Goedemiddag,
Ik heb een vlucht naar de tropen geboekt in Afrika. Nu ben ik er net achter gekomen dat ik zwanger ben. Tijdens mijn eerste vaccinaties had ik wel aangegeven dat ik een kinderwens heb. Daarnaast zouden wij met IVF beginnen na mijn reis naar Afrika. Alleen nu ben ik dus onverwacht toch al zwanger. De reisarts had aangegeven dat het niet verstandig is om zwanger naar de tropen te gaan. Ik ga echter niet alleen als reis maar ga ook naar een bijeenkomst waar ik verwacht wordt bij te zijn. Nu hoor ik graag ervaringen van andere zwangeren die ook naar een gebied zijn geweest waar Malaria en Zika heerst. Zijn jullie gegaan? Welke voorzorgsmaatregelen heb je genomen?
Mijn vriend vind dat ik moet gaan. Ik heb lichte twijfel en volgende week nog een afspraak voor de herhaalvaccinatie voor rabiës die ik nodig heb. Het is lastig ervaringen te vinden terwijl er in die landen natuurlijk ook kinderen geboren worden. Al snap ik dat de omstandigheden daar echt heel anders zijn dan hier in Nederland
2 likes
Hallo reismama! Ik vind het heel begrijpelijk dat je twijfelt. Zwanger reizen naar een gebied met malaria en zika brengt echt risico’s met zich mee, vooral in het eerste trimester! Dat er lokaal kinderen worden geboren klopt, maar de gezondheidszorg en preventiemiddelen verschillen enorm. Bespreek je situatie nog eens goed met een tropenarts of gynaecoloog en weeg het belang van de bijeenkomst af tegen mogelijke risico’s voor je kindje. Uiteindelijk is je gezondheid en die van je baby het belangrijkste.
Heb je al met je behandelend arts of verloskundige besproken wat zij adviseren in jouw specifieke situatie, nu je onverwacht zwanger bent?
Mijn intake bij de gynaecoloog volgt begin juni. En dan ook eerste echo. Hopelijk horen we dan voor het eerst een hartje. Ik zal het dan ook zeker vragen. Zolang ik nog niet weet of er een kloppend hartje is zal ik ook nog geen definitieve beslissing maken. Maar wil mij wel zo goed mogelijk laten voorlichten. Ik ga naar een bruiloft van een voor mij heel belangrijk persoon. Dus is ook niet iets dat ik na de zwangerschap kan doen ofzo.
1 like