Zonsondergang Bromo

Goedenavond,

Ik heb veel twijfel over alles rondom de Mount Bromo.
De Bromo wil ik graag van de zomer gaan bezoeken, samen met mijn vriend.
Nu wilde ik eerst vanuit Malang deze tocht doen (op de dag) omdat dit een mooie rit is. Maar het is makkelijk om vanuit Surabaya door te reizen via Probolinggo.
Hoe mijn reisschema eruit ziet voor die dag:
07.25 Trein Yogyakarta - Surabaya
12.05 Aankomt Surabaya treinstation
Via een kennis kan ik een “bekende” taxi regelen die mij naar Probolinggo brengt.

Mijn eerste vraag is dus: Hoelaat zal je ongeveer aankomen in Probolinggo of Cemoro Lawang?
Rond deze plek wil ik namelijk een hotel boeken om 1 nacht te overnachten.

Waarom ik deze vraag stel, is omdat ik in plaats van de zonsopkomst, de zonsondergang wilt zien.
Het is toeristisch, en dat is logisch want het schijnt een hartstikke mooie plek te zijn, maar van massatoerisme houden wij niet zo.

Na de zonsondergang bij de Bromo (die ik denk ik het beste vanuit Mount Penjaken kan bekijken) zullen we dus een nachtje slapen in de buurt van de Bromo.
De volgende dag zullen we “uitslapen” en wil ik het maanlandschap gaan bekijken rondom de Bromo en naar de krater wand lopen.

Mijn volgende vraag is dus: Nadat de zonsopkomst is geweest, gaat iedereen naar de kraterwand. Wanneer is het wat rustiger rond de Bromo?
En hoeveel tijd besteed je ongeveer naar het bezoeken van de Kraterwand? Ik ben niet zo’n wandelaar. Dus de stukken die je met een jeep of paard kan doen, zal ik dan ook wel doen.

Op internet kan ik niet heel veel vinden naar het bezoeken van de kraterwand en of je dan ook over het maanlandschap loopt, of dat dit weer iets anders is?

Alvast bedankt

Ik heb vorig jaar de Bromo beklommen. En de zonsondergang én zonsopkomst bekeken. En ik moet zeggen: Ik vond het beiden prachtig, maar de opkomst vond ik toch een stuk magischer. Het vroege opstaan en de drukte meer dan waard. Maar wij boften toen echt met het mooie weer, want een kennis van mij was er een paar weken later en haar uitzicht was iets minder mooi. Ik heb haar foto’s gezien en het verschil was duidelijk zichtbaar.
Na het bekijken van de zonsopkomst zijn we per jeep naar de krater gereden en van daar een stuk per paard gelopen richting de ‘trap’ naar de krater. Die trap is zeer vervallen en bovendien bezaaid met bergen as. De klim was dan ook best pittig (voor mij, althans). Bovendien vond ik de krater niet veel voorstellen. Hij is diep en grijs, maar ik vind er niets moois aan. Het is sowieso aan te raden om goede stevige schoenen te dragen.
Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt. Veel plezier en een goede reis!

Via Wereldwijzer app

De tocht van Surabaya naar Probolinggo zou 2 uur moeten duren. Ik deed er in 2011 ruim 4 uur over. Dat was met de bus.

Met een auto vanaf het vliegveld zul je misschien (iets) sneller geweest zijn, maar wat ik me met name herinner van die rit zijn ellenlange verkeersopstoppingen. (Als vaker in Indonesië). Ik weet niet hoe lang het rijden is naar het punt waar de zon ondergaat, maar je zult daar voor zessen moeten zijn.

Je kan natuurlijk afhankelijk van hoe laat je in Probolinggo aankomt gewoon daar ter plekke beslissen of je de zonsopkomst of zonsondergang gaat bekijken. Het kan beide, en je kan het daar binnen 5 minuten regelen. Nu weet je niet hoe het loopt…

Thanks voor de info. Dan houd ik zeker rekening met 4 uur reizen. Ik wil ook niet teveel uit plannen, want dat heeft inderdaad weinig zin op Java… Maar vanuit Yogyakarta pakken wij in plaats van de nachttrein de trein om 07,30 naar Surabaya omdat het uitzicht erg mooi blijkt te zijn. Vandaar dat ik wilde weten of ik dan optijd voor de zonsondergang zal zijn. Maar dat moet wel lukken, zo niet pech. Heb ik wel een mooie trein reis achter de rug :wink: