Goedemiddag,
Ik heb een vlucht naar de tropen geboekt in Afrika. Nu ben ik er net achter gekomen dat ik zwanger ben. Tijdens mijn eerste vaccinaties had ik wel aangegeven dat ik een kinderwens heb. Daarnaast zouden wij met IVF beginnen na mijn reis naar Afrika. Alleen nu ben ik dus onverwacht toch al zwanger. De reisarts had aangegeven dat het niet verstandig is om zwanger naar de tropen te gaan. Ik ga echter niet alleen als reis maar ga ook naar een bijeenkomst waar ik verwacht wordt bij te zijn. Nu hoor ik graag ervaringen van andere zwangeren die ook naar een gebied zijn geweest waar Malaria en Zika heerst. Zijn jullie gegaan? Welke voorzorgsmaatregelen heb je genomen?
Mijn vriend vind dat ik moet gaan. Ik heb lichte twijfel en volgende week nog een afspraak voor de herhaalvaccinatie voor rabiës die ik nodig heb. Het is lastig ervaringen te vinden terwijl er in die landen natuurlijk ook kinderen geboren worden. Al snap ik dat de omstandigheden daar echt heel anders zijn dan hier in Nederland
2 likes
Hallo reismama! Ik vind het heel begrijpelijk dat je twijfelt. Zwanger reizen naar een gebied met malaria en zika brengt echt risico’s met zich mee, vooral in het eerste trimester! Dat er lokaal kinderen worden geboren klopt, maar de gezondheidszorg en preventiemiddelen verschillen enorm. Bespreek je situatie nog eens goed met een tropenarts of gynaecoloog en weeg het belang van de bijeenkomst af tegen mogelijke risico’s voor je kindje. Uiteindelijk is je gezondheid en die van je baby het belangrijkste.
Heb je al met je behandelend arts of verloskundige besproken wat zij adviseren in jouw specifieke situatie, nu je onverwacht zwanger bent?
Mijn intake bij de gynaecoloog volgt begin juni. En dan ook eerste echo. Hopelijk horen we dan voor het eerst een hartje. Ik zal het dan ook zeker vragen. Zolang ik nog niet weet of er een kloppend hartje is zal ik ook nog geen definitieve beslissing maken. Maar wil mij wel zo goed mogelijk laten voorlichten. Ik ga naar een bruiloft van een voor mij heel belangrijk persoon. Dus is ook niet iets dat ik na de zwangerschap kan doen ofzo.
2 likes
Beste reismama,
Logisch dat je je zorgen hebt over de reis en de complicaties en implicaties die dit met zich mee kan brengen voor jou en je kleintje, al helemaal gezien jouw situatie.
Je schrijft niet naar welk Afrikaans land je gaat en of je in een stad of op het platteland verblijft. Als expat heb ik in verschillende Afrikaanse landen gewerkt en ben daar ook 2 keer zwanger geweest, ook in Malariagebieden en woonde niet in een stad. Zelf nam ik geen preventieve medicijnen, wel maatregelen om besmetting te voorkomen: altijd slapen onder en klamboe en lange kleding aan ‘‘s avonds. Niemand van onze vrienden ( ook zwangeren)?gebruikten preventieve medicatie tegen malaria, maar zorgden wel voor bescherming tegen muggen s’avonds en ‘‘s nachts. We hebben allemaal heerlijke gezonde kinderen gekregen en zijn niet ziek geworden. Voor mij werkte dat goed.
Ga eerst zorgvuldige na of er voldoende goede medische zorg is. Een hele fijne zwangerschap gewenst!
1 like
Mij lijkt het compleet onverantwoord om een vaccin in de bloedbaan te laten spuiten tijdens een zwangerschap.
Ja, ik weet dat de placenta een extra lever is om de foetus te beschermen maar onderzoek heeft al veelvuldig aangetoond dat moeders dwars door de placenta heen detoxen.
Als je dan bedenkt dat de bevruchting sowieso al niet makkelijk verliep wat altijd een gevolg van toxischiteit is dan weet je dat de baby zichzelf sowieso al niet in een optimale situatie bevindt.
1 like
Ik snap dat jij je zorgen maakt. Zelf heb ik malaria doorgemaakt in een zwangerschap in Afrika (ik woonde toen een paar jaar in West-Afrika) en dat is gewoon goed afgelopen. Tegenwoordig zijn er betere malaria profylaxe medicijnen dan ik indertijd had, de huidige werken goed in Afrika en er zijn er ook die je veilig kan nemen in de zwangerschap. Tegen Zika is niets, behalve muggenbeten zien te voorkomen. De kans op zika is in Afrika momenteel heel klein, kleiner dan bv. in Zuid Amerika, maar niet nul. Het hangt er ook vanaf naar welk land je gaat/hoe betrouwbaar de cijfers en de diagnostiek er zijn. Er is trouwens vaak ook kans op Dengue. Het maakt denk ik uit dat dit voor jou een kostbare zwangerschap is, gezien je verhaal. Iedere gewenste zwangerschap is kostbaar, maar als je blijkbaar lastig zwanger raakt is het toch anders dan wanneer dat gemakkelijk is. De ene zwangere neemt geen enkel risico en cancelt de reis, de andere gaat wel, mensen zijn nu eenmaal verschillend. Die afweging is heel persoonlijk en kan niemand anders voor je maken. Mocht je wel gaan, bereid je dan goed voor en neem een goede verzekering, als je in de eerste periode bent kun je ook nog een miskraam krijgen.
Dank jullie wel voor jullie reacties. Het plan was om naar Burundi te gaan. Helaas is daar de gezondheidszorg niet zo heel goed. Wij hebben inmiddels een kloppend hartje gezien. Ik heb besloten dat als de volgende echo goed is dat ik niet ga.
Naar welk Afrikaans land ga je eigenlijk. Zuid Afrika heeft GEEN Zika en je kan ook verblijven in een niet malaria gebied. Dus gewoon naar Zuid Afrika gaan.
Een ander land is geen optie het is Burundi of thuis blijven. Ik heb daar een bruiloft.
Wij wilden geen enkel risico nemen en hebben extra goed onze reisverzekering gecheckt en geverifieerd met de verzekeraar hoe zij dit interpreteerden.
Op het moment dat mijn vrouw zwanger zou zijn konden we zonder verdere opgave van redenen onze reis anuleren en kregen we ons geld terug. Dus niet enkel vanwege medische noodzaak. Dat was op zn minst al een geruststelling mocht je iets geboekt hebben.
Maar een zika of malaria gebied in gaan no way. Veel te groot risico. Wij hebben onze reisplannen last minute ook vewijzigd toen ze zwanger bleek te zijn.