Zuid-Oost Sulawesi

Hallo Indonesia bezoekers,

In november 2007 ga ik voor een half jaar naar een voor mij nog onbekent gebied in Indonesia. Zuid-Oost Sulawesi. Mijn standplaats daar zal Kendari worden. Van hieruit wil ik gaan rondreizen. Vraag: Zijn er mensen die mij over dit gebied informatie kunnen geven :question:

Groeten, Hans

Een vriend van me gaat daar volgend jaar aan de slag als duikinstructeur. Het schijnt een gebied te zijn, wat moeilijk te bereiken is, maar wat in opkomst is bij duikers. Een weekje duiken daar (incl charter van Bali) gaat zo’n 1000 euro kosten en is dus maar voor weinigen weggelegd :slight_smile:

Waarom je keus om naar dit gebied te gaan?

Jenny

Hallo Jenny,

Begin dit jaar heb ik een Indonesiche man bezocht in Kendari die daar een nieuw guesthouse is begonnen. Deze man is jaren mijn gids geweest in andere delen van Indonesie en ik was erg nieuwsgierig naar zijn locatie. Hij spreekt de Nederlandse taal en dat vind ik wel zo handig. Het is mij bevallen en daarom ga ik terug naar Zuidoost Sulawesi om bij hem een kamer te huren en vandaar uit de omgeving te verkennen. Ik heb mijn duikbrevet (Padi, open water diver). Waar gaat je vriend werken als duikinstructeur ?

Hans

Ziet er leuk uit! Geen idee waar Heru precies aan de slag gaat, ik het eens vragen. Wie weet kun je een dagje mee :slight_smile:

Groet,

Jenny

Hallo Jenny,

Over twee weken hoop ik weer in Indonesia te zijn. En wel in Kendari. Weet je al waar Heru gaat werken als duikinstructeur ?

Groeten, Hans

Hoewel Zuidoost-Sulawesi nog altijd het meest afgelegen en minst bereisde gebied van het eiland Sulawesi is waren het vooral deze kwalificaties die een grote aantrekkingskracht op mij uitoefenden om het vooral eens te gaan bezoeken. In het voorjaar van 2007 ben ik voor twee maanden naar Kendari gegaan om daar mijn Nederlands sprekende gids, Johan Ely, te helpen zijn guesthouse in te richten en in november van dat zelfde jaar ben ik weer uit Nederland vertrokken, nu voor een verblijf van 6 maanden. Eind december kon ik de eerste gasten begroeten. Vrienden van mij die het wel zagen zitten om eens heel avontuurlijk zelf te bepalen hoe de reis zou gaan verlopen. En een avontuur was het. Eerst een paar weken naar Tana Toraja in Zuid-Sulawesi, een gebied waar ik al enkele malen ben geweest en dat ik graag aan mijn vrienden wilde laten zien. Daarna op naar Zuidoost-Sulawesi, voor mij ook een geheel nieuw gebied. Het is een bijzondere reis geworden. Een impressie van deze reis heb ik in een fotoalbum geplaatst en is te zien onder de rubriek ‘Vakantiefoto’s’ onder de naam ‘Zuidoost-Sulawesi’. Veel kijkplezier.

Groeten, Hans Hanekamp.

Hoi,

mooie foto’s Hans! Ik denk dat ik dit gebied ook maar op mijn verlanglijste moet zetten :smile:

Groet

Hallo Luitjes,

Voor mensen die geïnteresseerd zijn is een reis door Zuidoost-Sulawesi en er zo’n 14 dagen voor willen uittrekken hier enkele reistips. Wil je bijvoorbeeld even van Bali of Java weg neem dan het vliegtuig via Makassar naar Kendari, de hoofdstad van Zuidoost-Sulawesi.

