Emigreren naar Hongarije

Hallo allemaal,

Wij zijn Hennie en Herman 52 en 50 jaar oud en komen uit Oss in Noord Brabant
Wij hebben 2 hondjes en helaas geen kinderen,
we zouden graag binnen nu en ongeveer 2 jaar willen emigreren naar hongarije,de bedoeling is dan we een huis/boerderij willen kopen met wat grond en evt een mogelijkheid om iets op te zetten bv verhuur van blokhutten oid.
Wij bezitten nu een koophuis waar een leuke overwaarde op zit (tussen de 40 en 60 duizend euro)
Dit geld is dan bedoeld om iets te kopen en een tijdje vooruit te kunnen.
Mijn man is een bouwvakker ,heeft nu al zo,n 15 jaar een eigen bedrijfje ,maar hij is van alle markten thuis en kan alles zelf,dus als we zouden moeten verbouwen is dit geen probleem,wat wel een probleem is,is natuurlijk de taal want wij spreken beiden geen hongaars,wel duits en engels.
Ik zelf zit al zo,n 15 jaar 80/100 procent in de WAO en heb daarmee een inkomen van net geen 1000 euro in de maand.
Wij houden erg van rust en zijn niet op zoek naar luxe en willen zover mogelijk zelf voorzienend zijn in hongarije.
We zouden graag in de richting van het Balatonmeer gaan,niet te dichtbij maar wel dat het goed te doen is om daar met de auto naar toe te gaan.
Dus welke plaats het dan zou moeten worden moeten we ook uitzoeken.
Misschien heeft iemand een tip?
We zouden graag in een plaats willen wonen waar meerdere nederlanders of belgen zitten
Ik denk dan we het liefst beginnen met iets te huren (misschien dat er nederlanders zijn die iets eenvoudigs op hun terrein te huur hebben voor langere tijd )) en dat we dan via andere nederlanders evt geholpen kunnen worden met het hele proces.
Zo zouden we het liefste doen.
Ik heb om te beginnen al een paar vragen?

  • hoe zit het met mijn WAO,kan ik die meenemen?
  • kun je je honden zomaar meenemen?
  • Hoe zit het daar met je medicijnen,ik ben hartpatient en chronisch pijnpatient dus ik slik nogal wat medicijnen waaronder morfine,
  • Is het verstandig om eerst een tijd te verblijven en dan pas na aankoop woning officeel inwoner van hongarije te worden,hoe gaat dit in zijn werk
  • Moet je een visum aanvragen?
  • Kun je zomaar daar gaan wonen de eerste tijd zonder je uit te schrijven uit nederland?

Ik hoop hier wat antwoorden te krijgen en ga om te beginnen eens wat te lezen op het forum
Groetjes Hennie

Beste Hennie, wij zijn jullie voorgegaan, alleen zonder WAO, gelukkig waren (en zijn) wij nog gezond. We hebben dus geen uitkering en hebben ons huis gekocht, een tweede huis en die beiden opgeknapt (ook veel zelf gedaan).
Een gedeelte van ons eigen huis en het andere huis verhuren we en inmiddels hebben we ook 3 andere huizen in de verhuur en beheer van andere eigenaren.
We kunnen van de opbrengst goed leven.
Het is veel werk, maar wel heel leuk en je hebt alles zelf in de hand, je bent eigen baas en bepaalt zelf precies hoe je het wilt.
Het is best verstandig om eerst iets te huren en dan op je gemak te zoeken naar je eigen plek, aan de andere kant is elke maand huur “weggegooid geld” terwijl als je in je eigendom leeft is alles wat je investeert van jezelf en hoef je geen huur te betalen.
Wij hebben meteen gekocht (na 3x een bezoek aan Hongarije met verschillende makelaars) en hebben daar nooit spijt van gehad.
Maar goed, eerst huren kan dus wel heel verstandig zijn.
Wat de taal betreft, die spraken wij niet, maar ik adviseer je wel om nu alvast op les te gaan, er zijn verschillende mogelijkheden om te leren, er zijn zelfstudie boeken te koop en er zijn instituten die les geven, in elk geval in Haarlem en soms in grote steden bij de open universiteit en dan nog verschillende Hongaren die in Nederland wonen. Dat moet je maar een googlen dan vind je vast wel wat adressen.
Ik woon 1,5 uur vanaf het Balatonmeer, wellicht dat je dichter bij het Balatonmeer meer met Duits of Engels terecht kunt, maar mijn ervaring is dat Hongaren weinig een andere taal spreken dan het Hongaars. Maar wij hebben ons wel gered hoor zonder de taal, het is maar hoe je ermee omgaat.
Er zijn huizen te koop van verschillende prijsklassen en ik denk wel dat hoe dichter bij het Balaton hoe duurder het is, houd daar rekening mee.

Hieronder zal ik je vragen plakken en beantwoorden:

  • hoe zit het met mijn WAO,kan ik die meenemen? Ja die kun je meenemen en een groot voordeel hier is dat je die bruto/netto krijgt uitgekeerd en in Hongarije hoef je geen belasting te betalen over je uitkering, maar ajb check dit bij je uitkeringsinstantie!
  • kun je je honden zomaar meenemen? Dat is geen probleem, ze moet goed zijn ingeent en een chip hebben met een internationaal boekje, voor “speciale honden” (pitbulls ed) moet je kijken voor onderweg, want daar heeft Duitsland weer regels voor.
  • Hoe zit het daar met je medicijnen,ik ben hartpatient en chronisch pijnpatient dus ik slik nogal wat medicijnen waaronder morfine, Met een verklaring van je arts moet dat geen probleem zijn hier, de gezondheidszorg is goed hier, je kunt je ziektekostenverzekering om laten zetten naar die in Hongarije, dat scheelt je ook een hoop premie, het kost hier ongeveer 30 euro per maand
  • Is het verstandig om eerst een tijd te verblijven en dan pas na aankoop woning officeel inwoner van hongarije te worden,hoe gaat dit in zijn werk. Dat heb ik hierboven eigenlijk al beschreven, kom eerst maar eens een paar keer kijken en zie wat je gevoel je ingeeft.
  • Moet je een visum aanvragen? Nee, Hongarije is EU. Je kunt hier vrij in- en uitreizen. Als je je definitief settelt hier, schrijf je je in bij de immigratiedienst en blijf je gewoon wel Nederlander, maar ben je ingezetene van Hongarije. Houd er wel rekening mee dat je zodra je je uitgeschreven hebt uit NL je geen AOW meer opbouwt, dat kost je ongeveer 2% per jaar aan uitkering later(maar ook die krijg je later bruto/netto uitgekeerd als je hier blijft wonen)

Succes ermee, wij hebben na 9 jaar nog nooit een moment spijt gehad!
groet, Sandra

1 like