bus/trein naar/door Italie wil reizen, vewijs ik gaarna naar deze sub-rubriek hier :http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=4982&page=5&p=946936#post946936