Ik ben Jorien, ben 21 jaar en heb net m’n opleiding toerisme afgerond! Nu wil ik graag gaan werken in het buitenland. Zuid Amerika leek me wel mooi, want zo kan ik ook gelijk m’n spaans verbeteren!
Heeft iemand tips of coneecties laat het mij dan effe weten
Alvast bedankt
Jorien
Beste Jorien,
Woon en werk zelf in Guadalajara, Mexico. Werken in Mexico is denk ik niet erg makkelijk wanneer je geen spaans spreekt. Je moet dit niet onderschatten. Veel buitenlanders hier geven engelse les. Dit is nog wel aardig te doen aangezien het een pre is geen spaans te spreken in de klas.
Ken hier niet veel buitenlanders die ander werk doen dan les geven. De buitenlanders die ik ken en anderwerk hebben spreken goed spaans.
Wat misschien een optie voor jou is om een cursus te doen voor engels les geven. Er zijn bekende cursusen, TEFL of TESOL genaamd. Dit zijn cursusen waar je engels leert les geven. Ze zijn niet goedkoop. Weet dat een cursus hier voor in Guadalajara 1400 dollar bedraagt.
De cursus geeft ook een garantie voor werk na dat je de cursus gedaan heeft. Ik heb geen ervaring met het bedrijf dat dit doet maar er is een ander forum dat speciaal voor leraren is. Deze website is :
Hier zag ik een aantal mensen die ook deze cursus gaan doen.
Verder is er ook een website speciaal voor werken in het buitenland. Deze website is :
Verder voor spaanse les heb ik een school in Guadalajara. Je kan de info over mijn school vinden op mijn website. Webadres staat onder aan dit bericht.
Ook heb ik nog een een lijst van website die voor werk zoeken zijn. Meeste zijn voor les geven en de websites voor algemene banen zijn in het spaans. Als je geinteresseerd bent hoor ik het wel.
Wouter
Hoi Jorien,
Kijk eens op www.siw.nl - met name vrijwilligerswerk, ik weet niet of dat is wat je wil. Met achtergrond in ontwikkelingswerk, of ziekenzorg heb je meer kans op betaald werk. Maar met toerisme kom je denk ik toch op vrijw.werk, maar wellicht wel met kost en inwoning en een hele interessante kennismaking met land en cultuur.
Ik zou willen dat je in Bolivia een plekje vindt (of zoekt, op eigen initiatief kan je ter plekke ook best wel eens wat vinden), want Bolivia is het nog steeds het meest authentieke land van Zuid-Amerika, maar waar nog veel behoefte bestaat aan kennis en ervaring.
Ik woon zelf in Samaipata, niet zo ver van Santa Cruz, hoewel ik nu t/m half juni in NL ben. Ik zou graag met de gemeente samen willen werken door buitenlanders op toeristische projectjes te ‘zetten’. Misschien iets voor de nabije toekomst.
Heb je nog meer vragen, stel ze dan gerust.
Anne van Leeuwen