mijn vrouw en ik willen (zullen) emigreren. wij blijven niet in dit peperdure apenland.
we twijfelen tussen het warmere zuiden of het binnenland (Hongarije, Kroatië, …).
Om medische redenen willen we liever niet permanent naar Afrika.
hoe zit het met ons pensioen en de belastingen in het buitenland?
Wat is het verschil als je eigendom hebt in België of niet?
groetjes,
lanner
Beste Lanner,
Hongarije heeft een (mild) landklimaat, heerlijk warme zomers, warm en zonnig voor- en najaar en stevige winters.
Het klimaat was een belangrijke reden voor mij om hier te gaan wonen, het is zo veel beter dan in Nederland.
Wat het pensioen betreft heb ik begrepen dat Nederlanders het hier bruto-netto uitbetaald krijgen, dus een flink belastingvoordeel, geen idee hoet het zit met Belgie. Navragen bij de pensioen betaler…
Een groot voordeel van Hongarije is dat onroerend goed en grond bespottelijk goedkoop is. Belasting betaal je alleen bij aanschaf van het pand, daarna geen onroerend goed belasting meer.
Succes!
groet,
Sandra
Ik zou hieraan willen toevoegen dat Hongarije echt wel een opkomen land is maar er zijn adders on het gras.
De grootste adder is het feit dat je in een land terechtkomt met een behoorlijk moeilijke taal om te leren.
Doordat de taal zo moelijk is het moeilijker om sociaal contact op te bouwen met de omgeving.
Ook vraag ik me af willen jullie definitief emigreren? Ik zou zoiezo ook es proberen in de winter naar Hongarije te gaan.
Als jullie kiezen voor Hongarije kies dan voor het zuiden van Hongarije (tolna, baranya of somogy) of voor de regio Budapest.
Hier wonen een hele hoop Nederlandstaligen zowel belgen als Nederlanders.
Ik zou ook hier hongarije - hongarije.startpagina.nl heel even een verzoek aanmaken. Deze pagina wordt veel meer bezocht door hongarije liefhebbers dan eender welke pagina. Hier vinden jullie ongetwijfeld ook belgen die jullie antwoorden kunnen bezorgen.
Indien jullie een oud huis gaan aankopen (waarschijnlijk omdat die goedkoper zijn) hou er dan rekening mee dat verbouwen in hongarije niet hetzeflde is als verbouwen in Belgie of NL. Je moet voortdurend in de omgeving zijn van de bouwwerken en je moet echt alles goed controleren. Op dit vlak hebben de bouwheren in Hongarije een mentaliteit die dicht bij de spaanse mentaliteit ligt: morgen manana volgende week