zwemmen met dolfijnen

En, Jenny, wat ik dom en krom vind, zijn mensen die het o zo goed voor hebben met dieren, maar ondertussen wel minstens éénmaal per jaar 12 uur vliegen om hier dan met het milieu begaan te zijn, maar ondertussen wel volop andere maffia’s sponsoren.

Meningen betreffende dierwelzijn veranderen, zowel in Nederland als daarbuiten. Als gevolg van die meningen is het soms nodig bepaalde standpunten bij te stellen, en niet door te gaan ‘omdat het al jaren zo gaat’. Zo is in Nederland de afgelopen maanden het welzijn van kippen onder de loep genomen. Denk aan de campagnes van (o.a.) wakker dier tegen de plofkip. Ook komt het welzijn van vissen en de visstand steeds meer in beeld. Recentelijk zijn stichtingen als Red de Noordzee en Duik de Noordzee Schoon druk bezig geweest om het ouderwetse vislood te vervangen voor biologisch afbreekbaar materiaal, om zo ‘spookvissen’ (het achterblijven van vis in verloren netten en lood) te voorkomen. In het verre buitenland wordt het vissen met dynamiet steeds meer aan banden gelegd.

Zeggen dat het zwemmen met dolfijnen mag ‘omdat het zo hoort’ of het mishandelen van olifanten daarom legitiem is, is IMHO grote onzin. Zo ben ik bijvoorbeeld ook tegen slavernij, mensenhanden en de exploitatie van de longneckvrouwen in het noorden.

Wat niet weet wat niet deert is niet van deze tijd. Zelfs in WOII werd ‘wir haben das nicht gewusst’ niet door iedereen geaccepteerd…

2 likes

Maar dat haalde ik dan ook aan, ik heb vermeldt dat niet overal de dieren naar behoren behandelt worden, maar een waardig alternatief vinden is toch wel prioritair zowel voor de dieren als voor de eigenaars. Daarom dat ik ook aanhaalde van taxis ed. het draait overal om geld, en zolang dat deze mensen geen geld kunnen verdienen op een andere manier zal het niet veranderen. In thailand is het nu verboden om op bedeltocht te gaan met de olifanten, nochtans is dit al iets diervriendelijker dan de ritjes op de rug (zwakke plek van de olifant). Maar, het is al een stap in de goede richting. Ik weet van mensen met olifanten dat die toch wel goed begaan zijn met deze dieren, maar zij weten zelf niet wat ze verder kunnen doen om geld te verdienen met hun olifant, heeft u een goed alternatief voor hen ? het is nu eenmaal geen kip die je rustig in de tuin kan laten rondlopen en waar je de eitjes van kan verkopen. Wat ik bedoelde is gewoon dat mensen vanachter hun computer wel kunnen zeggen en petities tekenen voor het welzijn van de dieren, maar wat doet u er verder nog mee ? Elke zoo maar sluiten dan ? Niet meer met het vliegtuig vliegen omwille van de uitlaatgassen ? Geen taxi’s in Bkk omwille van de smog ? Moet men alle olifanten in privé bezit in thailand maar allemaal samenbrengen ergens en een fijn leventje laten lijden terwijl honderden gezinnen andere inkomsten moeten gaan zoeken ? Het zou mooi zijn, maar zolang er geen alternatief is kan dit nog niet, mischien ooit … maar denk het niet

Waar een wil is, is een weg. Ik denk dat het kweken van bewustwoording bij mensen een goed begin is. Er ging ook jaren over de afschaffing van de slavernij…

Inderdaad, maar bij de afschaffing van de slavernij hebben de ‘houders’ van de slaven ook een vergoeding gekregen, en daar knelt nu net het schoentje. Het tochtje op de olifantenrug hoort er nu eenmaal bij voor vele toeristen, in mijn ogen een beter alternatief is het baden met olifanten (in kanchanaburi in de meeste kampen mogelijk) waarbij de olifant echt kan relaxen in de rivier. Dit zou mooi zijn om overal te doen, maar waarschijnlijk niet overal te verwezelijken. Ik ben ook voorstander van een alternatief, maar het moet een win-win situatie zijn voor alle partijen.

Gelieve bij de topic zwemmen met dolfijnen te blijven aub,we dwalen af !
Voor info over de slavernij moet je “De negerhut van oom Tom maar lezen” een aanrader!

@George een goed gesprek is nooit weg. Inderdaad of topic maar interrestant, leerzaam en soms ook leuk zelfs. (ik weet 't George je doet enkel je forum-werk, foei niet teveel typen :slight_smile:

Natuurlijk is het interessant en leerzaam ben daar volkomen mee eens,maar we moeten ergens een lijn trekken Diedo!
Misschien kan je een ander onderwerp starten “uitbuiten van dieren in Thailand”?
groetjes,georges.

In Nieuw-Zeeland kun je prima op een verantwoorde manier met dolfijnen zwemmen. Gewoon in het wild (en dus ook geen 100% garantie).

2 likes

laat mensen toch lekker zwemmen met die dolfijnen, ze worden jah niet mishandeld :slight_smile: