Zijn (westers uitziende) vrouwen veilig in Turkije?

Ik heb heel lang getwijfeld of ik dit zou doen. Maar ik denk dat het behoorlijk actueel is en de reizende mens behoorlijk kan beïnvloeden om te gaan te staan waar hij / zij dat wil. Ik werd getriggert door een stuk uit de hurriyetdailynews een Engelstalige Turkse krant. De schrijfster heeft een pittig stuk over de Arabische / Turkse man naar aanleiding van wat er in Keulen is gebeurt geschreven.
Een paar kanttekeningen van mij. Ze noemt hier incidenten uit eerdere jaren die we (Sideli en ik) niet bevestigd kunnen krijgen. Sideli leest goed Turks en heeft voor mij wat online kranten-archieven door gekeken en is alleen individuele incidenten tegen gekomen. Ik ben geen vrouw maar ik denk te weten dat vrouwen geweld zoals beschreven de afgelopen jaren alleen maar is afgenomen in Turkije. Kortom ik denk dat dit stuk niet de hele waarheid is.

Ik daag jullie uit, om hier een discussie over dit onderwerp op te zetten.
Zijn (westers uitziende) vrouwen veilig in Turkije?

Hier het door mij vertaalde stuk, geschreven door Belgin Akaltan in de hurriyetdailynews

*Hoe hebben ze op oudejaarsavond in hemelsnaam hun weg van het Taksim-plein van Istanbul naar Keulen, Duitsland kunnen vinden.
Ik heb het over de betreurenswaardige situatie van die primitieve idiote, de massa molesteerders … We hebben heel veel van deze primitievelingen hier, en nu, het lijkt erop dat we erin geslaagd zijn ze te exporteren naar bepaalde grote steden in Europa.

We hebben ons hele leven als moderne Turkse vrouwen dit erg beschamend fenomeen meegemaakt. Wij hebben ons leren verdedigen en mentale schilden tegen hen ontwikkeld.
Zij die onze ziel hebben beschadigd hebben ons persoonlijkheid bitter gemaakt en onze uitdrukking strak. Dit komt door dit zure kenmerk van onze samenleving.
Ik zie nu dat steden van Europa worden besmet door dezelfde ziekte … De onwetende Europese vrouwen, in dit geval, de arme vrouwen van Keulen, hebben een dosis gekregen van dit onaanvaardbaar, ondraaglijk, onmenselijk en afschuwelijk leven verziekende ziekte .
Wij, kwamen hen voor het eerst in **2006 als **massa tegen (individueel zagen we hen altijd al in alle hoeken en gaten van Istanbul) . Het was toen ook een ​​Nieuwjaars avond net als in Keulen, ze vielen vrouwen aan die plezier hadden op het populaire plein van mijn geliefde stad, het Taksim-plein.
Het Taksim plein, de **massa pesterijen waren schandelijk, gruwelijk, oneervol, onverklaarbare … Het was een schokkend gedrag van Hillbillies, waarschijnlijk uit het getto van de stad, ongeschoold en werkloze mannen, onder invloed van hun masa psychologie …
Maar het is Turkije, we vergeten we het incident snel. Echter, het evenement herhaald zich het jaar erop. Turkse vrouwen gingen daarna niet meer naar het Taksim-plein. Slechts een paar onwetende toeristen vroegen zich af waarom het plein zo stil was en het werd bijna een massa verkrachting. Ik kan het beeld niet vergeten van een oostelijk uitziende vrouw die, door het beklimmen van een bushalte probeerde te ontsnappen aan de mannelijke dieren onder haar.
Sindsdien, ging niemand meer naar het Taksim-plein op Oudejaarsavond. Zelfs de straatfeesten in de nabijgelegen wijken werden gestaakt. Nu is er een gemiddelde van vijf gewoon geklede en vijf meer geüniformeerde politieagenten voor elke persoon aanwezig op het Taksim plein. Voor zover ik weet, zijn de pesterijen en incidenten afgenomen. Nu zijn er alleen dwalende kuddes dieren die geen vrouwen kunnen vinden omdat er alleen mannetjes zijn in dit gebied. Blijkbaar hebben we een aantal van hen nu geëxporteerd naar Duitsland.
Net als de rest van de beschaafde maatschappij, heb ik veel nagedacht in 2006 en 2007 om te begrijpen waarom dit gebeurde op Taksim plein.
In een notendop, ik denk dat het komt door de fundamenten van de conservatieve mannelijke mentaliteit, de conservatieve Turkse en ook de Midden-Oosten mannelijke mentaliteit die vrouwen zien in twee categorieën. Één daarvan is het hemelse en onbereikbare “moeder en vrouw” type, terwijl de andere de “losse westerse vrouwen” type is. En wij, de normaal gekleed, moderne Turkse vrouwen vallen in de tweede categorie.
Deze dieren kunnen een vrouw niet in de ogen kijken en een vrouw normaal aanspreken, laat staan een ​​flirt of een vriendschap met haar. Een mens relatie met een vrouw is onmogelijk. Ze kunnen alleen kijken van een afstand, met een hun “donkere glitter" ogen … Moderne vrouwen zijn onbereikbaar, ver weg in de competitie van deze mannen. Normale seks is onmogelijk voor alleenstaande mannen en vrouwen in een conservatieve samenleving.

Wanneer deze ‘onbereikbare’ vrouwen op 20 centimeter staan en er spraken is van enige alcoholgebruik er gore aanmoediging van de menigte komen, is het resultaat het Taksim-plein en het centraal station van Keulen incident.

bewoners van Keulen: Die duizenden verkrachters en aanvallers kunnen niet in één generatie worden genezen of getemd misschien ook niet in twee generaties. Je hebt misschien een kans met hun kleinkinderen die ze rond 2045 zullen hebben.
Deze Midden-Oosterse cultuur waar we in Turkije snel en genadeloos in worden meegesleurd is een volks ding. Het is een verkeerde interpretatie van wat ik normaal geloof, dat het één van de vreedzame rechtvaardige en redelijke religieen is op aarde.
De vrouwen in dit land hebben deze verwrongen en perverse benadering maar al te goed leren kennen. En we hebben heel ons leven, min 13 jaar, tegen deze standpunten gevochten.

Nog één woord voor de Keulen vrouwen: Ik weet dat u “gepakt bent” dit jaar. Ik weet dat jullie de volgende keer beter voorbereid komen. Laat jullie niet verdrijven van jullie pleinen en treinstations. Verdedig je manier van leven. Ik weet zeker dat we veel zullen leren van jullie … Zet hem op meiden!*

Hallo allemaal, weer eens terug van lang weggeweest. Ik wil even reageren op bovenstaand artikel. Zoals we met elkaar weten worden berichten in sommige kranten soms zwaar overtrokken. Dat is niet alleen in Nederland en Turkije het geval, maar overal ter wereld. Muggen worden soms opgeblazen tot olifanten en als er werkelijk iets belangrijks aan de hand is wordt er vaak helemaal niets over vermeld.
Ik woon nu een tiental jaar in Turkije en heb dus alle soorten vrouwen wel zo’n beetje gezien. Je hebt dus de vrouwen die gewoon islamitisch gekleed zijn, je hebt vrouwen die wel hun haar bedekken maar voor de rest strakke kleding dragen (is vooral een trend onder jonge meiden), je hebt vrouwen die geen hoofddoek dragen en geen strakke kleding dragen en je hebt vrouwen die geen hoofddoek dragen en zeer strakke superuitdagende kleding dragen met de daarbij behorende zware make-up. Toen ik pas in Turkije kwam en ik laatstgenoemde vrouwen zag, ben ik werkelijk wel een beetje geschrokken, want dit type vrouwen zag ik in Nederland alleen achter de ramen op de wallen in Amsterdam en heel vroeger op Katendrecht in Rotterdam. De ‘gewone’ stadse vrouw liep er zo echt niet bij. Nu, enige jaren later is deze superuitdagende modetrend weer iets minder geworden. Ik praat nu hoofdzakelijk over Istanbul omdat ik daar woonachtig ben. Van jongelui kun je verwachten dat ze zogenaamd met de westerse ‘mode’ mee willen doen en er alles aan doen om er zo uitdagend mogelijk uit te zien. Het is dan ook niet zo vreemd dat dit mannenogen trekt en dat deze mannen de indruk krijgen dat deze vrouwen ‘beschikbaar’ zijn. Je hoeft je als vrouw niet in een jutezak te kleden om niet op te vallen, maar je kunt verwachten dat als je truitje zo kort is dat het je navel laat zien en je decollete zo laag is dat je vandaar uit ook je navel kunt zien en het rokje niet veel meer verbergt dat je achterwerk, daarbij 3 lagen make-up op je gezicht hebt en ook nog eens op een uitdagende manier loopt, kun je er op rekenen dat je van heel veel mannen aandacht trekt. Niet iedere man is bestand tegen een uitdagend geklede vrouw of meisje. Als een man uitdagend gekleed is trekt dat ook de nodige blikken van vrouwen (en soms ook van mannen).
Ik ben zelf ook jong geweest en trok ook de nodige aandacht terwijl ik in die periode heel ‘christelijk’ gekleed ging. Dus rokken onder de knie en maar heel bescheiden wat make-up. Je hoefde niet anders te proberen want dan kreeg je wel commentaar van moeders. En al helemaal geen decollete. Desondanks waren toch dagelijks mannenogen op mij gericht als ik naar mijn werk ging en ook op de werkplek. Het was in die tijd ook op de werkplek verboden om je uitdagend te kleden.
Nu ik inmiddels al bijna 15 jaar oma ben en bijna 12 jaar moslima en mij dus op islamitische wijze kleed, geen make-up meer gebruik, ontkom ik er niet aan dat sommige mannen hun blikken op mij richten. Daar ontkom je als vrouw gewoon niet aan. Besteed je er verder geen aandacht aan en doe je alsof je niets ziet, is er niets aan de hand. Maar ga je, en zeker onder de jonge meiden en misschien lichtelijk onder invloed van spiritualien, je flirterig gedragen, dan moet je niet raar kijken dat er mannen zijn die dit als een uitnodiging zien en handtastelijk worden.
Inmiddels weten we dat het verhaal ‘Keulen’ ook zwaar overtrokken is geweest en dat er tijdens een bierfeest in Duitsland netzoveel mannen handtastelijk worden als dat er meiden zijn die er alleen maar op uit zijn om te ‘scoren’. Dat gebeurd nu en dat gebeurde 100 jaar geleden ook en zal altijd wel gebeuren. In de mensenwereld is de vrouw de uitdaagster en de man de jager. In de dierenwereld is het vaak andersom. Dan probeert het mannetje het vrouwtje te verleiden door zich zo mooi mogelijk voor te stellen en paradeert net zo lang om een vrouwtje heen totdat deze toegeeft. De vogels laten hun mooiste stemgeluid horen of hun mooiste veren of voeren een dansje uit.
En voor ieder mannetje of vrouwtje is er wel iemand die er op valt. Leeftijd maakt daarbij zelfs nog weinig uit. Voor heel veel mannen is een jonge vrouw in de meeste gevallen het aantrekkelijkst en het is begrijpelijk dat de meest uitdagend uitziende jonge vrouw de meeste blikken trekt in tegenstelling tot een vrouw die helemaal geen moeite doet om er aantrekkelijk en uitdagend uit te zien.
Dat wil niet zeggen dat er ook uitzonderingen zijn en dat er onder mannen zijn die geen enkele vrouw met rust kunnen laten terwijl de vrouw in kwestie daar geen enkele aanleiding toe geeft. Andersom zal het niet veel anders zijn. Naar mijn mening is het ook een kwestie van ‘mode’. En dat heb je natuurlijk overal waar ook ter wereld. Media en modebladen spelen daar ook een rol in en vooral jonge meisjes en jonge vrouwen zijn daar gevoelig voor. Ik wil niemand veroordelen. Geen man en geen vrouw.
Men vergeet ook vaak te vermelden dat verkrachtingen of aanrandingen zelfs binnen eigen kring van familie plaatsvinden. Daar hoor je weinig tot niets over omdat dit te delicaat is om naar buiten te brengen. Kranten moeten ergens over schrijven, dus een verhaal aandikken ligt dan voor de hand. Schandaalverhalen verkoopt, zelfs al deze verhalen op leugens berusten.

Prachtig Ayasha, eindelijk een reactie! Het lijkt wel of het een besmet item is. Er moeten toch veel meer vrouwen, dames, meisjes zijn die hier een menig over hebben.
Ik wil wel graag een item toevoegen aan je verhaal.

Ik vindt je zo berustend in het fenomeen dat mannen nu eenmaal makkelijk “buiten zinnen” te krijgen zijn. Ik ben een man en heb de overtuiging en het bewijs dat als ik dat niet wil, ik volledig controle over mijn driften heb, ook met alcohol op.
Ik het zelfs als vervelend ervaar dat mannen kennelijk zo bekeken worden?
Kom op zeg, als wereldburgers moet het toch mogelijk zijn om elkaar, om het anders zijn te waarderen! Verschil in kleur, geloof, sekse, cultuur is prachtig maar geen reden om elkaar aan te vliegen of te betasten.
Als we dit als normaal accepteren, komen we in mijn optiek nooit uit de chaos waar de wereld nu in zit. (en dat zou best eens kunnen kloppen)
Ik heb ergens geschreven over de aanslagen in de wereld dat de grootmeesters een vuil schaakspel spelen en je bijzonder veel pech hebt als je als pion op het schaakbord staat.
Maar het is aan de pionnen om zich niet uit te laten dagen en elkaar te corrigeren als dat wel gebeurt, dat begint o.a door een feestje niet uit de hand te laten lopen en in te grijpen als individuen zich niet kunnen gedragen. Als je kinderen niet opvoed is de kans groot dat het ongeleide projectielen worden, wat iedereen lijkt te snappen, maar dit fenomeen is normaal?

