Zwart werk op Curaçao -> Enkele reis/retour?

Wie weet wat voor ticket ik het beste kan boeken als ik zwart zou gaan werken op Curaçao? Enkele reis of retour? Zit te denken aan ± 7 á 8 maanden. Heb hier echt geen kaas van gegeten, dus heb hulp nodig!
Greetz,
M

Misschien kan je het beste een open ticket nemen? Ik weet niet of bedrijven met je in zee gaan aangezien ze moeten sluiten wanneer de politie erachter komt dat je er zwart werkt.

Voor jezelf ivm diefstal en afzetting ook beter om wit te werken ivm het verhalen van eventuele schade?

Oke bedankt voor je reactie!
Denk ook aan open ticket idd…

Hallo,

Je komt moeilijk het eiland op met een enkele reis. Dan moet je sowieso een contract kunnen overleggen en vaak je papieren (verblijfsvergunning en eventueel werkvergunning, contract, bewijs van goedgedrag, geboortebewijs etc…) kunnen overleggen bij de douane. In het vliegtuig krijg je een formulier wat je moet invullen voor je toeristenvisum. Daar moet je invullen wat de reden van je bezoek is aan curacao, voor hoe lang je van plan bent om te blijven en waar je verblijft.
Verder is het idd niet aan te raden om zwart te gaan werken op Curacao. Veel bedrijven zullen je ook niet zo snel in dienst nemen als je illegaal op het eiland bent. Verder moet je voor je vergunningaanvraag kunnen aantonen dat je minimaal NAF 1500,- per maand verdiend. Anders wordt er ook geen vergunning afgegeven, tenzij je stagiaire bent.

Je mag sowieso 3 maanden op je toeristvisum blijven, maar dan mag je niet werken. Tenzij je in de tussentijd je vergunning etc. kan regelen.
Dit kan je nogmaals verlengen met 3 maanden, hiervoor moet je dan een stempel halen in je paspoort. Maar er wordt dan duidelijk vermeld dat je dan NIET mag werken.

Wij hebben ook zogenaamde GPJob. Dat is speciaal voor mensen die een tijdje in het buitenland ervaring op willen doen. Kijk gerust op onze website: www.gpstart.com en schrijf je eventueel vrijblijvend in.

Mocht je nog vragen hebben stuur dan een e-mail naar: [EMAIL=“info@gpstart.com”]info@gpstart.com

Zonnige groeten,
GPstart Team

Als je nog studeerd of 25 jaar of jonger bent kun je bij Kilroy.nl een flexibel jaarticket kopen voor 940e incl. tax en adm.kst. Al gauw 350e goedkoper dan regulier jaarticket.

Als Nederlander heb je geen problemen om met een enkeltje op Curacao te komen

mag je nou 3 of 6 maanden op Curacao verblijven als nederlandse tourist? Wie weet dit precies?

je mag zo lang blijven als je wilt

Nou Wimpie das niet helemaal waar hoor. Je moet ook als Nederland een vergunning aanvragen om hier te mogen wonen, een verklaring van rechtswege. In totaal mag je 6 maanden hier blijven zonder dit te regelen, daarna ben je illegaal op het eiland. Je mag als NL wel werken, maar dan moet je idd gewoon in dienst bij een bedrijf en je verklaring aanvragen. Wat is de reden dat je zwart wilt gaan werken? Lijkt me zoals eerder hier gezegd erg onverstandig ivm verzekeringen en politie etc. Maar goed …

Oja en voor je ticket kun je het beste een retourtje nemen met 2 of 3 weken er tussen. Je vult dan in dat je op vakantie gaat (adres van een hotel even opzoeken van te voren) en belt als je op Cura bent de terugreis af. Je komt dan makkelijk door de douane en krijgt geen vragen. Je kan dan je verklaring aanvragen als je een baan hebt of 36000 gulden op je rekening (13000 euro ong). En als je teruggaat koop je weer een retourtje. Dan ben je samen ongeveer 1000 euro kwijt, goedkoper dan een enkeltje gek genoeg en je kan zo door.

Flauwekul,
Een enkeltje is duurder omdat dan alleen business class worden verkocht.
Als Nederlander krijg je geen vragen bij de douane, ze zijn al blij dat je binnen komt en hopen dat je nooit meer weggaat. Als je wilt werken moet je je laten inschrijven, duurt een dag, een arbeidsboekje ophalen , duurt 4 uur en kost je een zegel, maar zelfs zonder dat mag je meteen gaan werken als je kan aantonen dat je je vergunningen hebt aangevraagd. En simpel gezegd, stelt helemaal niks voor maar het gaat op z´n Caribbeans, dus een zegeltje plakken in een boekje en betalen kost je ongeveer 1 uur, wat wel handig is als je gepast geld meeneemt, want wisselen kunnen ze vaak niet.
Maar op even op je vraag terug te komen, je zou de eerste Nederlandse illegale inwoner van Curacao worden, dus tja, denk zelf maar effe na.

