Zoals ik al eerder beschreef net een vakantie naar mexico ( cancun) geboekt waar we zeer veel zin in hebben.
Nu pas hoor ik echter dat er ook denque in Mexico voorkomt. 3 jaar geleden heb ik helaas in Suriname Denque opgelopen.
De eerste keer dat je het krijgt is het vaak onschuldig ( hoewel je je erg beroerd voelt ervan) maar een 2de of 3 de besmetting kan dodelijk zijn.
Dat heb ik met veel moeite nu kunnen ontdekken.
Wie weet of denque veel voorkomt in Mexico en dan voor de streek waarheen ik ga?
Smeren met Deet helpt nml maar een btje is mijn ervaring…dus gestoken worden als de muggen er zijn is redelijk groot lijkt me?!
Ai!Dan heb ik slecht nieuws voor je.Toen ik in Playa verbleef,heb ik daar met een jonge Fransman een babbeltje gestart, waarna hij ergens in die conversatie mij een verhaal vertelde waarbij hij ‘dengue’ had opgelopen.Hij zei dat hij naar de ruines van Coba was gegaan,en de muggen hem goed gebeten hadden.Hij was naar het hospitaal in Playa gegaan,waar hij een spuitje van de dokter had gekregen.De symptomen die hij had gekregen waren koorts en spierpijn over zijn ganse lichaam.Nu het echte slechte nieuws is dat Coba echt niet ver is van Cancun en zeker niet van Playa. Het is gewoon een kwestie van net niet het ongeluk hebben dat je door één van die rotmuggen wordt gebeten die die vuiligheid in je bloed spuiten. De kans is er,maar die kans is ook klein.
en hij kreeg een spuitje??
Nog nooit gehoord zorgte dat ervoor dat er niets aan de hand was. Als hij alleen koorts en speirpijn had dan heeft hij geluk gehad overig…
Bij de ingang van Coba ligt zelfs een meer en dat zorgt deels ook voor die grote aantallen aan muggen. Ben er ooit ook flink platgestoken geworden, maar heb er gelukkig niets aan overgehouden. Dat er dengue in die streek voorkomt hoor je zelden, maar met het steeds meer reizen van mensen kan het zich natuurlijk wel beter/sneller verspreiden…
De voorzorgsmaatregelen ken je vast wel al allemaal, maar toch: dus smeren en lange mouwen/broekspijpen etcetera overdag tijdens dergelijke trips is wel aan te raden. Overdag is de denguemug blijkbaar het meest actief.