De dengue mug is een vervelende mug die voor ellende kan zorgen. Wat bekend is dat de eerste virusbesmetting gepaard gaat met koorst en het lijkt op een griepje, de tweede besmetting kan vaak veel erger zijn. Er is nog geen medicijn of vaccinatie tegen uitgedokterd.
Het voordeel van deze mug is dat je deze niet in het wilde weg tegenkomt zoals een malariamug, maar voornamelijk op koele, schaduwrijke plaatsen waar vaak water te vinden is, zoals oliedrums en autobanden in de tuin. Je komt deze dan ook niet zo snel tegen als je normaal door Cuba reist, maar het is wel een verhoogd risico als je bij de mensen thuis komt en door het hele huis en tuin (en wellicht ook een schuurtje) ronddoolt. Zelf dool ik nogal rond in andermans huis (nee, ik heb of krijg toestemming :wacko:) maar ik denk zelf ook niet constant aan een dengue-mug.
Als je de gebieden gaat bekijken waar Dengue voorkomt, dan zie je daar Cuba ook op staan, evenals Guatemala. Het voordeel van Guatemala is dat deze rijk is aan bergen en vulkanen en onder normale omstandigheden komen er bijna geen muggen voor boven de 1400 meter. Daarbij geeft de kaart de indruk dat Dengue vooral voorkomt in gebieden rond de evenaar (Mexico tot Brazilie), de warmste landen van het continent Afrika en wat betreft Azie: alles ten zuiden van China tot aan de noordkust van Australie.
Voor de doorsnee Cuba-toerist die vaak in hotels zitten of een georganiseerde reis hebben zal er weinig gevaar zijn. Voor ons, de minder doorgewinterde hotelverhuizers, zulllen we misschien toch vaker aan Dengue moeten denken.
Toch voel ik me ook weer niet onveilig in een land die medisch gezien tot de beste ter wereld wordt gezien.
Uit de folder:
Waar komt de Dengue-mug voor?
De mug houdt zich binnen schuil in kasten en andere donkere
plaatsen. Buiten zijn ze op koele schaduwrijke plaatsen te vinden.
Waar plant de Dengue-mug zich voort?
De larven van de mug leven in allerlei soorten waterreservoirs.
Voorkeursplekken zijn vaten, oliedrums, potten, vazen, planten-schoteltjes,
watertanks, spoelbakken, flessen, blikjes, autoban-den,
dakgoten, koelkastafdruipbakken, waterbassins, riolering,
cementblokken, holle bomen of bamboestokken en meer plaat-sen
waar (regen)water zich verzamelt of wordt opgeslagen.
Voorkomen van Dengue
Aangezien er geen vaccinatie of preventief geneesmiddel tegen
Dengue is, zijn de maatregelen die genomen moeten worden om Dengue te voorkomen.
• Eliminatie van muggenbroedplaatsen
• Bedek voorwerpen waarin zich water kan verzamelen met
een nauwsluitend deksel.
• Septictanks, water- en afvoerputten goed afdekken.
• Verwijder vuilnis in en rond het huis, zodat er geen regen-water
in kan blijven staan.
Uit: informatiefolder GGD