Mijn man en ik gaan samen met m’n schoonmoeder 3 augustus dit jaar op cruise naar de Noorse fjorden. Nu zijn wij 38 en 41 en heb vaak het gevoel dat er over het algemeen veel oude mensen op cruise gaan. Daar is verder niets mis mee, maar hebben anderen hier ook ervaring mee. Misschien is mijn beeld niet meer juist.
Tevens ben ik benieuwd of ik via dit forum al mede passagiers kan ontdekken.
Vorige week een week naar de Noorse Fjorden geweest met MSC. Vooraf had ik hetzelfde gevoel als jij. Maar al bij het inchecken kwamen we tot de ontdekking dat dat helemaal niet zo was. Veel stellen met jonge kinderen. Daarnaast veel mensen waarvan de kinderen net uit huis waren. Veel ondernemende mensen. Een cruise klinkt lui, maar in werkelijkheid willen de meeste mensen alles uit de uren halen dat je aan de kade bent. Wat dat betreft is het net backpacken. Wij dertigers hebben vrienden gemaakt met een stel van 81 en 88. Ik zou zeggen; ga het zelf ervaren. Tip: zoek vooraf via visitnorway of de tourist information sites van de plaatsen die je aandoet uit wat je wilt zien, print plattegrondjes uit etc. Je kunt bijna alles zelf regelen en dat scheelt veel geld. Koop vooraf geen treinkaartjes voor Flam bij ACP rail of aanverwante organisaties; je zult gewoon in de rij met alle andere mensen moeten staan (dus kans dat je je geld kwijt bent en niet op de trein kunt). Verder zijn wij in Stavanger en Oslo geweest wat je heel goed op jezelf kunt doen, ook als je ouder bent. Voor heel veel informatie kun je kijken op cruisecritic (even zoeken maar via destinations kan je op het forum over noord Europa komen). En op het cruise prikbord staat ook veel over Noorwegen. Heel veel plezier!
Nog even een aanvulling: medepassagiers kan je ontmoeten op cruise critic als er een roll call is van jouw cruise (van onze msc cruise was hij er niet, van hal meestal wel).