Muggen op Cuba

De Italiaanse krant La Nazione meldt dat er op Cuba , in de regenmaand sept en oktober, mogelijk een probleem met muggen is. Weet iemand hier meer van?

Waarom nou alleen Cuba genoemd wordt, snap ik niet.
Voor malaria & muggen moet met uitkijken in:
heel Africa, in heel India,in het Midden-Oosten,
in Zuid- en Midden Amerika,in Australie en in verschillende gebieden in de Pacific.
Of snap ik misschien de Italiaanse taal niet goed, want Bush II wordt de grootste mug/zanzara genoemd.

Con i migliori Saluti
Arturo

Hoi arturo!

Ik ben pas terug van Cuba en ja, de mug die de dingue ( of hoe schrijf je dat??) koorts veroorzaakt, was in het land!!!
In havana lagen de ziekenhuizen vol met mensen die door de dingue-mug gestoken waren, alsook enkele gevallen waren bekend in Santiago de Cuba, maar voornamelijk de streek rond Havana.
Om dit zoveel mogelijk te voorkomen, werden op bepaalde plaatsen langs autowegen, alle voertuigen volgespoten met zo een “antimug-middel”…

Ik vermoed dat deze mug dan idd ook in mIdden-en zuid amerika kan voorkomen op het moment? en noord amerika??
Of enkel Cuba?

grtjs Martita

De Dengue Mug??? Ook in Santiago?!?!
Pffff, dit heb ik helemaal nog niet meegekregen…
Dat is niet zo mooi.

**Dengue (knokkelkoorts) **
In verstedelijkte gebieden in veel tropische landen komt deze door muggen overgedragen virusziekte voor. Dengue verloopt meestal onschuldig met koorts, huiduitslag en hoofdpijn maar kan in zeldzame gevallen ernstig verlopen. Er bestaat geen vaccinatie tegen dengue. Ook is er geen gerichte behandeling. Het is dus van belang dat u zich beschermt tegen muggenbeten. De muggen die dengue overbrengen steken overdag. Men dient zich dan ook overdag in te smeren met muggenwerende middelen. Tijdens de middagrust dient men een muskietennet te gebruiken.

Bron: Landelijk Coordinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR)

:frown:

Liefs,
Carolina

De dengue mug is een vervelende mug die voor ellende kan zorgen. Wat bekend is dat de eerste virusbesmetting gepaard gaat met koorst en het lijkt op een griepje, de tweede besmetting kan vaak veel erger zijn. Er is nog geen medicijn of vaccinatie tegen uitgedokterd.

Het voordeel van deze mug is dat je deze niet in het wilde weg tegenkomt zoals een malariamug, maar voornamelijk op koele, schaduwrijke plaatsen waar vaak water te vinden is, zoals oliedrums en autobanden in de tuin. Je komt deze dan ook niet zo snel tegen als je normaal door Cuba reist, maar het is wel een verhoogd risico als je bij de mensen thuis komt en door het hele huis en tuin (en wellicht ook een schuurtje) ronddoolt. Zelf dool ik nogal rond in andermans huis (nee, ik heb of krijg toestemming :wacko:) maar ik denk zelf ook niet constant aan een dengue-mug.

Als je de gebieden gaat bekijken waar Dengue voorkomt, dan zie je daar Cuba ook op staan, evenals Guatemala. Het voordeel van Guatemala is dat deze rijk is aan bergen en vulkanen en onder normale omstandigheden komen er bijna geen muggen voor boven de 1400 meter. Daarbij geeft de kaart de indruk dat Dengue vooral voorkomt in gebieden rond de evenaar (Mexico tot Brazilie), de warmste landen van het continent Afrika en wat betreft Azie: alles ten zuiden van China tot aan de noordkust van Australie.

Voor de doorsnee Cuba-toerist die vaak in hotels zitten of een georganiseerde reis hebben zal er weinig gevaar zijn. Voor ons, de minder doorgewinterde hotelverhuizers, zulllen we misschien toch vaker aan Dengue moeten denken.
Toch voel ik me ook weer niet onveilig in een land die medisch gezien tot de beste ter wereld wordt gezien.

Uit de folder:

Waar komt de Dengue-mug voor?
De mug houdt zich binnen schuil in kasten en andere donkere
plaatsen. Buiten zijn ze op koele schaduwrijke plaatsen te vinden.

Waar plant de Dengue-mug zich voort?
De larven van de mug leven in allerlei soorten waterreservoirs.
Voorkeursplekken zijn vaten, oliedrums, potten, vazen, planten-schoteltjes,
watertanks, spoelbakken, flessen, blikjes, autoban-den,
dakgoten, koelkastafdruipbakken, waterbassins, riolering,
cementblokken, holle bomen of bamboestokken en meer plaat-sen
waar (regen)water zich verzamelt of wordt opgeslagen.

