Volgend jaar wil ik voor 1 jaar door Zuid-Amerika trekken en eventueel daar enkele baantjes versieren indien financieel nodig.
Hoe pak ik dit het beste aan?
Neem ik tijdskrediet of bestaan er in België andere mogelijkheden om er een jaartje op uit te trekken en toch nog werkzekerheid te hebben bij terugkomst?
Welke praktische regelingen moet ik treffen in België?
Welke praktische regelingen moet ik treffen in het buitenland?
Hoe zit het met het visum?
Waarmee moet ik zeker nog rekening houden, waar ik nu misschien niet aan denk?
Hier bestaan speciale boeken over, die je vindt in grote boekhandels. Daarin vind je in ieder geval heel veel antwoorden op vraag 2, en wellicht ook vraag 1.
Dat van vraag 1 is natuurlijk heel erg persoonsgebonden, trouwens. Geen idee waar je werkt, en of jouw werkgever daarvoor in is.
Antwoorden op vraag 3 t/m 5 vind je in reisgidsen, zoals bijvoorbeeld Lonely Planet, Rough Guide. Info over visa kun je vaak ook achterhalen via ambassades, consulaten of ministeries van buitenlandse zaken.
Ik weet niet wanneer je wilt vertrekken, maar het klinkt of je nog een hoop moet voorbereiden.
Dingen waar je rekening mee moet houden:
klimaat, en je route daar zoveel mogelijk op aanpassen. (wellicht ook suggesties voor te vinden in bijvoorbeeld een Lonely Planet South America… kijk eens in een bibliotheek, of gluur er eentje in in een winkel)
kosten; bijvoorbeeld Brazilië en Argentinië zijn ongeveer 2x zo duur als Bolivia, dus ook daar zullen je keuzes vanaf hangen
taal; wil je van tevoren Spaans leren? Of ter plaatse 3-4 weken Spaanse les nemen?? Of proberen te reizen met handen & voeten en een Point It boekje (klik erop om te bladeren)?
Ga je wel of niet naar Brazilië, i.v.m. de taal?
wat samenhangt met de route: bedenk of je heen wilt vliegen naar de ene plaats, en terug vliegen uit een andere plaats (in een ander land bijvoorbeeld) (dat heet een “open jaw ticket”), om dubbel reizen over land te voorkomen? Of maak je helemaal een rondje terug naar de startplaats? (bekijk of dat mogelijk zonder dubbel reizen) Of laat je de terugvlucht open?
info over hoogteziekte kom je vanzelf wel tegen in de reisgidsen. Langzaam in hoogte stijgen in het Andesgebergte is wel zo handig.
veiligheid. Bijvoorbeeld Venezuela schijnt echt wel gevaarlijk te zijn. Colombia heeft een slecht imago maar schijnt heel goed te bereizen te zijn, als je weet wat je moet vermijden.
Het is dus vooral heel veel leeswerk, om je voor te bereiden. Lees ook eens mijn gratis reistips via mijn handtekening.
Verder weet ik niet wat je gewend bent qua reizen en cultuurschok…?
En wat werken betreft… het is niet zo dat de banen voor buitenlanders daar voor het oprapen liggen, je moet dan wel iets kunnen bieden. Misschien Engelse les geven. Veel scholen vragen dan wel om diploma’s en getuigschriften, maar sommige ook niet. Of werken bij een hotel of hostel, ik verwacht dat je dan alleen gratis logies krijgt maar geen geld verdient… maar dat ligt er misschien aan waar je solliciteert. Mocht je al werk vinden, dan krijg je natuurlijk betaald naar lokale maatstaven. (Met Engelse les geven in Peru, verdiende ik ongeveer 2 euro per uur; ongeveer gelijk aan een dokterssalaris!)
Misschien kun je hulp vinden via www.joho.nl, die kunnen werk en stages in het buitenland regelen.
1 geen idee
2 Inentingen en een reisverzekering die een reis van 1 jaar dekt. Creditcard en camera aanschaffen indien je deze nog niet hebt. Reisdocumenten en verzekeringspapieren inscannen en naar jezelf sturen. Een reisgids aanschaffen voor heel Zuid Amerika, met de adressen van hostel, restaurants, noodhulpen. Sparen!
3 Euhm weinig, misschien de eerste nachten boeken?
4 Als Nederlander hoef je geen visa te regelen (behalve voor Suriname) en mag je overal 3 maanden verblijven.
5 Dat je plan continu zal veranderen onderweg…