emigratie hongarije

:vissen:
hallo,wie kan mij helpen ivm emigreren naar Hongarije vanuit belgie waar beginnen we mee,hoe zit het met pensioen enzo,gezondheidszorg,wij zijn
53j en 50j.oud.we zijn ook niet van plan om ginder nog te werken .wie heeft hier ervaring mee,mijn man spreekt een beetje hongaars.grtjs catherine

Beste Catherine,
Je kunt beginnen met het bedenken in welk deel je wilt wonen en een makelaar in de arm nemen. De meningen zijn daarover verschillend, want je kunt natuurlijk ook alles zelf regelen, maar gezien je vraag heb je hulp nodig en die kun je dan krijgen door het inschakelen van een makelaar in elk geval van een plek om te huren of kopen en dan ook om je bij te staan in andere zaken zoals je settelen.
Geen idee hoe je wilt leven aangezien je aangeeft niet te willen werken, als jullie genoeg geld hebben om van te leven is dat natuurlijk het lekkerste. Gezien jullie leeftijd lijkt met een pensioen nog niet in de buurt??? Nederlands pensioen (behalve van ADP) wordt bruto uitbetaald en in Hongarije hoef je geen belasting te betalen van je pensioen, dus krijg je bruto uitbetaald, ik weet niet hoe dat voor Belgie is.
Wel handig dat je man al wat Hongaars spreekt, is wel zinnig om dat te gaan leren. Veel Hongaren spreken geen andere taal of durven dit niet, omdat hun ouders dat niet doen. Er zijn dorpen waar wel Duits gesproken worden, waar veel “Swaben” wonen.
Succes! Sandra

hey Catherine,

Eens je licht op steken in de Belgische ambassade is een goede start. Werken in Hongarije als vakman zou ik niet doen, want daar zijn de lonen te laag voor.
Wij gaan een soort van mini camping voor cowboys uitbaten voor onze hobby, zo zijn we wat uit de kosten en roesten we niet vast.
Mijn vrouw heeft reeds haar pensioen en ik heb het volgend jaar, dus wij zijn financieel verzekerd.
Voorlopig laten wij ziekenfonds en dergelijke nog in België en blijf ik nog in België ingeschreven.
Mijn vrouw zet haar adres in Hongarije, dus zij zal haar pensioen bruto ontvangen.
Aangezien dat Hongarije bij Europa hoort genieten we nog van dit geheel.
Momenteel is Hongarije nog een land met mogelijkheden en een grote toekomst, hoelang het nog zal duren… maar ondertussen genieten we er toch maar van he…

grts, ivan & jeannette