Voorkomen van Dengue
Aangezien er geen vaccinatie of preventief geneesmiddel tegen
Dengue is, zijn de maatregelen die genomen moeten worden om Dengue te voorkomen.
• Eliminatie van muggenbroedplaatsen
• Bedek voorwerpen waarin zich water kan verzamelen met
een nauwsluitend deksel.
• Septictanks, water- en afvoerputten goed afdekken.
• Verwijder vuilnis in en rond het huis, zodat er geen regen-water
in kan blijven staan.

Uit: informatiefolder GGD

Serieus?? Heb daar vorige maand ook rondgecrost, maar helemaal niets van gemerkt…:confused:

(waarschijnlijk was ik ook te druk bezig met het ontdekken van caballitos in de schaduw van de dikste bomen :drugged: )

Ha Allemaal, Tutte e Tutti bedankt voor de zeer nuttige info en goede links.
Grazie!

Wat jaartjes geleden was ik in Kasmir en Ladak en op het Dal Lake (bij Srinagar) was er een soort epidemie van allerlei muggen-ziekten.(waarvan in de kranten,of de radio niets vermeld was)

Een kennis in Srinagar had mij echter op de hoogte gebracht, omdat ik een reis met hem naar Tibetaanse vluchtelingen kampen aan de grens met Tibet ging maken.

Toen ik daar heen ging, moest ik een week vòòraf ,dus in Nederland, reeds beginnen met het slikken van een bepaald soort pillen, vervolgens dààr in Nepal India en Ladak, iedere dag een pil slikken en terug in Nederland nog een week van die pillen slikken,waarvan ik mij de naam nu niet herinner.
Ik weet wel dat die pillen zo werkten dat als je gestoken werd en wat een virus via diew mug kreeg, die virussen door die pil zich niet konden vermenigvuldigen en na verloop van tijd het loodje legden.
Na een verblijf van 6 weken heb ik nergens last van gehad.

Weet niet of die methode nog steeds werkt.

Trouwens ik ben nergens ter wereld zo overhoop gestoken door muggen als toen ik met mijn zeilbootje op de Vecht bij Utrecht lag…
maar ja natuurlijk het grote verschil en daar draait het hier nu om, zijn die virussen cq.malaria-soorten.

Het lijkt mij raadzaam in de maanden september en oktober een muskietennet mee te nemen. Van de andere kant: die muggen steken dus overdag… , dan is het hele lichaam bedekken met kleding van lichte katoen (de oude tropen-kleding) dus een goede oplossing.
Voor mijn bijen gebruik ik een imkers-hoed. maar om nou in Cuba met die hoed rond te gaan lopen …

Trouwens hier in Italia hebben we sind enkele jaren een mug, de Tigre/Tijger, die er voorheen nooit was. Het is een heel klein muggetje ,ongeveer een vierde van een Nederlandse , met zwart/witte streepjes op het lijf.
Het is een heel venijge en pijnlijke beet van dat kreng en bovendien:zelfs na drie dag heb je nog een rood bultje.
Hier in Toscana wordt er preventief gespoten en kranten&radio roepen dan in die dagen op tot preventieve maatregelen die iedere burger kan/moet uitvoeren.
Het verwijderen van water-poelen is de allerbelangrijkste.
Een bron van muggen zijn de bloemenflessen op de kerkhoven…, pardon WAREN de bloemenflessen.

Ach waren de beten van de grootste mug, de B-2-zanzara, ook maar zo gemakkelijk te voorkomen.

Distinti Saluti
Arturo
P.S.
Voor zover ik nu zie, is nà oktober de kans op muggen op Cuba te verwaarlozen. Dit vanwege de rgenval. Als iemand andere info heeft, dan hoor ik het graag.

Hoi,

Ik ben dinsdag terug gekomen uit Cuba…
Ik had daar een auto gehuurd en zo’n beetje het gehele eiland doorkruist. En inderdaad op dit moment wordt je op diverse plaatsen (dag en nacht) staande gehouden en wordt de auto uitgerookt, je moet dan een paar minuten de deuren gesloten houden, en vervolgens mag de reis weer vervolgt worden. (kun je voorstellen hoe de auto dan ruikt) Het kenteken van de auto wordt genoteerd en soms vraagt men waar je vandaan komt.
Het is me zelfs overkomen dat ik 5 keer op één dag ben uitgerookt.

Groetjes,
André

Andre,

Vijf keer op een dag uitgerookt…! Nou dan kan mijn conclusie alleen maar zijn:
de zaak wordt grondig en deskundig aangepakt.

Immers een heel stevige aanpak gedurende een zo kort mogelijke periode voorkomt dat de bij de muggen zich een resistentie tegen het gebruikte middel kan ontwikkelen.
Had jezelf ook nog maatregelen getroffen? Of heb je nog adviezen i.v.m. muggen? Ben jezelf trouwens niet gestoken?

