10 Dagen Jakarta - Eerste reis ! graag hulp nodig !

Hallo Allemaal,

Mijn naam is Sanne 26 jaar en ik ga van 14 oktober tot 24 oktober naar jakarta, mijn vlucht gaat op de 24e weer verder naar thailand waar ik verder ga reizen met me vriend.

Nu ben ik 10 dagen alleen in Jakarta en wil daar graag wat van de omgeving en het Java eiland zien.

Ik heb nog nooit gebackpackt ( wel veel gereist , ik werk op een cruiseschip maar dat is andere koek dan backpacken haha)en heb geen idee waar ik moet beginnen… Hoe beginnen jullie bij het plannen van een reis?

En hebben jullie tips wat ik echt gezien zou moeten hebben? Of kunnen kunnen een bepaalde route aanbevelen?

Ik heb helaas maar 10 dagen maar vind het niet erg om veel te reizen, mischien de trein een optie om wat te odernemen? hoe groot zijn de afstanden op java eiland?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen ?! Groetjes Sanne

Afstanden op Java in kilometers weet ik niet (daar heb je Google maps voor), ik denk in Indonesië in reisuren. Op Java reken ik op een gemiddelde reissnelheid van 40 km/h, langer wanneer de bus eerst rondjes gaat rijden om mensen op te pikken.

In 10 dagen zou ik kiezen voor Bali (vliegen heen en terug), naar Yogya reizen vanuit Jakarta en terug vliegen, of vliegen naar Yogya en dan reizen naar Bali om terug te vliegen.

Je kan ook een rondje maken in west Java en helemaal niet vliegen, maar over dat gebied kan ik niet echt concrete tips geven (al is de omgeving van Bandung en Bogor erg mooi).

Waar houd je van, natuur of cultuur? Heb je al andere draadjes op dit forum gelezen of een reisgids gekocht om een idee te krijgen wat er te doen is? Daar zou ik mee beginnen.

Hallo Jenny

Bedankt voor je reactie. Ik wil eigenlijk meer voor cultuur gaan. Mijn plan is niet naar balie te gaan omdat het vrij toeristisch schijnt te zijn ? Ik heb nu een vlucht van en naar Jakarta , raad je me aan om misschien me vlucht te wijzigen naar een andere vluchthaven zodat dan een doorreis kan maken door het eiland?of is er genoeg te zien rondom Jakarta ? Groetjes sanne

Vliegen naar Jakarta is meestal het goedkoopst, maar Jakarta is niet de leukste stad. Gebruik de zoekfunctie op dit forum maar eens (rechtsboven).

Ik zou na een nachtje Jakarta doorvliegen naar Yogya en de omgeving verkennen. Tempels als Borobudur en Prambanan, wellicht de natuur (en wat tempels) bij Dieng, eventueel wat tijd in Solo.

Je kan per trein terugreizen naar Jakarta.

Ik zou inderdaad een paar dagen in Jakarta blijven en vervolgens naar Yogya doorvliegen. Rondom Yogya kan je gemakkelijk tussen de 3 en 5 dagen doorbrengen. Dan zijn de 10 dagen zo’n beetje vol. Je zou vanuit Yogya met de trein terug kunnen reizen naar Jakarta. Veel informatie over midden Java kan je op onze website vinden.

Bedankt voor de reacties ! super ! Kom nu gelukkig al een heel stuk verder.

Heb inderdaad een beetje gezocht en ik denk de eerste 3 dagen in Jakarta door te brengen en dan 18 oktober een vroege vlucht met airasia naar Yogjakarta te nemen.

Zal 3 dagen daar genoeg zijn, en dan verder reizen naar Borodudur , prambanan en solo ? hoe lang zal ik daar voor rekenen? ongeveer een dag?

Is het aan te bevelen vanauit yogjakarta een directe trein terug te nemen of onderweg te stoppen voor bovengenoemde plaatsen?

Ik weet niet of deze toevallig op de route liggen?

En is het aan te bevelen treintickets van te voren te reserveren?

groetjes Sanne

Sanne, koop even een Lonely Planet of een andere reisgids. Of kijk op dit forum, de site hierboven (kun je evt een tourtje aanschaffen) of op mijn site (ik verkoop niks). Tripadvisor of de website van de Lonely Planet kunnen ook handig zijn.

Solo, Dieng, de Borobudur en Prambanan zijn prima te bezoeken als dagtrip vanuit Yogya. Je kan daar een trein of bus nemen, of bij je hotel of guesthouse een tourtje boeken.

Je kan vanuit Yogya een directe trein maar Jakarta nemen, maar je zou als je tijd hebt ook kunnen stoppen in Bandung en Bogor (niet met de trein te bereiken, wel per bus).

Ik vind drie dagen Jakarta erg lang als je maar zo weinig tijd hebt.

Hoi Sanne,

Ik zou het als volgt doen
1 dag om Yogyakarta te verkennen. Bijv. Sultanspaleis, Taman Sari, vogeltjesmarkt en Jalan Malioboro. Er is nog veel meer te zien. Fort Vredeburg bijv.
1 dag voor de Borobudur, Prambanan en zonsondergang bij Ratu Boko. Dit is op 1 dag te doen maar is wel een vermoeiend schema. Als je e.e.a. goed wilt bekijken heb je 2 dagen nodig.
1 dag Solo voor o.a. het sultanspaleis, antiekmarkt en nog wat andere zaken.
Op de overige dagen kan je bijv. naar het strand. Parangtritis is het bekenste maar vind ik het minst mooie strand.eg Je hebt daar wel een restaurant waar je prachtig de zonsondergang kan zien. Strand is zwart zand. Meer naar het oosten liggen prachtige witte stranden. Pantai Baron, Krakal etc. Is zo’n 1, 5 uur rijden vanaf Yogya. Je kan er niet zwemmen, de zee is veel te woest met gevaarlijke stromingen. Je kan ook nog vele andere tempeltjes bekijken . Gisteren zijn we candisari geweest. Erg mooi. Ook kan je naar de ketep pas. Prachtig uitzicht over rijstterassen. Ook kan je de Merapi op. Boven is het lekker koel. Ambarawa vind ik ook een aanrader. Oude stoomlocomotieven uit de koloniale tijd maar daar moet je van houden.