14 daagse familiereis Johannesburg-Windhoek haalbaar? (of J'burg-J'burg)

In juli 2014 plannen we een 14-daagse reis naar Zuidelijk Afrika (14 dagen ter plaatse)
We zijn een familie van 5: 2 volwassenen en 3 pubers.
De vluchten zijn geboekt: naar en terug vanuit Johannesburg.
Ik ben van plan om de reis zelf samen te stellen (dus 4x4 self drive) en hier en daar gidsen/trips te boeken.

Het is voor ons de eerste maal Afrika en zoeken wel het ‘Afrika-gevoel’. We zijn echter geen kampeerders en zoeken dus hotels, Logdes, B&B’s, … om te overnachten (we zoeken niet de grote luxe!).
Wat ons interesseert: natuurschoon, wildlife, (puber)avontuur en beetje cultuur

Kunnen jullie me helpen met de volgende keuze:

1. Ofwel een rondreis (J’burg-J’burg) naar het Oosten: Panoramaroute, Kruger, St Lucia, Swaziland, …
  2. Ofwel een rondreis (J’burg-J’burg) naar het Noorden: Maun, Vic Falls, …
    Evtl tot Livingstone met een tussenvlucht Livingstone-J’burg
    3) Ofwel een reis Johannesburg-Windhoek (met terugvlucht Windhoek-J’burg) incl Okavonga.
    Mijn voorkeur gaat hiernaar uit, maar is dit doenbaar, zonder elke dag 4 uur of meer in de auto te moeten zitten? Wat is de beste route?

bedankt!!

goedemorgen,

Naar Namibia is het beste daar een eigen reis van te maken. De afstanden zijn erg groot en het is normaal om min 4 uur of meer in de auto te zitten. en 14 dagen is wel kort maar te doen.
Wij waren dit jaar ruim 3 weken in Nam en lange afstanden gereden, soms de hele dag, wil je veel van het land zien.

En ook hier is dan winter, dus heerlijk overdag, maar het koelt flink af als de zon onder gaat. Dus zeker warme kleding mee.
Ik zou zeggen begin met route 1. is makkelijk te doen, en de pubers zijn er genoeg uitdagingen ook te vinden.

Kijk op Tripadvisor voor leuke accomodaties, want die zijn er genoeg hier.

Ik maak zelf voor vele mensen leuke trips, voor een klein bedrag, dus als je interesse hebt, laat maar weten. En als je in Zuid Afrika blijft heb je geen 4x4 nodig.
Suc6

Nam is best te doen maar dan alleen een paar hoogte punten, want de afstanden zijn te groot.

En Okavanga ligt in Botswana, misschien bedoel je Etosha?

hoi mijn naam is marcel leunissen. ik ben net 2 dagen terug was super .nu ben ik 6 weken met een vriend daar geweest.
is zomer nu de rand staat super 2000euro 26.000,-had ik ma hij gaat op en neer .ik heb 2,5 jaar is z afica gewerkt ik heb goede vrienden daar.nu heb ik de reis joburg krugerpark pannaramaroute suncity goldreefcity loinpark sowetobungy graskop big swing.
kruger vond ik duur maar was ik zelf schuld.touristen betaalen 280 pp per dag de mensen van daar 55 leuke huisjes 1000 rand .
ik weet niet wat je plan is maar ik ben van plan iets te gaan doen als gids johansburg verblijf heb ik al . als je intresse heb hoor ik het wel. gr marcel marcel-a3@live.nl

Bedankt voor je reactie!
Zou willen weten of toeristische fzmilietrip j’burg nr Windhoek via okavango goed te doen is in 14 dagen?

Sent from my Nexus 4 using Wereldwijzer Reisforums mobile app

Annemieke,
Bedankt voor je reactie!
Als ik je goed begrijp is dus trip j’burg nr Windhoek ( via Botswana) in 14 dagen te kort.
Wat denk je om nr Livingstone te rijden?

Nu de lokalen rijden nooit naar De watervallen in Zimbabwe, omdat dit gewoon te lang rijden is, bij de grens moet je heel lang wachten, uren, ze zijn daar super corrupt, omdat ZIM economisch op zijn gat zit, al jaren door hun dictator. En je moet US dollars hebben voor dat land. Dan de hotel rond de watervallen zijn ook erg prijzig.
Ga vliegen vanuit Joburg dat is de beste optie.

Ik heb daar altijd heen gewild, maar ga er pas heen als ZIM weer normaal is, kan dus nog even duren, helaas.

Ja echt 14 dagen via Botswana is te kort, niet doen, wordt alleen maar in de auto zitten. En bedenk de wege zijn daat niet Zola’s in Europa, je moet dit goed voorbereiden en een 4x4 hebben met alles erin, extra water, diesel, gereedschap etc. Om je zelf te redden zeker als je pech krijgt.

Ok! Bedankt voor de Info. Ik probeer en trip in ZA samen te stellen!

Je kunt ook rondje Botswana doen vanuit Johannesburg. Als je dan eindigt in Kasane / Vic Falls, kun je van daaruit terug vliegen naar Jo’burg. Je autoverhuurder zal dan waarschijnlijk wel een toeslag rekenen omdat je de huurauto dan elders achterlaat. Je hebt lang niet overal een 4x4 nodig. Ligt er maar net aan hoe je de ronde door Botswana wilt plannen.
Mocht je op zoek zijn naar een leuke overnachtingsplek vanuit Jo’burg richting Botswanese grens (en/of weer terug), dan beveel ik onze eigen lodge heel graag aan :zon02: Wij zitten vlakbij de grenspost Grobler’s Bridge / Martin’s Drift - een veelgebruikte grensovergang tussen ZA en Botswana.

