Zorgtoeslag

Nou ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Zit nl zo, ik kom net terug van een jaar werken buitenland.(iets langer)
Omdat ik voor langer als een jaar ben weggegaan had ik mijn zorgverzekering stopgezet en een reisverzekering afgesloten bij JOHO
(Special Isis)
Maar ik heb me nooit uitgeschreven bij de gemeente (woon wel nog gewoon thuis)
Maar nu kwam ik er dus achter dat ik nog steeds zorgtoeslag kreeg (dacht dat 't samenhing met je zorgverzekering dus dat 't automatisch stopgezet zou worden)

Kreeg ik dus zorgtoeslag omdat ik wel een NL’se (reis)verzekering had, of ben ik binnenkort de pineut en moet ik alles terugbetalen?? :frowning:

(zal me niet weer gebeuren, want vertrek als alles goed ga over 2 maanden weer, dan is 't dus 't beste om me gewoon uit te laten schrijven neem ik aan?)

Groetjes Nathalie

Ik ben geen expert, maar ik denk dat je even contact moet opnemen met de belastingdienst. De zorgtoeslag is alleen voor de gewone basisverzekering (volgens mij), niet voor een “particuliere” reisverzekering.

Als je het terug moet betalen, dan kunnen ze altijd wel een regeling treffen dat je dat in termijnen doet o.i.d.

Uitschrijven is idd een goed idee bij lang verblijf in het buitenland. Heb ik ook gedaan toen ik in het buiteland ‘woonde’.

Hallo,

Wat ik wel raar is vind is dat je geen basisverzekering hebt terwijl je bent ingeschreven in de GBA. Wij hebben ons trouwens uit moeten schrijven anders konden we de basisverzekering helemaal niet stoppen.
Wij hebben ook geen zorgtoeslag omdat we daar dus geen recht op hebben omdat we geen basisverzekering hebben. Je bent bekend dat als je 9 maanden niet in Nederland woont je niet ingeschreven mag zijn in het GBA. Ze kunnen dat ook onderzoeken en als je dus opgeroepen word door de gemeente dan moet je binnen 1 week langskomen. Dit betekent dan dat je terug moet komen uit het land waar je dan verblijft.

gr van Moira

nog een aanvulling je hebt geen recht op zorgtoeslag en moet dus terugbetalen. Mijn man zij nog dan zou je ook huurtoeslag kunnen krijgen omdat je ergens in het buiteland wat huurt of kindertoeslag omdat je daar ook kinderen krijgt.

Je moet uitkijken want het kan gezien worden als fraude bij de belastingdienst dus ik zou als ik jou was wel open kaart spelen.

gr van Moira

Hmmm,…das niet zo mooi, maar waarom heeft de zorgverzekering dan nooit wat gezegd toen ik 't opzegde? dat vind ik dan weer zo raar.
Maar wat ik niet snap, hoezo huurtoeslag?? Daar volg ik je even niet, ja heb weliswaar huur betaald in Canada, maar in NL woonde ik nog gewoon thuis dus heb ik nooit huur betaald.

En ben nu dus weer in NL dus de GBA kan oproepen wat die wil, volgende keer dat ik ga, schrijf ik me uit,…dus dan zit ik toch goed of niet?
(pfff word zo doodmoe van al die regeltjes)

Groetjes Nathalie

Dat van huurtoeslag was een grapje zo van daar heb je ook geen recht op omdat je er geen gebruik van maakt en dus ook niet van zorgtoeslag omdat je in Nederland geen gebruik maakt van de sociale voorzieningen.

In Nederland zal je bijna nooit iets vertelt worden dat moet je zelf uitzoeken zo is Nederland.

Hoe krijg je het trouwens voor elkaar om ingechreven te blijven in het GBA en dan toch je verzekering op te zeggen. Wij moesten bij de verzekering in 2007 een bewijs van uitschrijving laten zien anders konden we hoog op laag springen maar onze verzekering niet opzeggen.

Ja wij worden doodmoe van de regels in Nederland wij hebben er nog elke dag mee te maken helaas. Verstandig dat je voor goed vertrekt naar Canada hahhahaha.

gr van Moira

Ja dat vraag ik me dus ook af, mijn vader had voor mij gebeld, en heb 't hem net gevraagd, ze hebben er nooit naar gevraagd. Dus dan kan de schuld toch niet helemaal bij mij liggen of wel?
(kan ik me misschien van de domme houden over de gemeente,zo van dat ik niet wist dat ik me moest uitschrijven omdat ik nog thuiswoon…??)
Maar ja als ik moet betalen,…tja so be it, heb 't geld toch nooit gebruikt daarvan, voor 't geval je weet maar nooit.

Zoals ze zeggen in Nederland iedereen dient de wet te kennen. Wij hebben al informatie toen der tijd via internet opgezocht en alles goed voorbereid toen we op wereldreis gingen.
Maar het verschil tussen wel of niet thuiswonen maakt niks uit. Eigenlijk woonde wij ook 3 maanden thuis in dit geval bij de ouders van mijn man. Ook zo ingeschreven in het GBA.

Maar hoe kan het nou dat de ziektekostenverzekering wel je verzekering heeft gestopt. Aangezien ons dat niet lukte.

gr van Moira

Dàt snap ik ook niet, mijn vader had gebeld, uitgelegd, en 't was okay, verzekering was stopgezet. Daarom had ik ook niet aan die zorgtoeslag gedacht, dacht dat 't samenhing met je verzekering.
Maar moet vandaag toch bellen om me weer opnieuw te verzekeren, dus ben benieuwd of ze er iets van zullen zeggen.
Maar bedankt voor alle informatie :slight_smile:

Groetjes Nathalie

Ja en zodra je je weer verzekerd heb heb je ook weer recht op zorgtoeslag lijkt mij.
Graag gedaan Nederland is soms erg vermoeiend met als die regels.

gr van Moira