Zwanger & Dengue

Dag Costa Rica kenners,

Mijn vriendin en ik zijn van plan om 1 januari naar Nicaragua te vliegen en vanuit daar naar Costa Rica door te reizen om uiteindelijk 5 weken later weer via Nicaragua terug te gaan. Heel veel zin in! Echter; mijn vriendin is zwanger geworden (natuurlijk superleuk nieuws!) maar haar huisarts raadt haar nu af om naar Nicaragua en Costa Rica te gaan in verband met een Dengue uitbraak die daar kennelijk nu gaande is. Wij vinden het lastig te beoordelen of de huisarts iedere vorm van risico wilt uitsluiten of dat het een reëel risico is besmet de raken. Met name de hoge koorts die met een besmetting gepaard gaat zou problemen bij een ongeboren baby kunnen opleveren. Aan de andere kant zou je zeggen dat vrouwen in die gebieden ook gewoon zwanger worden en kinderen krijgen. Wellicht dat Deet (<30%) en muskietennetten ook volstaan?

Heeft een van jullie misschien zicht op de omvang van de huidige uitbraak? Ik lees op sommige sites dat de uitbraak rond september dit jaar begonnen zou zijn maar dat het aantal besmettingen van gebied tot gebied varieert.

Ook kan ik lastig inschatten wat het niveau is van de gezondheidszorg in de regio, wellicht dat iemand hier hier meer van weet?

Alvast ontzettend bedankt voor jullie meedenken!

Gijs & Lara & ?

Gijs, heb je mijn bericht ontvangen?

Dag Willem,

Ik had nog niet goed in de gaten dat er ook privéberichten gestuurd kunnen worden ;-). Ik heb ze gemaild, dank !

We zijn inmiddels ook op consultatie bij de Travel Clinic in het Havenziekenhuis in Rotterdam geweest (http://www.travelclinic.com) maar ook daar geen duidelijk advies. Ze vinden het risico niet groot genoeg om een negatief reisadvies te geven maar ook niet klein genoeg om te adviseren gewoon te gaan. Dit kan natuurlijk ook iets juridisch zijn maar duidelijker wordt het er niet op.

Ik lees dat er ongeveer 750 gevallen van Dengue besmettingen zijn per 100.000 inwoners op de piek van de uitbraak. Je zou zeggen een kans van 0,75% en misschien zijn we wel een beetje overvoorzichtig en té risicomijdend. Ik kan niet duidelijk vinden wat de huidige status van de uitbraak nu is.

Dank voor het meedenken in ieder geval!

Dengue komt met name voor in de regentijd.
In januari zal er veel minder dengue voorkomen.
Dengue komt voor in gebieden waar het met de hygiëne niet zo nauw genomen wordt. Lege blikjes, rotzooi en oude autobanden zijn de ideale broedplaatsen voor de larven van deze mug. De mug moet ook leven in een gebied waar dengue voorkomt. De mug moet eerst iemand met dengue hebben geprikt om de ziekte daarna pas over te kunnen brengen op de volgende persoon die door deze mug wordt geprikt.
De berichten deze week waren dat het aantal patiënten flink is afgenomen.
Niet iedereen is doodziek van dengue, er zijn verschillende gradaties.
Niet alleen deet helpt tegen muggen, maar muggen houden helemaal niet van Vicks. Je weet wel dat goedje wat je als kind op je borst moest smeren als je erg verkouden was. Muggen houden wél van lekkere geurtjes die jij gebruikt zoals deodorant, shampoos en vloeibare douche-gels. Gebruik neutrale zeep, geen deodorants. Hotelkamers met ventilator is ok, want muggen houden helemaal niet van tocht.
De dengue mug is overdag actief, je voelt niet als hij prikt.
Artsen zullen altijd ernstig waarschuwen en zijn bijzonder voorzichtig omdat ze anders verantwoordelijk kunnen worden gesteld.
Malaria is ook zo iets: in heel Costa Rica zijn afgelopen jaar minder dan 10 mensen besmet met malaria, stond vorige week in de krant. En dan betreft het indianen in ver afgelegen gebied, helemaal in het zuid-oosten van CR. Daar komen jullie niet, of je moet daar lange hikes gaan maken de jungle in. Moet je eens vragen aan de GGD wat zij niet allemaal over malaria vertellen. Die willen je meteen allemaal pillen verkopen.
Ook ik kan geen garanties afgeven, maar als je toeristische gebieden bezoekt en niet diep de binnenlanden ingaat of niet logeert in achteraf buurten dan is het risico vrij klein.
Goede reis!
Otto

