10 dagen (of langer) Canada-reis

Hallo!
Op dit moment ben ik voor het eerst in m’n leven in Canada en studeer ik 8 maanden in Montréal. Geweldig en ik raad het zeker aan, maar ik wil graag jullie advies over iets anders.
Na mijn studie hier wil ik gaan reizen in Canada. Nu is Canada erg groot en weet ik er maar weinig van…

In Mei komt mijn vriend en hebben we 10 dagen samen, ik kan eventueel zelfstandig nog 2 weken langer blijven. We zoeken een combinatie van natuur (meer, bos, berg) en stad op een relaxte manier. Helaas is een auto geen optie, dus we reizen per trein of vliegtuig.

Hebben jullie advies voor deze 10 dagen? Wat raden jullie aan? Wat is haalbaar?

We denken aan het Westen (vliegen naar Vancouver, een paar dagen daar, een paar dagen Vancouver Island/Victoria, Whristler?) óf het Oosten (Toronto, New Brunswick? Lake St Jean? Prince Edward Island?) per trein.
Wat is jullie reactie daarop, wat raad je aan?

Zijn de rockies ook haalbaar of is dat te verweg?

Hebben jullie tips voor goedkope vluchten, accomodatie, must-sees…?

Ik krijg maar moeilijk een beeld van de afstanden en die baren mij een beetje zorgen… Is de combinatie van diverse natuur en stad makkelijker te bereiken/dichterbij in het westen dan in het oosten of vv?
Is het Westen echt zo geweldig?

We moeten al snel boeken, dus een zo spoedig mogelijke reactie zou ik zeer op prijs stellen. Dankjewel!!!

Groeten, Juul

Sorry dat ik zo in jou topic binnenstorm, wat leuk dat je in montreal zit. Ik wil er binnekort mischien ook een paar maanden naar toe. maar ik wil even weten hoe het frans daar is. Je kan antwoorden in mijn topic.

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=48328

Helaas kan ik jou niet helpen.

David

Beste Juul,

Ik ben misschien wat laat met mijn reactie, maar ik zet ze hier toch maar neer. Op het eerste zicht zou ik zeker de Canadese Rockies aanraden, geweldig om te zien en wat een overweldigende natuur. Maar als je geen auto kan huren, dan is het nogal moeilijk om rond te reizen in de Canadese Rockies. In mei kan je daar ook nog sneeuw krijgen en sommige bezienswaardigheden zijn nog niet open omwille van teveel sneeuw op de wegen.

Dus als je geen auto kan gaan huren, dan stel ik voor om naar Vancouver te vliegen en van daaruit kan je heel wat mooie dingen bezoeken met het openbaar vervoer. Ik stel dit voor omdat ik zelf erg goed bekend ben met Vancouver (ik woon er al 8 jaar) en het westen. Ik kan je jammer genoeg niet veel info geven over het oosten want daar ben ik nog nooit geweest. Ik ben zeker dat er wel iemand is die daar ook een antwoord voor heeft.

Vancouver is wel een ideale plaats om stad en natuur te combineren. En vanuit Vancouver kan je ook naar Victoria of naar Whistler met de bus. Voor bezienswaardigheden in Vancouver kan je eens kijken op mijn route beschrijving, de laatste pagina bevat heel wat tips over wat te zien en doen in Vancouver: My One True Love found on the internet!!

En voor foto’s van Vancouver en omgeving kan je eens kijken op mijn foto album pagina. Het gaat om Album 2 tot en met Album 13. Deze foto’s waren genomen als mijn familie hier was voor bijna 3 weken. http://abadjura.myphotoalbum.com/

Veel succes met jullie trip!
Groetjes uit Vancouver,
Ann :dag:

Beste Ann,

Hartstikke bedankt voor je reactie! Ik ben al heel blij dat sowieso iemand reageert :slight_smile: en dan ook nog een echte kenner (als je er al 8 jaar woont)!!
Vorige week hebben we geboekt: een vliegticket naar Vancouver. Wat leuk dat jij dat ook aanraadt, dit trok mij (ons) ook het meest na Canadese verhalen.
We verblijven 4 dagen in Vancouver en steken dan over naar Vancouver Island. Wat we daar precies gaan doen weet ik nog niet, maar Victoria en Pacific Rim Park lijken me interessant en haalbaar. Mijn vriend vliegt dan na 5 dagen weer terug.

Ik wil langer blijven. Ik weet nog niet precies wat ik daar (in mn eentje) nog in BC ga doen en wat haalbaar is qua afstanden. Maar ik denk er over nog een week langer in BC te blijven en dan naar de Rockies te gaan. Ik ontdekte moosenetwork.com (misschien heb je hier ook van gehoord?): dat is een busreis voor een aantal dagen (2-6) voor backpackers. Ze gaan o.a. naar de Rockies, hebben trips etc. Dat is misschien praktischer en handiger om mee te reizen dan om zelfstandig bussen & tripjes uit te zoeken, zeker als de weersomstandigheden soms wat lastiger zijn als jij beschrijft.

Ik zal je foto’s en routebeschrijving bekijken, erg bedankt. Als je verder nog tips of advies hebt dan hoor ik het graag, en ik hoop dat ik je (eventueel) later nog een paar vragen/adviezen mag vragen?

Hartelijke groeten vanuit Montréal,
Juul

Hallo Juul,

Dat lijkt me een geweldig idee, 4 dagen Vancouver en een 5 dagen Vancouver Island. In 4 dagen kan je al heel wat zien in Vancouver en dit zonder er veel geld voor moeten uit te geven. Het openbaar vervoer werkt prima en je kan met het ticket wat je voor de bus neemt ook de skytrain en seabus gebruiken, je ticket is geldig voor anderhalf uur. Of als je dagen hebt dat je van plan bent om het openbaar vervoer veel te gebruiken dan stel ik voor om een dag pas te nemen. Je moet eens kijken op: http://www.translink.bc.ca/

Pacific Rim is zeker de moeite om te doen en ik denk dat jullie daar wel terecht kunnen met een bus, want het is toch een heel stuk van Victoria af (300km of zoiets als ik me niet vergis). Je moet eens kijken bij de Tofino bus, deze gaat zaterdag en zondag naar Tofino maar er zijn ook dagelijkse afreizen maar deze zijn trager dan die van het weekend. Kijk eens op: http://www.tofinobus.com/

Zo’n trip naar de Rockies met de moosenetwork is zeker een aanrader. Een vriendin van mij heeft dit een paar jaar geleden gedaan en vond het geweldig. Op elke stopplaats heb je ook de mogelijkheid om langer te blijven als de plaats je echt aanstaat en als je dat graag wil, je kan de volgende dag gewoon mee met de volgende bus. Zo heb je toch weer wat meer vrijheid. Zij vond het in elk geval een geweldige ervaring en je leert er vele leuke mensen kennen.

Dus, ik denk dat het wel allemaal zal lukken! Moest je nog specifieke vragen hebben, dan help ik zeker graag.

Vele groetjes uit Vancouver,
Ann :slight_smile:

Beste Ann,

Nogmaals bedankt voor je reactie en je openheid; ik stel het zeer op prijs! Als ik meer vragen bedenk stel ik ze graag (op je privé-adres). Ik heb het ook doorgestuurd aan m’n vriendje zodat we 't samen beter kunnen voorbereiden. Ondertussen hebben we voor 3 nachten een B&B in downtown vancouver geboekt dus wordt het steeds echter!

Groeten vanuit Montreal waar nu de lente lijkt te beginnen…

Juul