Ik (vrouw) ben voornemens om (met mijn 10 jarige zoon) Japan te bezoeken voor 10 dagen (ja ja, ik weet het veeeel TE KORT!).
Dit wil ik doen in de periode van 27 april tot en met 7 mei. Het idee is;
27/4 aankomst Osaka
28/4 Osaka (hoogstwaarschijnlijk Universal Studios Osaka)
29/4 Osaka -> Kyoto
30/4 Kyoto (waar ik mijn verjaardag zal vieren :-))
01/5 Kyoto
02/5 Kyoto -> Tokyo
03/5 Tokyo
04/5 Tokyo
05/5 Tokyo
06/5 Tokyo
07/5 Tokyo -> Amsterdam
En dan nu mijn vragen
-Mijn vakantieperiode valt tegelijk met de “golden week”. Nu heb ik het vermoeden dat de rit met de trein van Osaka naar Kyoto nog wel gaat lukken voor wat betreft treinkaartjes. (Niet?) Maar als ik de (horror-)verhalen over de afgeladen treinen tijdens de golden week lees, maak ik mij ernstig zorgen over transport van Kyoto naar Tokyo…
Ik ben van plan met de Shinkansen te reizen en zou graag mijn kaarten voor mijn vertrek uit Nederland willen kopen (om niet voor verrassingen te komen staan). Is dit mogelijk? Zo ja, hoe/waar?
-Zo niet, hoe kan ik dit dan het beste verder aanpakken? Ik arriveer op 27 april in Osaka, als ik de verhalen beluister, ben ik dan ruim te laat om nog aan gereserveerde zitplaatsen te komen voor de Shinkansen van Kyoto naar Tokyo op 2 mei.
-Iemand enig idee wat de kindertarieven zijn voor een gereserveerde zitplaats van Kyoto naar Tokyo met de Shinkansen? (Ik las op Hyperdia dat ik op ongeveer 100,- euries voor een enkeltje moet rekenen, ik ga ervan uit dat dit de reguliere/volwassen prijs is, maar ik kan geen kindertarief/reductietarief ontdekken)
-Heeft er iemand nog een leuke/grappige/aparte tip voor activiteit voor een speciale gelegenheid (verjaardag) in Kyoto?
-En dan tot slot misschien een beetje gekke vraag: is Japan een “vrouwvriendelijk”-land? Japanners komen op mij over als een zeer bescheiden, georganiseerd en beleefd volk. Mijn eigen antwoord zou dus volmondig JA zijn…ware het niet dat ik van een vriendin (die van de zomer naar Japan was) hoorde dat ze in de (overvolle) trein hier (boven) en daar (onder) wat “geknepen” werd…
Ik heb geen ervaring met reizen tijdens Golden Week, maar aangezien er ongeveer elke 10 minuten een 16-delige shinkansen tussen Osaka en Tokyo pendelt kan ik me haast niet voorstellen dat je echt niet aan een kaartje zou kunnen komen. Misschien nog het meest praktisch is om direct op het vliegveld reeds de kaartjes te kopen, dan ben je nog een paar dagen vantevoren, en sowieso spreken ze daar ook beter Engels dan op de meeste andere stations.
Wat betreft kinderen, t/m 11 jaar betaal je hiervoor de halve prijs. Dit geld ook voor metro’s en bussen.
Als man kan ik uiteraard niet echt oordelen over de vrouwvriendelijkheid, maar die handtastelijkheid in de trein/metro is volgens mij wel het ergste wat je normaal gesproken kan overkomen, en ik waag te betwijfelen hoe groot de kans daarop daadwerkelijk is. Aangezien daarbij er bij mijn weten vanuit wordt gegaan dat (Japanse) vrouwen dan uit schaamte niks durven te zeggen of doen vraag ik me af of ze dat bij westerse vrouwen überhaupt aandurven. Buiten de spitsuren zijn de treinen overigens lang zo druk niet, en sommige treinen en metro’s hebben tijdens die spitsuren ook rijtuigen uitsluitend voor vrouwen.
Nog wat verdere tips voor Tokyo:
[ul]
[li]het Studio Ghibli Museum (Mitaka) mag je met een zoon van 10 eigenlijk niet overslaan. Echter, hier zal je zeker merken dat het Golden Week is. Kaartjes kan je sowieso niet bij de ingang krijgen, wel bij automaten in Lawson-supermarktjes, waarvan er ook eentje recht tegenover het museum zit. Maar aangezien je verblijf in Tokyo precies gelijk valt met de vrije dagen zal er waarschijnlijk geen kaartje meer te krijgen zijn. Via de JTB kan je wel kaartjes bestellen, mocht je daarheen willen dan is dat waarschijnlijk de enige kans. [/li][li]Odaiba lijkt me ook zeker interessant, een kunstmatig eiland in de baai met diverse enorme malls. Voor de ingang van DiverCity staat een Gundam-robot op ware grootte, en binnen is er het Gundam Front Tokyo. Decks Tokyo Beach heeft o.a. het Lego Discovery Center. Palette Town heeft o.a. een enorm reuzenrad, automuseum “History Garage” en Leisureland. Daarnaast zijn er nog het National Museum of Emerging Science (Miraikan) en het Museum of Maritime Science, ben er zelf nooit geweest maar heb begrepen dat het vooral op kinderen gericht is, met de meeste aanduidingen ook in het Engels. [/li][li]Tokyo heeft niet één maar zelfs twee Disney-parken: DisneyLand en DisneySea. Maar wellicht is dat met ook al universal Studio’s op het programma wat veel van het goede… [/li][li]in Saitama, een half uurtje ten noorden van Tokyo, staat een enorm spoorwegmuseum. [/li][li]Op eigen risico: de enorme elektronicazaken van Yodobashi en Bic Camera hebben meestal op de bovenste etage een grote speelgoedafdeling… [/li][/ul]
En wellicht nog leuk leesvoer: Pretty Good Number One - an American Family Eats Tokyo, het verhaal van een gezin met een dochter van 8 die een maand in Tokyo verbleven. Het gaat weliswaar vooral om het eten (wat een reden op zich is Japan te bezoeken…), maar ook hoe zij het verblijf daar met een kind hebben ervaren.
Er zijn tegenwoordig treinstellen en zelfs hele treinen voor ‘women only’ om ‘iets te doen’ aan dit probleem , dus het probleem is er zeker. Ik weet niet zo goed op welke schaal, en hoezeer je er last van hebt als je buiten de spits reist. Misschien ‘durven’ ze ook niet zo goed bij niet-Japanse vrouwen, maar ook dat weet ik niet zeker… ikzelf zou de spits mijden, voor meerdere redenen haha.
Daarnaast wil ik je Akihabara aanraden, en Kiddie Land in Harajuku (beide in Tokyo sorry). Voor jullie allebei leuk!!! :))