Visum voor Japan?

Hallo,

Ik ben ondertussen 3 keer in Japan geweest, spreek de Japanse taal een klein beetje en spreek vloeiend Engels, maar nu vraag ik me af hoe ik aan een visum kom om een jaar in Tokyo te wonen en werken.

Ik heb vandaag met de ambassade gebeld, maar die zeggen dat het vrijwel onmogelijk is, tenzij ik met een Japanner trouw, of ik vanaf thuis een baan kan vinden in Japan bij een bedrijf dat mijn Certificate of Eligibility wel willen regelen, maar veel Japanse scholen/bedrijven/etc willen juist dat ik al in Japan woon voordat ze me aannemen. Het enige wat de ambassade zegt is dat ik een half jaar kan gaan studeren in Japan (alsof het geld op m’n rug groeit…) en dat ik daarna een half jaar kan werken, of dat ik voor 3 maanden kan verblijven met een “soort-van-visum” zodat ik in die 3 maanden wel kan werken. However, als ik dat doe en ik vind daar een baan voor een jaar, moet ik er na die 3 maanden eerst uit, om vervolgens weer terug te vliegen naar Japan en dat zie ik ook niet zo zitten, en mijn dan-werkgever waarschijnlijk ook niet.

Ik wil gewoon dit jaar in September naar Tokyo en daar dan gewoon een heel jaar blijven zonder heen en weer te moeten reizen voor van alles en nog wat. Is er iemand die een omweg weet waar de ambassade niks van af weet?

Ik heb overigens al een volledige account op gaijinpot en ik weet ook al een aantal plaatsen waar ik zou kunnen verblijven dat jaar, dat is allemaal het probleem niet. Het enige probleem is dat visum wat ik dus niet krijg…

1 like

Vooropgesteld, ik heb hier zelf geen enkele ervaring mee, ik zou maar al te graag voor langere tijd in Japan verblijven maar heb ook geen flauw idee hoe (ik zie mezelf nog geen les geven…). Maar afgaand op reacties die ik op andere Japan-fora heb gezien moet je de eis dat je reeds in Japan moet wonen toch vaak met een korreltje zout nemen. Uiteraard hebben ze dat liever wel, maar het hangt er maar net af van het aantal kandidaten of ze daaraan vasthouden. Alleen zal Tokyo dan wel een lastig verhaal worden, juist daar zal aan kandidaten nog het minst gebrek zijn.

Ik zie trouwens dat Nederlanders toch ook deel kunnen nemen aan het JET Programma, wellicht kan je daar iets mee? Al kan je Tokyo dan waarschijnlijk wel vergeten, dan moet je maar afwachten waar in Japan je ergens terecht komt. Maar wellicht dat dat wel een manier is om binnen te komen, en van daaruit verder te kijken?

Yo peeps,

Ik ben zelf ook van plan in 2015 te emigeren naar Japan. En ik ben de laatste tijd druk bezig geweest zoveel mogelijk informatie in te winnen. Volgens mij zijn er voor Nederlanders 3 manieren om in Japan te komen.

Je kan deelnemen aan het JET -programma, maar dan kom je niet in Tokio zoals al eerder opgemerkt. Maar je bent wel binnen in Japan.

Daarnaast kan je proberen een baan te vinden via het internet Je kan via Gaijnpot soliciteren , maar je kan ook rechtsstreeks bij de grote teachingschools soliciteren. Ik weet alleen niet wat de kansen zijn voor een non-native english spreker. De sites zijn vooral opgesteld voor Amerikanen etc en ja op één of andere manier moet je opvallen in de grote groep native-speakers.

De laatste mogelijkheid is om gewoon naar Japan te gaan en daar een baan te zoeken. Dan heb je max 3 maanden om een baan te vinden, maar omdat het omzetten van je visum een maand kan duren wordt aangeraden om niet langer dan 2 maanden te blijven, omdat je anders in problemen kan komen met je visum-aanvraag. Eventuel kan je binnen die 3 maanden naar Korea gaan voor een korte tijd en dan weer terug naar Japan, dan heb je inprincipe 6 maanden om een baan te vinden.

Dit zijn volgens mij de enigste drie legale manieren om in Japan een leven op te bouwen, maar ik ben zelf ook geen ervaringdeskundige.

Het zou heel tof zijn als er een ervaringsdeskundige op deze post reageert. En sowieso zou ik het op prijs stellen, om te horen als jullie nieuwe of andere informatie over het visum vinden. De meeste informatie op het internet is toch gericht op Amerikanen enzovoorts.

Good luck

Dit zijn een paar links van de grote teachingschools in japan

en fernandez is het gelukt om in japan te wonen???

Ik ben er momenteel nog mee bezig, maar probeer het nu via een andere weg.

Ben bezig een studentenvisum aan te vragen voor een Japanese language school in Tokio. Dan kan je tot maxixmaal 2 jaar een studentenvisa krijgen en daarnaast mag je dan voor max. 28 uur per week nog een bijbaantje hebben. Als het goed is zal ik mijn visum binnekort krijgen en dan vanaf a.s. juli verhuizen naar tokio. Eerst voor zes maanden en dan hopelijk een vaste baan vinden of eventuel de studie verlengen met zes maanden.

Voor de geïnteresseerde raad ik aan de site van GO GO Nihon te checken. Zij helpen , gratis, bij het vinden van een goede school en het hele proces rond de visum aanvraag. Het is gratis, omdat zij, denk ik, via de scholen een commise vangen.

Maar ja tot nu toe hebben ze mij goed geholpen en ik heb ook van andere gebruikers, die al in japan zijn, goede verhalen gehoord.

Hier een link : Live and Study in Japan - Go! Go! Nihon

Ganbatte voor een ieder die ook naar Japan of waar dan ook wil gaan!!

woow super man , ik wens je alvast veel succes! ik wil ook heel graag in japan wonen pff , en hoe ga je dat doen qua accomodatie? waar ga je wonen?