-

(origineel bericht op be-more.nl)

-

hallo allemaal,

weer even snel een kort berichtje!
afgelopen weekend de big five opgezocht, wat is dat toch gaaf zeg.
normaal zie je deze dieren in een dierentuin waarin ze opgesloten zitten in kleinere ruimtes waar je ze dus wel MOET zien, hier was het gewoon een gelukje om ze te zien. echt geweldig!
leeuwen-olifanten-zebra’s-impala-buffalo en nog veel meer allemaal gezien.
de eerste avond hadden we een braai, toen we weer terug waren bij de tent werden we geroepen door de gids, we moesten weer even terug komen naar de braai, eenmaal terug zagen we het; een HYENA even bij de braai waar we nog geen 15 min geleden zaten, hoe gaaf is dat!

Gister met alle kindjes van 3 tot 6 jaar naar een speeltuin gegaan, 22 kinderen in totaal. Om 9uur spraken we af om te gaan verzamelen maar al veel eerder stonden de kinderen voor ons huis te wachten totdat we weggingen, er moest 2x gereden worden om de kinderen er heen te brengen maar het was geen probleem voor de kinderen om te wachten. als ze maar mee mochten. er werd gezongen, geklapt en gelachen in de bus onderweg, echt geweldig om die kinderen zo te zien. In nederland is dit normaal voor kinderen maar hier… ze waren echt door het dolle heen! toen we eenmaal allemaal daar waren, zag je de dankbaarheid van alle kinderen op de gezichtjes, ze hadden glimlachen van oor tot oor, wat voelt dat goed om te zien zeg. en natuurlijk hadden we nog een verrassing; patatjes met een hotdog! haha als ik er nu weer aan denk hoe ze aan het eten waren, geweldig. en hoe blij ze waren! eenmaal terug waren de kinderen niet de enige die moe waren, poe wy zelf ook.

en toen in de avond; durban by night, we werden opgehaald door Martin, een politie agent in durban. hij zou ons de realiteit laten zien, en dat heeft hy gedaan. je kan je niet voorstellen dat zoiets bestaat… kleine kinderen lymsnuivend op straat, groepen jongeren slapend onder een brug, hangend in de gevaarlijkste buurten met de meest gevaarlijke mensen, en de jongere meiden niet te vergeten natuurlijk die op de hoek van de straat staan. werd er echt verdrietig van, niemand wilt zo leven maar ze hebben geen andere keus. townships, shacks of gewoon op straat, zo leven ze daar. Mensen die uit hun ‘huis’ werden gezet omdat er een dom stadion gebouwd moest worden van Fifa voor het WK en gewoon een paar kilometer verderop neergezet worden als oud vuil zonder wat dan ook, ja ze werden ‘TIJDELIJK’ in een ‘dorpje’ gezet waar 792 huisjes staan. ongeveer 4 personen per huisje en dan maar 30 douchjes en 30 wc voor hun allemaal. maar dat tijdelijk had voor hun een hele andere betekenis, ze wonen er nog steeds en hier zullen ze niet weggaan ook, allemaal leugens. onvoorstelbaar en harteloos.

Maar er zijn natuurlijk ook mooie dingen, zo heb ik vorige week echt vol trots 30 leesboekjes gekocht voor de reading. Peter pan, Cinderella, Snowwhite en nog veel meer. ook word er een bibliotheek gemaakt bij het project dus de boekjes komen zo goed van pas, heb ze net toevallig bij Coleen gebracht zodat ze even kon kijken of alles goed was, en ze bleef maar bedanken! ze was er echt heel erg blij mee, en ik ook.

Ik blijf maar foto’s en filmpjes maken, kan er geen genoeg van krijgen! mijn camera is bijna oververhit. Had eerst af en toe internet op het project maar dat is er helaas niet meer, de internet kabels zijn gestolen dus ook de staff heeft geen internet meer, en zoals je wel kan begrijpen kan dit weken tot maanden duren. wat zyn wij toch allemaal verwend zeg in nederland…

Nu snel weer even boodschapjes halen en weer terug naar het project!

DIKKEKUS

(origineel bericht op be-more.nl)