Met Vr.Groeten
Arturo

Hoi Arturo,

Ik ben 2x geprikt door een mug maar dat was gewoon een normale mug denk ik… Ik heb geen bijzondere maatregelen genomen en heb gewoon in m’n korte broek & t-shirt genoten van het geweldige land. Ik had wel muggenmelk bij me maar heb het niet gebruikt. Ik heb eigenlijk ook niet echt veel mugen gezien…
Wat ik daarstraks nog vergeten te vertellen ben, was dat ik zelfs meegemaakt heb dat smorgens om 7 uur in de stad Camagüey een brandweerauto door de straten reed en de gehele stad uitrookte… Ik zat net te ontbijten en je zag de wolk met gas zo aankomen en weer voorbij gaan.
Ook zat er elke keer als ze de auto onderhanden namen wel iemand van het Cubaanse rode kruis bij.

Groetjes,
André

PS
Ik heb wat foto’s in mijn fotoalbum gezet waarbij de auto en de stad wordt uitgerookt.

Ciao Tubbs,

Je verhaal doet mij denken aan wat mij drie jaar geleden overkwam.
Ik woonde in een middeleeuws huisje in een middeleeuws stadje in Toscana met middeleeuwse smalle straatjes (laat het 4 meter breed zijn geweest)
Mijn slaapkamer was aan de straatzijde, in een scherpe bocht’s:
ik kon niet zien wat voor verkeer er om de bocht aankwam…

Nachts om vier uur werd ik wakker van een vreemd geluid: was het een vrachtwagen of een waterpomp…? Ik wist niet wat ik hoorde:madonnàààhh…het was beide…

Ik opende het raam en kreeg de koude citroenachtige gele nevel van een straal water in mijn gezicht:
het was de brandweer die met de brandspuit op het dak van een vrachtautootje met watertank een muggengif, in water opgelost, over alle huizen uitspoot, zodat de muggenlarven in de dakgoten de pijp uitgingen.

Het heeft gewerkt: ik was wakker en veel muggen zijn nooit wakker geworden.

Dat uitroken wordt op Cuba natuurlijk sowieso gedaan in de huizen, 1 keer in de zoveel weken, tot 1 keer in de zoveel dagen (afhankelijk van de tijd van het jaar). Heel apart is dat.

Tegen allerlei ongedierte wordt dat gedaan. In de auto’s heb ik het nog nooit meegemaakt. Ik heb het altijd een nogal ouderwetse methode gevonden en vraag me af in hoeverre het daadwerkelijk werkt. Maar ja, met het begin van de film Arachnofobia in m’n hoofd… Wellicht is dat juist DE methode.

Ik geloof niet dat je extra veel kan doen tegen die muggen. Het enige is, gewoon goed in de gaten houden of je na een muggenbeet geen vreemde bijwerkingen hebt.

Wat ik me afvraag… Zijn er al reisadviezen m.b.t. het verhoogde risico van dengue en die muggenplaag? Ik heb er verder in de media nog niet veel over gezien/gelezen… (Maar dat kan ook aan mij liggen… ;))

Liefs,
Carolina

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken meldt nu ,zondag 8 oktobver 2006,op haar website het volgende reisadvies betreffende Cuba:

"Actualiteiten
Op dit moment doet zich een dengue (knokkelkoorts) epidemie voor in heel Cuba. De schaal van deze epidemie is niet bekend, omdat de overheid geen officiële cijfers vrij geeft. Een indicatie dat het gaat om een epidemie, is de ongekende intensieve ‘fumigatie’ ( met rook bewerken) door de overheid van huizen en toeristencomplexen, maar ook door middel van besproeiingen door middel van vliegtuigen en auto’s met sproei installaties.

Dengue wordt overgebracht door muggen, met name gedurende de dag maar ook ’s nachts.

Geadviseerd wordt alle elementaire voorzorgsmaatregelen tegen muggenbeten te nemen.

Dengue openbaart zich in de eerste fase ongeveer 5 dagen na de prik door een mug (type Aedes Aegypti) met koorts, hoofdpijn, pijn achter de ogen, en pijn aan gewrichten en ledematen. Latere fasen gaan gepaard met ernstiger symptomen zoals coma en shock. Dengue kan dodelijk zijn.
Naar verwachting zal de epidemie vanzelf minder worden zodra de temperatuur lager wordt en de regen minder wordt.

Mijn conclusie:

Als het advies NU niet meer is dan:
“Geadviseerd wordt alle elementaire voorzorgsmaatregelen tegen muggenbeten te nemen.”

dan is er mijns inziens wel wat, maar niet veel aan de hand.

Dàt advies geldt voor de halve wereld.

Salute (Gezondheid)
Arturo