Zit er nog veel verschil in de kosten van levensonderhoud tussen de Nederlandse Antillen?

:dag::dag:
Hallo.
Mijn man en ik willen voor minimaal 6 maanden naar een van de eilanden van de Nederlandse Antillen.
Zijn een keer voor langere tijd naar Bonaire geweest.
Vonden het eiland en de sfeer daar geweldig.
Wel vonden wij de kosten voor de dagelijkse boodschappen erg hoog.
Is het op alle eilanden van de Carribean zo duur of zit er veel verschil tussen de verschillende eilanden.
Graag reakties.
We hebben dan ook een huis en een auto voor die periode nodig.
Vr.gr. Ineke Manning.

Hi,

Sorry voor de late reactie, ik heb jouw post op één of andere manier gemist.

Ik ken de kosten voor levensonderhoud op Bonaire niet.
Wel kan ik je een indicatie geven van sommige kosten hier op Sint Maarten in vergelijking met NL.

Een 1 kamer woning in een kleinschalig appartementen blok in redelijke buurt en met een redelijke afwerking rond $1000 p/m. 2 kamers vanaf $1200 p/m. Natuurlijk kan het goedkoper, maar what you pay is what you get. Duurder kan ook uiteraard als je op luxe bent gesteld.
Water is ongeveer $45 p/m en elektra iets meer dan $100. Gebruik je dagelijks airco dan gaat het hard omhoog. Gas uit flessen alleen om te koken, kan ik qua prijs niet goed vergelijken.
Internet ca $50 p/m, Kabel tv $45 p/m.
Benzine iets meer dan $1 per liter (is net verhoogd) en je maakt maar weinig km’s op dit kleine eiland. Franse kant is goedkoper.
Prijzen voor boodschappen liggen net boven het niveau van wat in NL gangbaar is. Koop je bij grote supermarkten alleen de huismerken dan is het ongeveer gelijk. Uitzondering betreft sigaretten en sterke drank. Deze zijn spotgoedkoop (taxfree).
Restaurants zijn naar mijn mening ook duurder dan in NL. Hangt ervan af wat en waar je eet uiteraard.
Apparaten ed zijn duur, ongeveer 1.5x de prijzen van in NL.
Auto’s zijn goedkoper (geen BPM :))
Zorgverzekering is exorbitant hoog buiten het “ziekenfonds” pakket.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Gr. Randy

Hallo Randy.
Bedankt voor je informatie.
Kan er zeker wat mee.
Vr.groetjes Ineke Manning.