**www.elmonofeliz.com
Ojochal
**

http://liveacolourfullife.files.wordpress.com/2012/08/1303393700-86.jpg

Hallo Monofeliz,
Ik heb voor Gijs bij een kennis (met de nodige medische achtergrond) in Costa Rica geïnformeerd. Het is goed om te lezen dat jullie verhalen overeenkomen. Voor anderen die dit onderwerp volgen hier het antwoord dat ze gaf:

Begrijpelijk dat jullie geen risico’s willen nemen tijdens de zwangerschap. Dengue is inderdaad een behoorlijk probleem in Costa Rica, daar kunnen we niet omheen. Het speelt vooral onder de locale (arme) bevolking. De dengue mug legt zijn eitjes in stilstaand water, dus in gebieden waar veel afval ligt, zoals bv. lege verfblikken en oude autobanden waar regenwater in blijft staan, zullen de meeste gevallen voorkomen. Tijdens de regentijd (mei-oktober) zijn in onze provincie ook aardig wat gevallen gemeld. Er is natuurlijk geen garantie dat je als toerist het niet zult kunnen oplopen. Maar de lokale bevolking geeft geen geld uit aan preventieve middelen (zoals anti-insekten middelen met bv. DEET) en als ze ziek worden gaan ze veelal niet naar een dokter. Veel mensen hebben geen verzekering en dus geen geld om een dokter te betalen. In dat geval kan de ernstige vorm van Dengue (waarbij het aantal bloedplaatjes dramatisch laag wordt en bloedingen kunnen optreden) dus fataal aflopen. Die gevaarlijke vorm van dengue kun je oplopen bij een tweede of latere besmetting met de ziekte. Bij een eerste infectie verloopt de ziekte minder ernstig, hoewel nog steeds heel vervelend met hoge koorts, hoofdpijn, spierpijn en uitslag op de huid. Vergelijkbaar met een zware griep, waarbij vermoeidheidsklachten wel een paar weken lang kunnen aanhouden. Als je minder dan 3 maanden zwanger bent zijn de risico’s voor de ongeboren vrucht waarschijnlijk heel klein, omdat de bloedsomloop van de moeder en vrucht nog gescheiden zijn. Maar de kans op bloedingen is misschien toegenomen. De dengue mug steekt alleen overdag, 's avonds en 's nacht heb je dus geen last van deze specifieke mug.

In jullie geval is er veel minder risico, omdat jullie in januari, de droge tijd, reizen. Zeker in onze provincie is het dan zo droog (vanaf medio december valt er totaal geen regen meer), zodat de dengue mug geen stilstaand water meer vindt om eitjes te leggen. Er zijn in die periode dan ook zo goed als geen muggen hier. De berichten over de grote toename van gevallen komen altijd in de regentijd, elk jaar opnieuw. Dus het is voor ons niets nieuws. Op dit moment horen wij helemaal niets meer over gevallen van Dengue in deze omgeving. De meeste kans om de ziekte op te lopen is aan de Caribische kant, daar regent het bijna het hele jaar door veel en de temperatuur is altijd hoog (dus broeierig warm). Voor zover wij weten komt er geen dengue voor in de koelere regionen, zoals bv. Monteverde. Concluderend is de kans dat je januari dengue gaat oplopen als toerist heel erg klein, zeker als je goede preventieve maatregelen neemt. Veel hangt dus af van in hoeverre je jezelf goed beschermt tegen muggenbeten.