Wimpie hoe kom je aan deze onjuiste informatie? Je kunt ook enkeltjes kopen op gewone stoelen ipv alleen business, maar een enkele reis is altijd duurder. Je kunt wel degelijk vragen bij de douane krijgen, want Curacao zit niet te wachten op mensen (ook al zijn het NL) die hier komen zonder geld of baan en dus willen profiteren van het eiland. Ik ken zelfs iemand die geweigerd is om op het eiland te komen toen ze vertelde waarom ze een enkele reis had (ze wilde hier gaan wonen en werken) en dat ze niet voldoende geld op haar rekening had of een baan. Ze moest zich toen melden na 1 maand om te laten zien of het al gelukt was. Er zijn nou eenmaal regels, ook op Curacao en die gelden ook voor Nederlanders. Lees bijvoorbeeld eens de website van het Antillenhuis of DosMundos. Als NL moet je een verklaring van rechtswege aanvragen en daar heb je allerlei papieren voor nodig vanuit NL (geboorte uittreksel, evt huwelijksakte, uitschrijvingsbewijs uit de gemeente, verklaring omtrent gedrag). Samen met een formulier voor de aanvraag en alle papieren moet je je aanvraag doen, dat duurt 4 tot 6 weken. Daarna kun je je pas inschrijven in de gemeente hier en een sedula (ID) aanvragen. Niet maar 1 dag en een zegel plakken dus zoals jij het voorstelt … of jij moet een speciale behandeling hebben gekregen!?

Onjuiste info???
Je kan gewoon gaan werken zonder dat je bent ingeschreven, als je maar kan aantonen dat je de procedure in gang hebt gezet, uitschrijven kan je gewoon via internet doen als je op Curacao bent, VOG kan je via internet aanvragen, kortom, valt allemaal wel mee. En nogmaals, als jij het goed weet, bij welke maatschappij je een enkeltje op een gewone stoel kan kopen. Maar , goed, jij bent waarschijnlijk heel goed ingevoerd en er zijn inderdaad regels op Curacao.

WImpie707,

Mss heb jij ook antwoord op mijn vraag. Mijn man woont al vanf juli op curacao en ik wil met onze kinderen in juni volgend jaar gaan. Ik dacht dus gewoon gaan en als we gesettled zijn alle formaliteiten. Dus eerste 3 maanden als toerist. Kan ik dan alle papieren op curacao aanvragen en heb ik die rechtswege ook nodig? Wij zijn niet getrouwd. Mijn man heeft wel een baan met contract voor een jaar en hij is op curacao geboren. Of is het makkelijker eerst te trouwen.
haha veel vragen maar dacht in jou antwoorden te lezen dat je er wel wat van af weet.

Groetjes Marieke

Ha Marieke,
Ikga er maar vanuit dat jij,en dus ook je kinderen ,de Nederlandse nationaliteit hebben. Dan kan je dus gewoon naar Curacao gaan, zonder dat je je meteen laat uitschrijven in Nederland.
Die VOG , rechtswege,heb je nodig als je je in wilt laten schrijven op Curacao, maar die kan je gewoon via internet aanvragen,Ministerie van Justitie, uitschrijven kan bij heel veel gemeentes ook via internet,dat moet je wel ff checken bij de gemeente waar je nu woont, en dat inschrijven opCuracao heb je vooral nodig als je kinderen naar school gaan en hou er wel rekening mee,dat dat nog wel eens een probleem kan worden. Om het maar simpel te zeggen,de wachtlijsten voor een fatsoenlijke school zijn absurd.
Dus ja,als je meer wilt weten hoor ik het wel, en als je wilt trouwen,moet je dat doen, maar heeft geen enkel effect op jouw of de status van je kinderen.

hoi wij zijn mario en hilde uit belgie
kan er ons iemand goede raad geven wat we moeten doen om op
curaçao te mogen verblijven of te wonen .
we zijn van plan om langs daar te gaan wonen en werken mijn vrouw
is haarkapster en ik zou kunnen werken in de horeca.
we zijn een beetje op belgie uitgekeken.
op gebied van wonen een beetje uitleg graag.
huren of kopen
heeft men een visum nodig of wat hebben we nodig
we zouden rond april kunnen vertrekken

Nou mooi wel. Ik moest snel-snel op Schiphol een terugreis boeken omdat ik van Arke niet mocht inchecken met een enkeltje Amsterdam-Curacao.

Nou mooi wel. Ik moest snel-snel een retour Curacao-Amsterdam boeken op Schiphol omdat ik niet mocht inchecken van Arke met mijn enkeltje Amsterdam-Curacao.