Ik heb heel lang getwijfeld of ik dit zou doen. Maar ik denk dat het behoorlijk actueel is en de reizende mens behoorlijk kan beïnvloeden om te gaan te staan waar hij / zij dat wil. Ik werd getriggert door een stuk uit de hurriyetdailynews een Engelstalige Turkse krant. De schrijfster heeft een pittig stuk over de Arabische / Turkse man naar aanleiding van wat er in Keulen is gebeurt geschreven.
Een paar kanttekeningen van mij. Ze noemt hier incidenten uit eerdere jaren die we (Sideli en ik) niet bevestigd kunnen krijgen. Sideli leest goed Turks en heeft voor mij wat online kranten-archieven door gekeken en is alleen individuele incidenten tegen gekomen. Ik ben geen vrouw maar ik denk te weten dat vrouwen geweld zoals beschreven de afgelopen jaren alleen maar is afgenomen in Turkije. Kortom ik denk dat dit stuk niet de hele waarheid is.
Ik daag jullie uit, om hier een discussie over dit onderwerp op te zetten.
Zijn (westers uitziende) vrouwen veilig in Turkije?
Hier het door mij vertaalde stuk, geschreven door Belgin Akaltan in de hurriyetdailynews
*Hoe hebben ze op oudejaarsavond in hemelsnaam hun weg van het Taksim-plein van Istanbul naar Keulen, Duitsland kunnen vinden.
Ik heb het over de betreurenswaardige situatie van die primitieve idiote, de massa molesteerders … We hebben heel veel van deze primitievelingen hier, en nu, het lijkt erop dat we erin geslaagd zijn ze te exporteren naar bepaalde grote steden in Europa.
We hebben ons hele leven als moderne Turkse vrouwen dit erg beschamend fenomeen meegemaakt. Wij hebben ons leren verdedigen en mentale schilden tegen hen ontwikkeld.
Zij die onze ziel hebben beschadigd hebben ons persoonlijkheid bitter gemaakt en onze uitdrukking strak. Dit komt door dit zure kenmerk van onze samenleving.
Ik zie nu dat steden van Europa worden besmet door dezelfde ziekte … De onwetende Europese vrouwen, in dit geval, de arme vrouwen van Keulen, hebben een dosis gekregen van dit onaanvaardbaar, ondraaglijk, onmenselijk en afschuwelijk leven verziekende ziekte .
Wij, kwamen hen voor het eerst in **2006 als **massa tegen (individueel zagen we hen altijd al in alle hoeken en gaten van Istanbul) . Het was toen ook een Nieuwjaars avond net als in Keulen, ze vielen vrouwen aan die plezier hadden op het populaire plein van mijn geliefde stad, het Taksim-plein.
Het Taksim plein, de **massa pesterijen waren schandelijk, gruwelijk, oneervol, onverklaarbare … Het was een schokkend gedrag van Hillbillies, waarschijnlijk uit het getto van de stad, ongeschoold en werkloze mannen, onder invloed van hun masa psychologie …
Maar het is Turkije, we vergeten we het incident snel. Echter, het evenement herhaald zich het jaar erop. Turkse vrouwen gingen daarna niet meer naar het Taksim-plein. Slechts een paar onwetende toeristen vroegen zich af waarom het plein zo stil was en het werd bijna een massa verkrachting. Ik kan het beeld niet vergeten van een oostelijk uitziende vrouw die, door het beklimmen van een bushalte probeerde te ontsnappen aan de mannelijke dieren onder haar.
Sindsdien, ging niemand meer naar het Taksim-plein op Oudejaarsavond. Zelfs de straatfeesten in de nabijgelegen wijken werden gestaakt. Nu is er een gemiddelde van vijf gewoon geklede en vijf meer geüniformeerde politieagenten voor elke persoon aanwezig op het Taksim plein. Voor zover ik weet, zijn de pesterijen en incidenten afgenomen. Nu zijn er alleen dwalende kuddes dieren die geen vrouwen kunnen vinden omdat er alleen mannetjes zijn in dit gebied. Blijkbaar hebben we een aantal van hen nu geëxporteerd naar Duitsland.
Net als de rest van de beschaafde maatschappij, heb ik veel nagedacht in 2006 en 2007 om te begrijpen waarom dit gebeurde op Taksim plein.
In een notendop, ik denk dat het komt door de fundamenten van de conservatieve mannelijke mentaliteit, de conservatieve Turkse en ook de Midden-Oosten mannelijke mentaliteit die vrouwen zien in twee categorieën. Één daarvan is het hemelse en onbereikbare “moeder en vrouw” type, terwijl de andere de “losse westerse vrouwen” type is. En wij, de normaal gekleed, moderne Turkse vrouwen vallen in de tweede categorie.
Deze dieren kunnen een vrouw niet in de ogen kijken en een vrouw normaal aanspreken, laat staan een flirt of een vriendschap met haar. Een mens relatie met een vrouw is onmogelijk. Ze kunnen alleen kijken van een afstand, met een hun “donkere glitter" ogen … Moderne vrouwen zijn onbereikbaar, ver weg in de competitie van deze mannen. Normale seks is onmogelijk voor alleenstaande mannen en vrouwen in een conservatieve samenleving.
Wanneer deze ‘onbereikbare’ vrouwen op 20 centimeter staan en er spraken is van enige alcoholgebruik er gore aanmoediging van de menigte komen, is het resultaat het Taksim-plein en het centraal station van Keulen incident.
bewoners van Keulen: Die duizenden verkrachters en aanvallers kunnen niet in één generatie worden genezen of getemd misschien ook niet in twee generaties. Je hebt misschien een kans met hun kleinkinderen die ze rond 2045 zullen hebben.
Deze Midden-Oosterse cultuur waar we in Turkije snel en genadeloos in worden meegesleurd is een volks ding. Het is een verkeerde interpretatie van wat ik normaal geloof, dat het één van de vreedzame rechtvaardige en redelijke religieen is op aarde.
De vrouwen in dit land hebben deze verwrongen en perverse benadering maar al te goed leren kennen. En we hebben heel ons leven, min 13 jaar, tegen deze standpunten gevochten.
Nog één woord voor de Keulen vrouwen: Ik weet dat u “gepakt bent” dit jaar. Ik weet dat jullie de volgende keer beter voorbereid komen. Laat jullie niet verdrijven van jullie pleinen en treinstations. Verdedig je manier van leven. Ik weet zeker dat we veel zullen leren van jullie … Zet hem op meiden!*