Het wordt trouwens afgeraden om middelen met DEET te gebruiken tijdens de zwangerschap. Wij maken sinds kort ons eigen (milieuvriendelijke) insekten werend middel en zijn hier supertevreden over. De muggen blijven echt uit je buurt! Misschien een idee? Hieronder het recept.

Neem 100gr hele kruidnagels, voeg hierbij 500ml alcohol (bij de apotheek, keton 70% of 90%) en laat dit gedurende 4 dagen in een afgesloten fles intrekken, waarbij je een aantal keer per dag de fles goed schudt. Daarna zeven en dan 100ml van een bodymilk naar keuze toevoegen. Bijvoorbeeld een lege shampoo fles, of een flesje met een pompspray dopje werkt goed. Wel steeds goed schudden voor gebruik en regelmatig aanbrengen.

Het was ook voor ons, we gaan in januari, ook een heel informatief antwoord. En van vorig jaar weten we dat in december het droge seizoen begint, dus we maken ons geen al te grote zorgen (meer).

1 like

Goed ik zal niet zeggen dat het niet bestaat en dat het er niet is, maar 75% van de Dengue gevallen komen tussen eind april en begin december voor waarvan een kwart in het noorden van Guanacaste voor komt (tegen Nicaragua aan) en een groot deel in het zuidwesten tegen Panama aan zo’n beetje. Wil je een cijfer?

Kans op Dengue in het regenseizoen ongeveer 0.1% en buiten het regenseizoen 0.03% en dat is nog vele malen lager als je de risico gebieden probeert te vermijden en inderdaad niet slaapt bij stilstaand water en weinig lucht stroming.

Ja, dat bevestigt in feite wat hierboven al staat. We reizen dan ook met een dubbel gerust gevoel af

Hoi,
Ik zou er maar heeel voorzichtig mee zijn.
Ik heb zelf een aantal jaren geleden dengue gehad in costa rica.
Ik kan je vertellen dat is geeeen pretje.
Gelijk medische verzorging noodzakelijk anders kon het wel eens verkeerd aflopen.

Via Wereldwijzer app

Allemaal bedankt voor jullie reacties! het is ons duidelijk dat er eigenlijk geen eenduidig antwoord op de vraag is wat de mate van risico is die we lopen door te gaan. Na een bezoek aan de tropenpoli van het Havenziekenhuis en een afspraak met verloskundige met veel ervaring in de regio hebben besloten morgen gewoon het vliegtuig te pakken. Jee! we doen gewoon voorzichtig, eind van de middag wat meer bedekkende kleding dan we normaal zouden doen, minder sterke Deet of zelfs helemaal niet. En we blijven op een behapbare reisafstand van voorzieningen zoals ziekenhuizen, het risico lijkt ons dan erg minimaal en als het toch mis gaat is Costa Rica gelukkig geen Afrikaans derde wereld land waar je dagen moet reizen om een redelijk medisch consult te krijgen. We gaan ongetwijfeld veel plezier hebben (al kan de ochtendmisselijkheid af en toe wat roet in het eten gooien, maar dat doet het in Nederland ook :wink:

Nogmaals bedankt! Gijs & Lara

Kun je nog even zeggen wanneer je er was? En dan niet alleen het jaar, ook de maand.

Dat was in 2007 in de maand september in de provincie guanecaste tussen la cruz en de grens met Nicaragua.

Sent from my GT-I8160 using Wereldwijzer Reisforums mobile app

Dus wat hierboven staat, in de regentijd. Hierboven staat heel goed uitgelegd dat het vanaf december droog is en het risico veel kleiner. Dus maak het nou niet spannender dan het is.

dengue mug is overdag actief en niet zozeer tegen de avond. In tegenstelling tot de gewone mug voel je de dengue mug niet prikken. In Costa Rica zijn ook vrouwen zwanger en die brengen ook gezonde babies ter wereld. Heel gewoon. Zonder enge ziektes. Je bent gewoon een van de velen.