Hallo!
Ik ga aankomende zomer met mijn vriend naar Java. Nu hebben wij besloten om ook naar de Bromo te gaan.
Wij zullen rond half 1 vertrekken uit Surabaya met een taxi om naar de Bromo / Cemoro Lawang te reizen. Wij hebben besloten om in plaats van de zonsOPGANG de zonsONDERGANG te bekijken. Omdat ik persoonlijk niet hou van de drukte. Dit doen wij wel op het plateau waar in de vroege ochtend de zonsopgang bekeken word. Nu is mijn vraag; hoe laat de zonsopgang is, wanneer iedereen naar de Bromo krater gaat en hoelaat iedereen een beetje terug gaat naar hotel om weer te vertrekken?
Ik wil namelijk in die tijd de kraterrand van de Bromo bezoeken en niet in alle drukte.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen!
Indonesie ligt vrijwel op de evenaar dus dit betekent dat de zon om 6 uur 's morgens op is en om 6 uur 's avonds weer onder is. Hou er rekening meer dat het echt snel donker / licht wordt. 's Avonds is het net alsof iemand het licht uit doet dus binnen een half uur is het van felle zon ineens donker. Ongeveer tegen 17:15 uur begint de zonsondergang en om 18:00 uur is de zon onder (en dus donker).
Ik heb in een van de lodges naast de krater 2 nachtjes geslapen. Overdag moederziel alleen door de Bromo gewandeld, was echt geweldig. Zonsopkomst met 50 andere Nederlanders vond ik daarna een stuk minder interessant. Goed plan dus van je!
Bedankt voor de reacties. Wat ik graag wil weten hoelaat de meeste massale toeristen vertrekken bij de bromo…
Via Wereldwijzer app
De meeste mensen zullen tussen 9 en 11 uur vertrekken vermoed ik. Ik kijk in Indonesie echter niet vaak op mijn horloge, dus ik heb niet echt in de gaten gehouden wanneer het rustiger wordt. Indonesie laat zich niet op de minuut plannen, laat dat los of je gaat een rotreis krijgen!
Is de zonsondergang even mooi als de zonsopgang? Want anders kan dit ook voor ons een interessante piste zijn ![]()
Iemand die beiden al heeft gedaan en die zijn/haar ervaring wil delen?
Als je de zonsopkomst bekijkt, dan zie je het licht van de opkomen zon langzaam op de Bromo schijnen en krijgen de (rook)wolken erboven sprookjesachtige kleuren. Bekijk je de zonsondergang, dan komt de zon vanaf de andere kant (duh) en mis je het mooie licht op de Bromo.
Uiteraard zijn er wel andere bergen/vulkanen die dan mooi belicht zijn.
Het is dus maar wat je wilt… (Ik heb de zonsondergang nooit gezien bij de Bromo.)
Thx Jenny, dan toch maar de zonsopgang :zon02:
Ik wil me ook niet vasthouden aan tijden. Maar vanuit de bromo zal ik door reizen naar banyuwangi en wil wel acceptabele tijd daar zijn niet als het al bedtijd is voor de javaanse mensen… Vandaar mijn vraag
Via Wereldwijzer app