Mocht je tips nodig hebben, sfeer willen proeven of routes willen checken bij professionals, denk dan eens aan de volgende beurzen:
11 & 12 januari 2014 - MECC in Maastricht - ‘Vakantiebeurs voor bijzondere vakanties’
15 tm 19 januari 2014 - Jaarbeurs in Utrecht - ‘Vakantiebeurs 2014’

Heel veel voorpret gewenst,
Natascha Snelder | ZaZoe Xperience | www.zazoetravel.com

Nog even wat nuances: 2 weken rondje Botswana vanuit Johannesburg (met terugvlucht vanuit Vic Falls of vanuit Kasane) is nog wel te doen hoor. En ook een rondje ‘noordoosten van Zuid-Afrika’ met begin en eind in Jo’burg is prima. Voordeel van deze laatst optie is dat je binnen 1 land blijft en auto weer op dezelfde plaats inlevert (geen toeslagen wat dat betreft voor de autohuur) en je hebt ook zeker geen 4x4 nodig.

Je zou ook nog kunnen denken aan een rondje door noordoost Zuid-Afrika met 2 nachten in Botswana maar dan nét over de grens in Tuli Block of Mashatu. Prachtig landschap, direct heel ander gevoel. Huurauto blijft dan aan de grens in Zuid-Afrika achter. Rangers van de lodge komen je halen en brengen je na 1 of 2 nachten ook weer netjes terug naar de grens.

De provincies Limpopo en Mpumalanga bieden voldoende vertier, natuur e.d. Zeker ook voor 3 tieners!

Meer info nodig? Mailen kan altijd en vanaf a.s. woensdag begint de Utrechtse Vakantiebeurs (15 t/m 19 januari 2014). Daar staan wij ook met een stand in hal 2, het Zuid-Afrika paviljoen. In een eerdere post vandaag geef ik een link door waar toegangskaarten voor deze beurs met € 4 korting te koop zijn.

Alvast heel veel voorpret en straks veel plezier in Afrika!
Natascha Snelder | **ZaZoe Xperience **| www.zazoetravel.com

Natascha,

bedankt voor de reactie! Ik zal er vanuit Gent (België) niet geraken in Utrecht komende week.
Ik denk dat we een rondje Oost Zuid-afrika doen: Jo’burg - Kruger - Swaziland - St Lucia.
St. Lucia (+ snorkelen of duiken) aan de zee wil ik erbij nemen zodat we wat meer afwisseling hebben.

Evtl volgende opties: Drakensbergen, Golden gate HighlandsPilanesberg, Zoutpansberg (Louis Trichard), Tempe Elephant park, …?

Dus 2 opties:

1. Ofwel iets meer noordelijk via Louis Trichard (en evtl Pilanesberg), maar tot St Lucia), ZONDER Drakensbergen en Golden gate highlands,
    OFWEL
  2. vanaf Kruger tot Drakensbergen, maar dan zonder Pilansberg en Zoutpansberg

Ik ga een nieuwe discussie opstarten met een rondvraag naar de mooiste natuurparken in het noordoosten: Kruger, Mkluze, Hluhluwe, Mkyaya (swaziland), etc…

bedankt!
Bert

Hi Bert,

Leuk om zo te puzzelen toch? Ik zou alleen Pilanesberg uit de route laten. Ligt wel redelijk ver naar het westen als je eigenlijk vanuit Jo’burg het rondje meer naar het noorden en oosten wilt verleggen. Of kiezen voor bijv. Entabeni (bij Mokopane) en dan door richting Kruger Park. Dan zijn er voldoende mooie parken en activiteiten te plannen. Denk ook eens aan de particuliere parken die ten westen van het Kruger Park liggen, bijv. rond Hoedspruit - Timbavati, Klaserie, etc.
In Swaziland kom ik altijd graag in Mlilwane Nature Reserve. Dat is een pracht natuurpark. Géén Big 5 / gevaarlijk wild maar daardoor kun je er ook eens heerlijk zelf op uit trekken; wandelen, joggen, mountain biken, paardrijden etc. Dat park is zeker een bezoekje waard. Wil je ook in Swaziland Big 5 zien, dan is Hlane wellicht een optie. De accommodatie daar is wel heel basic, maar als je mazzel hebt, kun je er wel héél veel neushoorns zien. Laatste keer had ik ontbijt met broodje kaas én wel 15 neushoorns die tegelijkertijd naar de waterplaats kwamen…

Denk eraan dat de hoge Drakensbergen in juli superkoud zijn (= winter) en je hebt daar dan ook zeer grote kans op sneeuw en ijs. Check bij je accommodatie of je daar dan met je huurauto kunt komen.
Bushveld is in de winterperiode overigens prima te doen hoor. Bij ons is het dan zo’n 18-22 graden overdag. 's Nachts koelt het wel sterk af dus fleecetruien en een jas is goed te doen. Maar bij ons valt in de maanden juni-september geen druppel regen en ook vriest het nooit.

Groetjes,
Natascha Snelder | **ZaZoe Xperience **| www.zazoetravel.com