Maak eerst kennis met Kendari, bezoek de haven in het oude stadsdeel Kota en het tegenover de baai gelegen vissersdorp in Poasia. Breng een dagje door op het Wonua Monapa Resort met een prachtig zwembad en een goed restaurant. Bezoek de waterval bij Moramo, 75 kilometer ten zuiden van Kendari. Een topattractie met spectaculaire terrassen op zeven niveaus. Voor de liefhebber van tropisch witte stranden mag Batu Gong niet ontbreken om te genieten van zon en zee (en het eten natuurlijk).

Dan vanuit de haven van Kendari met de snelboot naar Raha op het eiland Muna. Ongeveer zestien kilometer ten zuiden van Raha bevindt zich de Napabale-lagune. Dit adembenemende natuurlijke juweel is omgeven door lage, maar steile koraalmuren. Er zijn kano’s te huur, uitgerust met dubbele rompen met een verbindend platform. Dit laatste helpt heel goed tegen een hartaanval bij de toerist, die balanceert met een fototoestel. Aan één kant van de lagune geeft een lage grot toegang tot de volgende lagune en bij eb kun je door de grot van de binnen- naar de buitenlagune varen. Wel op tijd terugkeren want bij hoogwater is de doorgang onmogelijk. De buitenlagune staat via de Straat Buton in verbinding met de zee.

Naar het dorp Bolo, negen kilometer van Raha, voor een bezoek aan de grotten met prehistorische schilderingen. Het is een stevige wandeling van een uur om bij de hoofdgrot te komen, het landschap wordt gevormd door koraalkammen die bedekt zijn met vegetatie. Sommigen vinden de wandeling mooier dan de grotten. Het is maar waar je belangstelling naar uit gaat. Liang Toko is één van de achttien grotten. Negen grotten zijn gemakkelijk toegankelijk en dat is genoeg voor een hele dag. Alleen archeologen met professionele nieuwsgierigheid zullen ze allemaal willen bezoeken. Liang Toko, de belangrijkste van de achttien grotten, heeft de meeste en beste schilderingen. Het is een reusachtig in kamers opgedeeld gewelf van zo’n vijftien tot twintig meter diep, gevuld met afgeronde stalactieten en stalagmieten en bedekt met groen (dat vlekken achterlaat op kleding). De prehistorische schilderingen op één van de muren is bedekt met paardachtige wezens waarvan de grootste twee berijders heeft. De andere schilderingen met zonnen en insectachtige wezens strijden om de witte ruimte. Een magische plek.

Neem weer de snelboot uit Raha naar Bau-Bau op het eiland Buton. Een ware belevenis om met hoge snelheid door de Straat van Buton te varen. Aan weerszijden passeer je de ongerepte natuur van de eilanden. In Bau-Bau kun je wel een gids vinden voor een bezoek aan het National Park om in het binnenland van Buton te genieten van de fauna en flora en de vele watervallen in een overweldigend mooie natuur.

Bezoek het voormalig fort en het paleis van de heersers van Buton. De muren van het fort strekken zich bijna drie kilometer uit rond de top van de heuvel. Roestige kanonnen, vele met het blazoen van de VOC, liggen langs de muren naar zee gericht. Binnen de kraton bevindt zich een in traditionele stijl opgetrokken gebouw, het paleis. Dit paleis staat vol met memorabilia. Vooral het eens in Buton gangbare van stof geweven geld, de voorloper van het moderne bankbiljet, is interessant.

Dan als afsluiter van deze trip het Nirwana strand, zo’n tien kilometer buiten Bau-Bau. Wuivende palmen, een zilverwit strand en een blauwe zee geven de welverdiende rust om de accu weer even op te laden.

Met de snelboot vanuit Bau-Bau naar Kendari om met het vliegtuig via Makassar weer de draad op te pakken van de reis door Indonesië.

Zoals al eerder aangegeven heb ik een impressie van deze reis gemaakt in een fotoalbum. Deze is te zien onder de rubriek ‘Vakantiefoto’s’ onder de naam ‘Zuidoost-Sulawesi’.

Groeten, Hans Hanekamp.