hallo ik ben Larissa en ik ben van plan om binnen 2 á 3 jaar naar China te trekken voor een volledig jaar, maar er zijn nog een heleboel dingen waar ik niets van begrijp hopelijk kunnen jullie mij helpen met wat ik allemaal nodig heb of wat ik nog in orde moet brengen. eventueel een idee hoe groot mijn budget moet zijn. ik heb al een paar dingen in orde : route plan, verblijfsplaats, persoonlijke gids en een beetje taalkennis
Wat wil je precies gaan doen? Alleen reizen of ook werken/studeren. Wanneer je alleen maar wilt reizen moet je er rekening mee houden dat het neit gemakkelijk zal zijn om een visum te krijgen voor de periode van een jaar. Zeker niet als het om een toeristenvisum gaat.
Misschien heb je wat specifiekere vragen, dan kunnen we je beter / gerichter helpen.
ik ga vooral daarheen om China te leren kennen maar ik ben ook van plan om misschien een part-time baantje te nemen zodat ik toch een zak centje heb, ik heb me al laten vertellen dat ik er niet veel van moet verwachten van wat ik ga verdienen maar ik zie het ook als een kans om de taal beter te leren kennen want door er mee bezig te zijn ga ik het beter leren natuurlijk
Ik denk dat het belangrijk is om eerst van hieruit contact te leggen met mensen of bedrijven ter plekke. Met een gewoon toeristenvisum ga je nooit een jaar lang in China mogen rondreizen.
Ik denk dat je best met een maand begint, in die maand probeert contacten te leggen (en al van het land genieten, uiteraard) en zo misschien aan een job, hoe klein ook, te geraken om de nodige papieren vast te krijgen.
Als je graag in Dalian rondhangt kan ik je misschien wel wat helpen.
Je kan via Hong Kong, waar je geen visa voor nodig hebt, gaan en daar een 6 maand of 1 jaar Multiple Entry Bussiness visa aanvragen. Als je in de vroege voormiddag je aanvraag indient heb je het visa tegen 18-19 uur.
Ik heb zo enkele weken geleden zonder enig probleem een 6 maand visa gekregen.
Bazzrael, zou je kunnen vertellen waar je in HK dit hebt gedaan? (en hoe?) … ik ben op dit moment druk bezig om een grote reis te plannen volgend jaar en het Visum voor China lijkt het lastigste…
Ik heb mijn visa gewoon aangevraagd via een van de vele travel agency’s in hong kong. Ik weet niet meer wat de exacte naam was van het agentschap dat ik gebruikt heb. Ik denk dat veel af hangt van je nationaliteit. Als belg was het in ieder geval geen probleem. Geen extra brieven enzo vereist. Gewoon paspoort en twee pasfoto’s meebrengen.
Duidelijk zeggen dat je 6 maanden of 1 jaar nodig hebt. Ik heb op mijn aanvraag (en overal in china waar men het vroeg) gezegd dat ik op zakenreis was om nieuwe markten te ontdekken voor import/export naar Belgie. Niet dat er veel aandacht aan besteed werd ofzo…
De meeste guesthouses bieden ook een visa service aan…weliswaar voor een kleine meerprijs.
Je kan natuurlijk ook zelf naar de ambassade gaan. iets meer moeite en tijd maar goedkoper.
Kijk hier: Visa to China
Daarnaast ben ik in Chiang Mai in Thailand langs de Chinese ambassade geweest en daar was het ook geen enkel probleem om een visa voor China te krijgen.
Zou me er dus zeker niet te veel zorgen over maken.
succes!