kosten en baten bij emigreren naar hongarije

Wat kost grosso modo de emigratie vanuit belgie naar hongarije (woning reeds aangekocht)?
Gebeurt er een verrekening van belastingen op mijn pensioen? (orde van grootte?)
Andere belastingen geldig in hongarije?
Levenduurte per maand? (royaal leven zonder vermakelijkheden)…
Andere tips zijn altijd welkom
Reiskosten van belgie naar tiszameer? (mercedes a170 benzine)

Hallo,
Wat de grosso modo kosten zijn weet ik niet. Wat ik wel zeker weet is dat als je je inschrijft in Hongarije je een behoorlijk belastingsvoordeel hebt maar of dit eeuwig blijft duren weet ik niet. Het opgevangen dat dit maar een paar jaar voordelig is,
In Hongarije kom je met 500 euro per maand ruim mee weg hangt er natuurlijk ook van af wat je precies gaat doen…
Groeten

Dank voor de reactie
Kan ik mij inschrijven in hongarije en tevens mijn belgische nationaliteit bewaren?
Kan u ongeveer inschatten wat het belastingsvoordeel zou zijn (netto 1700 euro/maand)

Hallo,
Hongarije is zeker een goedkoop land om in te leven, veel is goedkoper dan in Nederland, voor Belgie kan ik niet spreken. De aanschaf van een huis is de eerste grote post die hier belachelijk goedkoop is. Dan je belastingen, als je een huis hebt gekocht krijg je één keer een belasting aanslag voor dat huis, niet zoals in NL elk jaar. Zo ook de wegenbelasting, die is hier veel goedkoper dan in NL, en je verzekeringen, ook je ziektekostenverzekering.
De supermarkt zal ongeveer gelijk zijn, maar uit eten is ook weer erg goedkoop.
Elektra is niet goedkoop en water ook niet, maar veel dorpshuizen hebben een waterput met goed water.

Als Nederlander is je uitkering hier netto/bruto, dus je krijgt het volledige bruto bedrag in handen, geen idee of dat ook Belgen geldt. Misschien dat de Belgische ambassade in Budapest dat weet.

Nou Matlock, ik red het niet voor 500 euro per maand, wij zijn met 2 mensen, 2 honden en 2 katten en hebben een comfortabel leven, genoeg in het glas op het bord en in de benzinetank, ik denk dat we ongeveer 1500 per maand uitgeven. Gaan weinig naar NL of elders en kopen weinig nieuwe kleding ed.
Maar wat je schrijft klopt helemaal het ligt er aan wat je wilt en belangrijk vindt, Hongaren verdienen gemiddeld 400 euro per maand, dus die zullen het met minder moeten doen en hun uitkering is over het algemeen 100 euro per maand, maar daar zie je dan 's avonds ook enkel één lampje branden.

Je krijgt makkelijk een verblijfsvergunning, gewoon met behoud van je eigen paspoort.

Hongarije is een heerlijk land om te wonen en leven!

succes,
Sandra

Moet ik mij laten uitschrijven in mijn gemeente ? Eens in hongarije moet ik daar dan mij laten inschrijven. Zelfde probleem met rijbewijs? Dank

Hallo,
Voor de wet mag je niet in 2 landen als ingezetene ingeschreven staan, dus moet je je uit laten schrijven bij het ene land als je je bij het andere land inschrijft. Als je een verblijfsvergunning hebt gekregen bij de immigratiedienst in Hongarije, ga je daarmee naar het gemeentehuis van de plaats waar je woont en krijg je een adreskaart.
Ik heb mijn Nederlandse rijbewijs gehouden totdat die verlengd moest worden, toen heb ik het bij het regionale gemeentehuis verlengd en kreeg ik een Hongaarse.
Het is hier heel bureaucratisch, soms is dat lastig en duren dingen langer vanwege de verschillende afdelingen die iets langs moet, handtekeningen en stempels zijn ze gek op, aan de andere kant hebben ze veel ervaring met het papierwerk en een verblijfsvergunning en adreskaart aanvragen ging heel makkelijk en simpel zo ook het rijbewijs. In Nederland heb je vaak lange wachttijden met dit soort dingen, hier niet.

groet,
Sandra

Als gewezen ambtenaar is de storting van het pensioen wel ingewikkeld (maandelijks teken van leven geven door papier ingevuld en ondertekend door hongaarse ambtenaar te sturen naar de pensioendienst. Belastingsafhouding blijft in belgie aangerekend. Daarenboven zijn er nog wat regelingen voor de begrafenisvergoeding, mutualiteit, … dus heel wat rompslomp die de emigratie niet aanmoedigen.
Kan ik het daar redden zonder de kennis van de hongaarse taal? Dank

Hallo,

Toen wij hier kwamen spraken we ook geen Hongaars. Nu na 6 jaar kunnen we ons duidelijk maken in winkels en restaurants en bij verbouwingen ed. Hier in ons dorp spreekt vrijwel niemand iets anders dan Hongaars, dus je zult wel moeten. Er zijn plaatsen waar Duits wordt gesproken (Swaben) en in de grote plaatsen wordt ook wel Engels gesproken.
We hebben ons altijd gered, dat ligt ook aan jezelf, maar het is wel handig om de taal te leren.

Dat van het pensioen zou ik toch nog maar eens navragen. Belgische vrienden van ons hebben hun moeder bij zich wonen, mijn vriendin is één keer met haar moeder naar de burgemeester in het dorp gegaan om te tonen dat ze nog leeft, hij tekent een briefje en dat was genoeg. Ik geloof dat ze het elk jaar moet doen of zelfs minder vaak, maar één keer per maand zeker niet. Zou haar moeder niet meer in staat zijn naar de burgemeester te gaan, dan komt de huisarts en tekent het briefje. Dus dat valt allemaal best mee… Check het nog maar eens verder.

groet,
Sandra

Als gepensioneerde ambtenaar dient men als belg 2x per jaar met speciaal dokument teken van leven te geven. Vanaf men de hongaarse nationaliteit heeft maandelijks. De dubbele nationaliteit kan men niet lang behouden

Er is een groot verschil of het een werkpensioen is of van de staat. Om alles te achterhalen dient men onze bedenkelijke administratie te raadplegen (wel de goede partijkaart maar daarom nog niet altijd de juiste kennis)

Ook voor nederlanders die in staatsdienst gewerkt hebben en daar hun pensioen opgebouwd hebben geldt dezelfde regeling dus ook geen belastingsvoordeel want de belasting wordt rechtstreeks in nederland afgehouden

Hallo,

Er zijn hier verschillende Nederlanders die ik ken die wel hun pensioen netto uitbetaald krijgen.
Bovendien schrijf je over Hongaarse nationaliteit, als je hier komt wonen en je inschrijft als ingezetene van Hongarije behoud je je eigen nationaliteit. Een Hongaarse nationaliteit krijg je niet zomaar zeker als je geen Hongaars spreekt en waarom zou je ook de Hongaarse nationaliteit willen.
groet,
Sandra

Pensioenregeling ambtenaren:
Kan ik mijn pensioen laten storten op een Hongaarse rekening en heb ik dan wel het belastingsvoordeel? Het pensioen zou dan integraal op mijn rekening gestort worden zonder belastingsaftrok; Kan dat?

Hallo aazzeerr,

Misschien kun je hier eens gaan pieken? hongarije - hongarije.startpagina.nl

Er zitten echt zoveel mensen op die in Hongarije zitten. Daar vind je heel snel de juiste informatie.
Groeten