Misschien durven veel meisjes en vrouwen geen reactie te geven, bang om een verkeerde reactie te geven. Nu loop ik al wat jaartjes mee, dus die angst heb ik geen last meer van.
Het is niet zo dat ik berust in het fenomeen dat mannen gemakkelijk ‘buiten zinnen’ geraken met of zonder alcohol, maar ik heb in mijn leven zo de nodige ervaringen opgedaan met mannen die wel of niet hun handjes thuis kunnen houden met of zonder alcohol. Gelukkig zijn de meeste mannen zoals jij, die in alle omstandigheden hun fatsoen kunnen bewaren. Maar je weet, een enkeling kan een heleboel ellende veroorzaken. En ik vergeet hierbij ook niet dat er ook vrouwen zijn die hun fatsoen niet kunnen bewaren. Ik heb uitermate veel respect voor mannen zowel als voor vrouwen die zich normaal kunnen gedragen. Ik begrijp best dat je het vervelend vind dat er op een negatieve manier naar mannen gekeken wordt. Maar jij weet net zo goed als ik dat er mannen zijn die zich niet netjes kunnen gedragen. Zo weet ik ook dat er vrouwen zijn die zich niet netjes kunnen gedragen en mannen uitlokken, met of zonder alcohol. Zo weet ik ook dat er mannen zijn die door hun eigen vrouw mishandeld worden, lichamelijk en/of geestelijk, maar dit nooit toe zullen geven.
Ik ben het helemaal met je eens dat er geen verschil mag zijn tussen ras, kleur, etc. en dat iedere man en vrouw ten opzichte van elkaar, elkaar hebben te respecteren. Helaas gebeurt dat niet altijd en zijn er slachtoffers. Een volwassen vrouw kan zich nog redelijk verweren tegenover een man als hij haar lastigvalt, mits hij geen grof geweld gebruikt. Er zijn echter ook slachtoffers onder de mannen die door vrouwen worden lastiggevallen en dat is een moeilijker onderwerp. Daarom zal ik nooit iemand over 1 kam scheren.
Ooit, in mijn jonge jaren, viel een man mij lastig door mij bij herhaling (onder invloed van alcohol) oneerbare voorstellen te doen, terwijl hij wist dat ik getrouwd was. Ik werd dat zo zat dat ik hem flink met de hak van mijn schoen op zijn (veel te dure) schoenen heb getrapt. Hij was pisnijdig omdat zijn mooie schoenen naar de haaien waren, maar ik heb nooit last meer van hem gehad.
Zo heeft mijn man destijds de ervaring dat hij (hij had het zelf niet door want kende haar al jaren en was ook getrouwd) lastig gevallen werd op een subtiele manier en zij regelmatig (ook onder invloed van) bepaalde toespelingen maakte. Als vrouw heb je dat snel door als een andere vrouw je vent probeert te versieren. Mijn man bagatelliseerde dat in het begin maar toen ik hem adviseerde dit openlijk met haar te bespreken en dat advies ook had opgevolgd, was de jarenlange vriendschap meteen over. We hebben hen nooit meer gezien. Zij had het namelijk toegegeven en zelfs haar excuses aangeboden. Maar daar was mijn toenmalige man toch kort in. Vriendschap oke, maar geen geintjes a.u.b.
Als je wat ouder wordt kun je zaken ook beter relativeren en daardoor lijkt het misschien dat ik wat berustend overkom. Dat is geenszins het geval, want ik kan nog steeds pisnijdig worden als de ene sekse de andere lastigvalt en zeker als ik dat met eigen ogen kan aanschouwen.
Op feestjes ingrijpen als het uit de hand loopt is niet altijd even gemakkelijk. Vooral niet als er voldoende alcohol vloeit. Lang niet iedereen is daartegen bestand. Dan zou er op ieder feestje minstens 2 man moeten zijn die zich onthouden van het gebruik van alcohol en dat zal vooral in huiselijke kring niet altijd gebeuren. Dan is het toch vaak de vrouw (als er naar huis moet worden gereden in de auto) die nuchter blijft. En wat richt een vrouw uit als zij ziet dat een van de mannelijke feestgangers zich niet aan de fatsoensnormen kan houden? Niet veel, want lichamelijk is zij daar in de meeste gevallen niet sterk genoeg voor. Met grote openbare feesten buitenshuis heb ik geen ervaring.Daar zullen wel uitsmijters of zo bij aanwezig zijn, maar ja, met een grote menigte lijkt me dat ook moeilijk om dat alles in de gaten te houden.
Hadden maar meer mensen door dat er vuil spel gespeeld wordt en dat mensen tegen elkaar opgezet worden en zij als pionnen in hun smerige schaakspel gebruikt worden. Helaas is het zo dat de grote massa dat niet wil zien en niet wil weten.