Zonder visum naar Japan voor stage

Hallo allemaal,

Ik hoop volgende maand naar Tokyo te kunnen gaan voor een half jaar stage. Het enige wat mij nog tegen houd op dit moment is de visumprocedure. Aangezien mijn stage per 1 maart begint is het nog afvragen of het wel zou lukken om de Certificate of Eligibility op tijd aan te kunnen vragen om vervolgens een Cultural Visa te krijgen bij de Japanse Ambassade en in Februari nog te vertrekken.

Tot zover ik weet kan het waarschijnlijk 2 tot 3 maanden duren als ik zelf een Certificate of Eligibility probeer aan te vragen in Nederland. Maar mijn stagebedrijf is inmiddels akkoord gegaan om in Japan de Certificate of Eligibility op mijn naam aan te vragen als ik hen een pakketje met een aantal documenten toe stuur (stage contract/stage contract van mijn opleiding/kopie van paspoort/2 pas foto’s/cijferlijst/verklaring van school/etc.)

Nu heb ik volgens het bedrijf 2 opties:

1. Ik stuur het pakketje voor de application of COE naar het bedrijf toe, zij gaan de COE voor mij aanvragen, en ik wacht netjes af totdat het geregeld is en eventueel ook totdat het weer terug naar mij in Nederland gestuurd wordt, en ga vervolgens met de COE een afspraak maken bij de Japanse ambassade in NL om een Cultural Visa aan te vragen, en ga dan pas mijn ticket boeken.

2. Ik stuur het pakketje voor de application of COE naar het bedrijf toe, zij gaan de COE voor mij aanvragen, en ik boek alvast een ticket naar Japan en vlieg er direct heen nadat ik weet dat de aanmelding voor COE aan het verwerken is. Vervolgens haal ik de COE zelf in Japan op zodra deze klaar is en probeer een Cultural Visa te krijgen NADAT ik al in Japan ben aangekomen als ‘toerist’ (aangezien ik met een Nederlands paspoort 90 dagen vrij naar Japan kan).

Zelf heb ik een mailtje gestuurd naar de Japanse Ambassade die mij het advies gaf om de COE + Cultural Visa te regelen in Nederland, en dán pas te vertrekken omdat dat andere officieel volgens de wet niet mag. (Ik weet niet of ik het nog wel red om mijn visum op tijd te krijgen via deze optie aangezien het heen en weer sturen van NL naar Japan en terug ook weken tijd kost). Volgens mijn stagebedrijf is optie 2 wel degelijk mogelijk en heeft een andere student (uit Denemarken) dit hiervoor ook gedaan zonder enige problemen.

Ik zat zelf te denken aan optie 2, maar wil natuurlijk voorkomen dat ik straks het land uitgestuurd wordt, dus ik ben op dit moment een beetje in de war met wat wel of niet mag. Volgens sommige websites lees ik dat je de visumprocedure echt in je eigen land moet regelen, en volgens andere sites lees ik weer dat je met een Certificate of Eligibility (zonder Cultural Visa) op zich ook al gewoon naar het land kunt gaan om het daar vervolgens verder te regelen.

Weet er iemand hier toevallig of het mogelijk/legaal is voor mij om gelijk naar Japan te vliegen met mijn Nederlandse paspoort zonder enige visum zodra ik weet dat de Certificate of Eligibility aanmelding verwerkt is in Japan, om vervolgens in Japan dat certificaat op te halen en een Cultural Visa aan te vragen voor mijn stage? En moet ik dan ook perse eerst het land uit voor een re-entry?