Als je in you tube intoetst: “travel new zealand 10 best places to visit in New Zealand”, dan kom je tot de volgende top 10:
Stewart Island
Nelson
Glacier Country
Napier
Rotorua
Paihia
Auckland
Queenstown
Tongariro National Park
Fiordland
Hoe denken jullie over deze top 10? Zijn jullie het daarmee eens? Of hebben jullie een andere top 10? Als er een stad of dorp is genoemd, dan wordt vaak ook de omgeving bedoeld.
Nog weinig reacties gehad. Ik heb 2 top 10nen ingestuurd. Wat is het verschil tussen een beste plaats en een beste attractie in dit verband? In beide Top 10nen zijn genoemd: Rotorua, Tongariro N.P. Ik denk, dat een attractie wat specifieker is dan een plaats.
Wat de plaatsen betreft worden hier voornamelijk steden en dorpen genoemd, maar ook 4 gebieden. Aangezien Nieuw Zeeland voornamelijk uit landelijke gebieden bestaat, zou ik zelf meer de nadruk daarop leggen.
Als plaats zou ik Auckland schrappen. Ik vind b.v. de grote plaatsen Christchurch, Dunedin en Wellington mooier, maar ik denk niet, dat ik alle 3 erbij zal doen.
Van de kleinere plaatsen zou ik Queenstown willen houden en zelfs op de 1e plaats neerzetten als plaats en omgeving. Verder zou ik Picton en Akaroa willen toevoegen.
Van de landschappelijke gebieden zou ik de Waioeka Gorge, Coromandel Peninsula, Waiheke Island, Stewart Island en Banks Peninsula erin willen hebben. Van wat ik niet heb bezocht, zou mij Mount Egmont/Taranaki als fotografisch en filmisch mikpunt als topper toelijken. Ook het East Cape gebied lijkt mij mooi.